Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Er is niet een standaardadvies te geven tijdens deze crisis

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sjoerd Rispens, donderdag 9 april 2020
66 sec


Telers worden zwaar getroffen door de coronacrisis. In deze zware tijden is advies meer dan welkom. Welke adviezen krijgen zij te horen?

Erik Brachter Foto: Linkedin
Erik Brachter Foto: Linkedin

Verschillend

'De situatie verschilt van kweker tot kweker', zegt Eric Brachter, sales manager van ICL Specialty Fertilizers Sierteelt. 'Bij de een loopt het net wat beter dan bij de andere. Dus de adviezen en antwoorden die wij geven zijn ook heel verschillend. Je kunt in deze situatie niet echt een standaardadvies geven.'


Peter van Dongen

Overleg

Dat herhaalt Peter van Dongen van Telermaat ook. 'Wij hebben twaalf specialisten in dienst, die bedrijven uit de sector van advies voorzien. Zij blijven op pad gaan en ze overleggen zoveel mogelijk. Die gesprekken zijn te doen. Het ene bedrijf ziet liever geen buitenstaanders het bedrijf binnenkomen vanwege de veiligheid dus die doen het telefonisch af, of ze zitten op grote afstand van elkaar in de kantine. Welk advies er wordt gegeven hangt van het bedrijf af.'


Richtlijnen

'Wij proberen binnen de richtlijnen te opereren', zegt Brachter. '95 procent van de adviezen dij wij geven moeten wij nu telefonisch geven, of via videochat. Soms moet je de planten echt zien om een goed advies te kunnen geven, dus dan kan het niet anders. We moeten in deze situatie anders werken dan normaal, dat maakt het soms lastiger maar niet zwaarder.'


Watergift

'Wij krijgen vaak de vraag hoe je planten langer goed kan houden', zegt de sales manager. ‘Het advies is natuurlijk situatie specifiek, maar wel meer gericht op het in conditie houden en niet teveel groei. De watergift, temperatuur en een aangepast voedingsrecept zijn dan belangrijk.


Afspiegeling

Het aantal mensen dat met de handen in het haar om advies komt vragen bij ICL valt nog mee. 'Maar is dat echt een goede afspiegeling?', vraagt Brachter zich af. 'Mensen lopen niet zo snel te koop met hun problemen. En in dat geval hebben ze ook sneller contact met boekhouders. Maar die verhalen zijn er natuurlijk wel. Ik vrees dat de echte klap nog moet komen.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Mid Season Days bij GROEN-Direkt
maandag 19 mei 2025
t/m dinsdag 20 mei 2025
Chelsea Flower Show 2025
dinsdag 20 mei 2025
t/m zondag 25 mei 2025
De International Flower Trade Expo 2025
dinsdag 3 juni 2025
t/m donderdag 5 juni 2025
GreenTech event
dinsdag 10 juni 2025
t/m donderdag 12 juni 2025
Zomerdagen bij GROEN-Direkt
dinsdag 10 juni 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER