'We willen de omschakeling maken van het werknemerschap naar de rol van werkgever' |
|
|
|
Karlijn Raats,
donderdag 9 december 2021 |
 |
| 328 sec |
Kersverse eigenaars van Buytengewoon Hovenier gaan voor fijne kneepjes van het ondernemerschap
In januari van dit jaar nam Hans Hofman (35) samen met Aart van Norel (24) Buytengewoon Hovenier over van Gerjan Hofman. Hans Hofman is de jongere broer van de vorige eigenaar, die, net als Van Norel, al in het bedrijf werkte. Maar het werkgeverschap is voor beiden nieuw. Bij Groenversnellers hopen zij meer kennis op te doen over het werkgever- en ondernemerschap.
Links Hans Hofman, rechts Aart van Norel |
Teamwork
Buytengewoon Hovenier werkt samen met vaste ontwerper Bart Bolier van Buytengewoon Ontwerp. De twee bedrijven treden met dezelfde uitstraling naar buiten. Buytengewoon Hovenier legt de tuinen aan die Bolier ontwerpt. Het hoveniersbedrijf telt dertien medewerkers, die in vijf ploegen werken. Het werkgebied strekt zich uit van de A1 bij Apeldoorn tot aan Amsterdam. Oud-eigenaar Gerjan Hofman werkt op de achtergrond nog mee, met name in de verkoop. Als Bolier (met de hand) een tuintekening heeft gemaakt die akkoord is bevonden door de klant, gaat het ontwerp naar Van Norel, die op zijn beurt de offerte maakt. Vervolgens kan de verkoop van de tuin worden gesloten.
Zodra het licht op groen staat, begint Van Norel met het inkopen van de materialen. Hij houdt ook de bedrijfsvoorraad op peil. Hans Hofman houdt zich bezig met de planning, personeelszaken en klantrelaties. Van Norel werkt vierenhalve dag mee in de tuin en zit één dag op kantoor. Hofman is maandag en vrijdag op kantoor en werkt drie dagen per week mee in de tuin. Hij merkt er bij de medewerkers weinig van dat hij hun werkgever is geworden; hij is een flexibele manager en wordt volledig als werkgever geaccepteerd. 'Ik deed voorheen al wat personeelszaken, samen met mijn broer, waaronder het aannemen van nieuwe mensen. Vaktechnisch gezien had ik de rol van leermeester. Collega's zagen me ook als een soort vertrouwenspersoon en vraagbaak. Zij accepteerden dat al helemaal. Zelf moet ik er nog aan wennen dat ik managementvaardigheden moet opdoen, zoals het bijsturen van medewerkers, zodat je ze kunt aanspreken zonder ze tegen je in het harnas te jagen.'
 | Aart van Norel |
|
|
|
'Bij Groenversnellers wil ik leren om als ondernemer overzicht te houden en structuur aan te brengen'
| |
|
Kersverse ondernemers
Van Norel is een kersverse ondernemer, die aan Groenversnellers deelneemt om handvatten aangereikt te krijgen over het ondernemerschap. Als kind wilde Van Norel agrarisch loonwerker worden, maar rond zijn twaalfde stapte hij naar zijn buurman Gerjan Hofman, met de vraag of hij op zaterdag mocht helpen op diens hoveniersbedrijf Buytengewoon Tuinen. Hij begon met het wassen van bussen en mocht van lieverlee ook meehelpen in het onderhoud.
Met het diploma van de hoveniersopleiding van de Groene Welle op zak, ging Van Norel op zijn vijftiende bij Buytengewoon Tuinen aan het werk, met als leermeester Hans Hofman. Na een paar jaar legde hij als voorman al zelf tuinen aan, samen met een leerling die hij begeleidde. Na negen jaar vroeg Gerjan aan Aart en Hans of ze interesse hadden om het bedrijf Buytengewoon Tuinen over te nemen. In eerste instantie hield Aart de boot een beetje af: 'Mijn vrouw en ik wilden een huis kopen. Toen dat was gelukt, heb ik gezegd dat ik toch wel interesse in de overname had.'
Van Norel heeft een ondernemend karakter: naast zijn werk in loondienst nam hij altijd al zelf klussen aan. Dat karakter kenmerkt zich door zijn grote leergierigheid, het plezier in werkvoorbereiding, verkopen, aannemen en uitvoeren en een groot praktisch inzicht. 'Ik vond het een mooie kans om mijn ondernemersactiviteiten uit te breiden, met een bestaand team en met een partner, zodat ik niet alle zakelijke beslissingen alleen hoef te nemen.'
Ook voor Hofman is het ondernemerschap totaal nieuw. 'Als ondernemer krijg je er bepaalde taken bij: planning, contact met klanten, structuur aanbrengen en overzicht bewaren. In het begin probeerde ik alles te onthouden en durfde ik nauwelijks nee te zeggen tegen klanten. Nu er meer structuur is voor Aart en mij doordat we de taken in een planning zetten en stap voor stap afhandelen, ervaar ik meer rust in mijn hoofd. Ik geef nu onze grenzen aan wanneer we vol zitten. Een van de ondernemersvaardigheden die ik beter wil ontwikkelen, is schakelen, in situaties zoals ziekte onder het personeel of uitval in de planning. Je moet daarop kunnen inspelen door de zaken te regelen met de klant en de situatie op te lossen.'
Ook Van Norel had al snel door dat gebrek aan structuur hem parten zou gaan spelen. 'Aan het begin van het jaar probeerde ik allerlei "tussendoorverzoeken" te onthouden. Maar dan zat ik 's avonds met hoofdpijn op de bank en wist ik uiteindelijk niet meer wat ik allemaal moest regelen. Nu sla ik, net als Hans, alles direct op in de agenda van mijn telefoon. Ik heb dan voor mezelf een planning en overzicht, en dat moet ook, want anders gaat alles door elkaar lopen.'
Automatisering
De planning is sinds ruim twee jaar geautomatiseerd met het softwareprogramma Suite MKB van Become-IT. Dit is helemaal afgestemd op Buytengewoon Hovenier. Van Norel: 'In het begin moeten de prijzen en posten worden ingevoerd, maar daarna levert deze software veel tijdsbesparing op en kan er vlot worden gecommuniceerd met de leveranciers. Hierdoor kunnen Hans en ik ook zo veel meewerken in de tuin.'
Hofman: 'Door deze automatisering zijn we weinig tijd kwijt aan de planning. In het softwareprogramma kunnen we alle projectinformatie kwijt. De klant heeft ook een inlogcode, dus die kan alle projectinformatie raadplegen. Ook onze medewerkers kunnen in deze app alle informatie vinden over de geplande projecten. Hierdoor is er een goed overzicht voor onze medewerkers, zodat ze weten welke werkzaamheden er staan gepland.'
Leerpunten
Van Norel heeft merkbaar nog wat beginnersonzekerheden die zijn ondernemerschap in de weg staan. Zo is hij bescheiden van aard en kijkt hij nog wat op tegen zijn compagnon - en oud-leermeester - Hans, die elf jaar ouder is. Hierdoor laat hij naar eigen zeggen zijn ideeën nog niet altijd duidelijk uit de verf komen. Bij Groenversnellers hoopt Van Norel versneld de omschakeling te maken van het werknemerschap naar de rol van vertrouwenwekkende werkgever.
In een van de Groenversnellers-sessies staat de mens achter de hovenier/ondernemer centraal. Wat voor karakter heeft Van Norel? 'Ik sta niet graag op de voorgrond en kan goed luisteren. Ik mag communicatief wel iets losser worden. Dat merk ik tijdens de projectoverleggen met de oude eigenaar, Gerjan Hofman, waar de boekhouder ook altijd bij zit. Ook krijg ik als ondernemer te maken met veel verschillende soorten klanten. Hoe ga je met al die klanten om en blijf je toch dicht bij jezelf en je bedrijfsfilosofie? Ik ben benieuwd naar de Groenversnellers-sessie die daarover gaat, omdat ik op het communicatieve vlak een persoonlijke ontwikkeling wil doormaken.'
Hofman mag dan elf jaar ouder zijn dan Van Norel, ook hij ziet leerpunten voor zichzelf bij Groenversnellers. 'Werkgever zijn is iets heel anders dan zzp'er zijn. Je moet je medewerkers aan het werk houden, dus zorgen dat er klussen worden binnengehaald. Ook in de wintertijd, wanneer het rustiger is, moet er voldoende werk zijn. Daarvoor moet je verder vooruitkijken dan wanneer je alleen in de tuin staat. Ik leer ook graag van andere cursisten hoe zij met hun personeel omgaan. Onze dertien medewerkers verschillen van karakter en hebben dus allemaal een andere benadering nodig. Als je hun karakter en vaardigheden kent, kun je de teams zo efficiënt mogelijk indelen.'
 | Hans Hofman |
|
|
|
'Ik leer ook graag van andere cursisten hoe zij met hun personeel omgaan'
| |
|
Vooruitkijken
Ook Van Norel merkt dat hij als ondernemer verder vooruitkijkt. 'Als voorman keek ik een maand vooruit, hoogstens twee maanden. Als ondernemer moet ik leren een half jaar tot een jaar vooruit te kijken.' Hij geeft een voorbeeld: 'In de vakanties werkt er een club jongens bij ons die nog op school zitten, maar met veel potentie. Die willen straks graag bij ons komen werken. We zijn bezig een aantal medewerkers klaar te stomen als voorman, zodat ze deze talentvolle jongens als leerling kunnen opleiden.'
Van Norel leert ook dat je niet alles in de hand kunt houden. 'Omdat we allemaal harde werkers zijn, zijn we weleens een week eerder klaar met een klus. Dan moeten we klussen naar voren halen en materialen eerder bestellen. Op dat soort dingen is het moeilijk anticiperen. Daarom is het belangrijk dat je altijd probeert klussen achter de hand te houden.' Stress krijgt hij niet van onverwachte problemen. 'Ik ben ervan overtuigd dat alles altijd goed komt.'
Omdat Bolier als eerste in contact komt met de klant voor de tekening, heeft die klant niet direct contact met Van Norel of Hofman. Beiden hopen ze bij Groenversnellers te leren om hun zichtbaarheid bij de klant te vergroten.
Toekomst
Het hoveniersbedrijf heeft altijd twee ploegen werkzaam in de aanleg en twee, soms drie ploegen in het onderhoud. Het bedrijf mag wat Van Norel betreft nog iets groeien, tot vijftien, zestien medewerkers. Hij en Hofman zijn het erover eens dat er nu eerst pas op de plaats moet worden gemaakt. Bij voldoende opdrachten kan er over een paar jaar worden gegroeid.
Hofman: 'Met twee aanlegploegen hebben we nu altijd iedereen aan het werk. Met drie aanlegploegen zou het krap aan zijn om de planning rond te krijgen. Zoals Aart al vertelde, werken onze medewerkers vaak zo hard dat ze inlopen op de planning.' Er is een tweede reden om voorlopig nog niet te willen groeien. 'Het niveau van tuinaanleg is hoog bij Buytengewoon Hovenier. Zelfs een talent als Aart, die al voorman was op zijn eenentwintigste, heeft een paar jaar nodig gehad om daarin te groeien. We hebben enkele ambitieuze nieuwe talenten op het oog die we in de toekomst wel voorman zien worden. Over een paar jaar kunnen we opnieuw kijken hoe de markt er dan voor staat en hoe we invulling kunnen geven aan de situatie.'
Groenversnellers
Wil jij ook een omschakeling maken in jouw hoveniersbedrijf of gewoonweg meer omzet maken? Vraag meer informatie aan over Groenversneller het coachings- netwerk traject van vakblad de Hovenier via: Charlotte@nwst.nl 024-2034098
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
 | |
Glee 2025
|
dinsdag 16 september 2025 t/m donderdag 18 september 2025 |
|
|
|
|
|
|
|