Archief Agenda Contact Disclaimer Adverteren Abonneren
Beheer Nieuws Blog Techniek Projecten Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Fieldmanager
Boomzorg
Boom In Business
De Hovenier
Sportsturf

Fietspad met stof uit hout en planten geopend in Wageningen

donderdag 29 juni 2017

Twee jaar geleden werd er al mee geëxperimenteerd: asfalt met de stof lignine, onder meer afkomstig uit bomen, als bindmiddel. Afgelopen maandag werd een fietspad op basis van dit materiaal geopend op de campus van de Wageningen University & Research.

Het gebruik van lignine heeft vooral als doel en milieuvriendelijk alternatief voor bitumen (teer) te vinden. Jaarlijks wordt er in Nederland 400.000 ton van dit materiaal gebruikt om asfalt aan te leggen; allemaal afkomstig uit aardolie.

Bindmateriaal
Lignine is een polymeer van biologische oorsprong. Het geeft hout, gras en stro hun stevigheid en zorgt voor de resistentie tegen microbiële afbraak. Lignine werkt als een thermoplast en bindt asfaltbestanddelen aan elkaar.

Richard Gosselink, senior onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research: 'Met name de bindende en visco-elastische eigenschappen maakt lignine geschikt voor toepassing in bitumen. Lignine komt in enorme stromen vrij in processen van papierproductie en bij de productie van bioethanol. Het blijft daar over als een reststroom die echt veel beter benut kan worden.'

In het bio-asfalt wordt gewerkt met een formulering waarin 50% lignine en 50% bitumen is verwerkt, vertelt Gosselink. 'Bijkomend voordeel is dat het asfalt hierdoor bij 130 graden in plaats van 180 graden Celsius kan worden verwerkt. Dit geeft een enorme milieuwinst.'

Drie soorten lignine
Met sponsoring van de provincie Gelderland, gemeente Wageningen en Wageningen University & Research is het mogelijk gemaakt om het fietspad op de campus van een innovatieve deklaag te voorzien. Aannemer Roelofs legde drie gemarkeerde proefvlakken aan met elk een andere lignine-samenstellingen. De komende jaren wordt gemonitord hoe de deklaag zich 'gedraagt' onder verschillende weersomstandigheden. Op proefvlakken in provincie Zeeland houdt het asfalt zich goed.

Gosselink: 'De grootste uitdaging op dit moment is het productieproces van lignine. We merken dat er enorm veel belangstelling is voor lignine als vervanger van bitumen, maar de grondstof is nog relatief duur. Een belangrijk deel van ons vervolgonderzoek richt zich dan ook op het vinden van kostenefficiënte bronnen.'

Volgens de onderzoekers is er voldoende lignine beschikbaar om op termijn alle bitumen in asfalt te kunnen vervangen.

door Kelly Kuenen


REACTIES
Er zijn nog geen reacties.
REACTIE PLAATSEN
Naam:
E-mail (wordt niet getoond op de website):
Reactie:

VACATURES
GREENFORUM