Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Rust in de tent

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, vrijdag 21 februari 2025
200 sec


De nieuwste module van Suite MKB brengt duidelijkheid en overzicht

Ten Brinke Interieurbeplanting is geen hoveniersbedrijf in de gebruikelijke zin van het woord. Het bedrijf uit Zevenaar houdt zich al dertig jaar bezig met het aanleggen, aanbrengen en onderhouden van interieurbeplanting bij bedrijven, ziekenhuizen en andere organisaties. Toch zijn er qua organisatie veel overeenkomsten. Toen oprichter Pascal ten Brinke via een bevriende hovenier hoorde over Suite MKB, vroeg hij om een demo. Maar zijn bedrijf had wel behoeften die buiten het bestaande aanbod vielen...

V.l.n.r. Esther Weikamp, Pascal ten Brinke en Anton Verlek
V.l.n.r. Esther Weikamp, Pascal ten Brinke en Anton Verlek

'Wanneer je start als ondernemer, heb je op enig moment software nodig die met je meegroeit,' vertelt Ten Brinke vanuit hun smaakvol (en groen!) ingerichte vergaderruimte. 'Het is moeilijk om daarin de juiste keuze te maken en dat deed ik de eerste keer dan ook niet. De softwareleverancier groeide niet met mij mee, maar ondertussen groeit het bedrijf wel.'

Iedereen vanuit huis

Bij Ten Brinke Interieurbeplanting werken 43 mensen. Een groot deel daarvan houdt zich bezig met onderhoud. Ten Brinke: 'Wij bezoeken klanten eenmaal per maand en daarbij hoort een garantieservice: als geconstateerd wordt dat een plant vervangen moet worden, brengen we die de volgende maand mee.'
Het team bestaat uit mensen uit diverse generaties en met uiteenlopende achtergronden. 'Tot een jaar of tien geleden namen wij niemand aan zonder een land- en tuinbouwopleiding,' vertelt Ten Brinke. 'Inmiddels is dat veranderd. Wij geven iedere nieuwe medewerker een interne opleiding. Dankzij de coronaperiode werken bij ons ook veel zij-instromers met een volledig andere achtergrond. Zo werkt bij ons een voormalige kok die het heel erg goed doet en het naar zijn zin heeft. Wat ook goed aansluit, is de groep hoveniers die niet meer buiten wil werken.'


Nieuwe module: Routes

In het najaar van 2024 ging Ten Brinke in gesprek met Become-IT, leverancier van Suite MKB-bedrijfssoftware. Anton Verlek van Become-IT: 'De branche, interieurbeplanting, was voor ons nog onbekend. Door diverse gesprekken en veel vragen te stellen hebben wij de werkwijze leren kennen. Toen ontdekten wij een bedrijf met veel werkzaamheden die we herkennen bij andere branches. Alleen de planning was anders. Hiervoor hebben we een nieuwe module ontwikkeld en die heet Routes. Routes helpt met het voorbereiden van de planning, zodat de buitendienstmedewerker zelfstandig kan werken.'


Iedereen aan de slag met Suite MKB
Binnen het bedrijf is bekend welke onderhoudscontracten er zijn en welke routes daarbij horen. Het systeem zet per maand deze routes klaar en een medewerker verwerkt deze via de app. 'Dat was nieuw voor ons, want in de meeste hoveniersbedrijven worden onderhoudsroutes in de planning opgenomen en aan een medewerker gekoppeld. Wij hebben dit uitgebreid getest en stap voor stap doordacht met de gebruikers,' legt Verlek uit. 'Zo hebben we het aangepakt: veel erover praten, samen nadenken en dan realiseren.'

Maatwerk voor iedereen

'Ja, het was maatwerk,' geeft Verlek toe. 'Maar wij hebben de module zo doorontwikkeld dat deze voor meerdere partijen interessant is. Voor Suite MKB is Routes een verrijking die weer aansluit op de bestaande modules.' Inmiddels is de hele administratie en planning van Ten Brinke Interieurbeplanting over op Suite MKB. Dat betekent ook dat alle medewerkers via de app van Suite MKB hun werk kunnen zien en hun uren registreren. Toch was er ook een stukje echt maatwerk specifiek voor Ten Brinke nodig, vertelt Verlek: 'In deze branche wordt gewerkt met de term VE, VerzorgingsEenheid per plant. In een offerte worden nu automatisch de VE's geteld en op basis daarvan wordt de prijs voor het jaarlijkse onderhoud berekend.'


'Dat een softwarebedrijf doet wat ze zeggen, is heel belangrijk'

'Wij zijn superpositief over Suite MKB,' zegt Ten Brinke enthousiast. 'Terwijl er ook echt wel wat van ons gevraagd wordt, want wij moeten anders gaan denken, onze werkmethoden aanpassen. Je moet wennen, omdenken en bent snel geneigd om de oude methoden te hanteren. We zien nu, na slechts een paar maanden, dat dit heel goed gaat en wij zijn er enorm blij mee. Dat Become-IT nakomt wat ze zeggen, is daarbij van grote waarde.'

Begrijpelijke app

Esther Weikamp is commercieel directeur van Ten Brinke Interieurbeplanting. Zij vult aan: 'In dit bedrijf maak ik voor de derde keer een overgang naar een ander systeem mee en het is nog nooit zo vlekkeloos gegaan. En wat ook zo belangrijk is: al onze mensen komen mee. Onze oudste medewerker zag erg op tegen het werken met de app, maar hij was een van de eerste die het systeem doorhad. Het is werkbaar en overzichtelijk voor alle niveaus. Onze uitdaging zit vooral in het omdenken en anders moeten gaan werken. Dat is een proces en dat heeft wat tijd nodig. Maar áls we eens ergens tegenaan lopen, dan bellen we en is het doorgaans heel snel getackeld. We trekken samen op als partners en dat is belangrijk voor ons.'
Een voorbeeld: de mensen van het onderhoud zien in de app de route van die dag met daarin de klanten gesorteerd op een vooraf ingestelde rijroute. Ze kunnen dit aanpassen en zien per klant wat van hen verwacht wordt. De interne correspondentie en eventuele bijzonderheden zijn inzichtelijk, net als mogelijke offertetrajecten. Het leverteam ziet in de app welke adressen geladen moeten worden, inclusief plattegronden van het kantoor van de klant, zodat precies duidelijk is welke bak gevuld moet worden. Ook worden de uren ingevuld en kunnen de medewerkers zelf ook opmerkingen en foto's toevoegen.


Verbeterde communicatiestructuur

De medewerkers wonen door het hele land. Weikamp merkt dat deze app voor iedereen zoveel duidelijkheid biedt, dat er minder vragen overblijven en dat er meer rust en ontspanning ontstaat. 'Het helpt ook dat men nu de planning van een maand heeft, in plaats van die van een week. Ook dat geeft rust in het moeten plannen van bijvoorbeeld persoonlijke afspraken. Weet je, wij zijn geen standaardbedrijf en hebben geen standaardproduct. Het partnerschap dat we met Become-IT hebben en hun kracht om te denken in uitdagingen en niet in problemen, dat is een groot compliment. Als er iets is, lossen we het altijd op, snel en op een prettige manier. Dat is een partner waarmee wij graag samenwerken.'
'Wij zien zelf in bredere zin toekomst in de module Routes, besluit Verlek. 'Daar kunnen we nog veel meer bedrijven mee vooruithelpen.'


LEES OOK

Ten Brinke Interieurbepla...
Become-IT
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER