Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Certificeringplicht voor drijvende werktuigen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Kelly Kuenen, maandag 1 oktober 2018
187 sec


Klein materieel moet ook gekeurd worden, maar wel met soepelere eisen

Met ingang van 31 december 2018 geldt vanuit de EU een wettelijke certificeringsplicht voor alle drijvende werktuigen en grote pleziervaartuigen. Die verplichting gaat ook gelden voor kleinere drijvende werktuigen; denk onder meer aan maai- en baggerboten. Wel gelden voor deze categorie minder strenge regels, zo werd onlangs bekend.


De soepelere keuringverplichting volgt op een verordening vanuit de Europese Unie, ruim tien jaar geleden, die aankondigde dat voor alle vaartuigen een plicht tot certificering zou gaan gelden. De versoepelde eisen voor kleinere vaartuigen zijn er gekomen op initiatief van branchevereniging Cumela Nederland en de Vereniging van Waterbouwers, die vreesden dat vele kleine vaartuigen zoals maai- en baggerboten niet door een dergelijke keuring zouden komen. Dit zou te maken hebben met de technische eisen die gesteld werden, waarvoor veelal de grotere vaart als uitgangspunt werd gebruikt.

Bij de keuring wordt nu rekening gehouden met de kleine omvang en het vaargebied

In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn de regels voor kleiner materieel versoepeld. 'Voor de binnenvaart gold per 2008 een overgangsregeling van tien jaar. Gaandeweg zijn we er als sector achter gekomen dat de certificeringseisen helemaal niet werken voor de kleine vaart', vertelt Nico Willemsen van Cumela Nederland. 'Daarom zijn we in gesprek gegaan met het ministerie. Het heeft wat moeite gekost, maar gelukkig is het wel gelukt om de regels te versoepelen.'

Soepelere regels
Bij de keuring wordt rekening gehouden met de kleine omvang en het vaargebied. Voor kleinere boten is het nu gemakkelijker om door de keuring te komen, al zal ook deze keuring kosten met zich meebrengen. 'Kleine vaartuigen' onder deze soepelere regeling zijn boten die na 30 december 2008 zijn gebouwd, tot 20 meter lang zijn en waarvan het volume (lengte * breedte * diepte) minder dan 100 kubieke meter bedraagt. Een certificering is zeven jaar geldig. Voor oudere boten zijn de keuringseisen nog iets lichter, maar ze moeten dan wel uiterlijk vóór 1 november 2018 bij één van de drie keuringsinstanties zijn gemeld.

Checklist
Alle eisen zijn terug te vinden in de Regeling van de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Deze werd 9 mei gepubliceerd in de Staatscourant en is online terug te vinden. Door Willemsen is een praktische checklist opgesteld. Daarmee kunnen eigenaren van een boot zich voorbereiden op de inspectie. Deze checklist werd eerder gepubliceerd in vakblad Grondig en is te vinden via de site van Cumela Nederland. Eisen zijn bijvoorbeeld een veilig aangelegde elektrische installatie, de aanwezigheid van minimaal één blustoestel en het gebruik van gehoorbescherming bij hoge geluidsdruk.

Melden vóór 1 november
Willemsen is bang dat ondernemers geneigd zijn nog even de kat uit de boom te kijken. Toch raadt hij met klem aan ervoor te zorgen dat men vanaf 2019 alleen nog met gecertificeerd materieel werkt. Oud materieel na 1 november 2018 aanmelden gaat veel geld kosten. Het vaartuig laten keuren kan bij de instanties BSC, NBKB en Register Holland.


Checklist certificering kleine drijvende werktuigen

Voor drijvende werktuigen gebouwd na 30 december 2008 op Zone 4-wateren in Nederland en waarvan:
- de lengte minder dan 20 meter bedraagt (exclusief roer en boegspriet)
- het volume (lengte * breedte * diepte) minder dan 100 kubieke meter bedraagt; de kiel niet voor 30 december 2008 is gelegd

Identificatie
- Met een unieke scheepsnaam of een uniek scheepsnummer is identificatie mogelijk. De inspecteur brengt een achtcijferig ENI en een certificaatnummer aan

Casco
- Minimale plaatdikte staal conform voorschrift constructeur/wettelijk vereiste (3 millimeter of meer, afhankelijk van de constructie)
- Geen ernstige schade aan romp en spanten (ter beoordeling van inspecteur)
- Bij ander materiaal moet door middel van een berekening de vergelijkbare sterkte worden aangetoond (in overleg met inspecteur)

Motor
- Machinekamer, motor en draaiende delen afgeschermd
- Motorruimte opgeruimd, schoon en vetvrij
- Uitlaatisolatie (ten minste van spruitstuk tot aan de demper).
- Vrijkomend oliehoudend water moet worden opgevangen in bilge (laagste ruimte onder motor)
- Temperatuur, oliedruk en bilge moeten zijn voorzien van optische en akoestische waarschuwing
- Indien het geluidsniveau 70 dB(A) overschrijdt, moeten passende persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar zijn
- Emissie-eis (CCRII of 97/68EG)
- Dubbelwandige verstuiverleiding met alarm (niet bij tweecilinder of ankerlier/spil op open dek)
- Machinekamer luchtdicht afsluitbaar in geval van brand

Veiligheidsafstand/vrijboord
- Minimaal 15 centimeter vrije ruimte boven het water, ook bij kantelen als gevolg van gebruik kraan
- Bij aanwezigheid hijs- of tilfuncties moeten gekeurde stabiliteitsberekeningen aanwezig zijn of de inspecteur beoordeelt dit met een praktijkhellingproef

Stuurinrichting
- Betrouwbaar werkend, correct manoeuvrerend (geen speling, werking meters)
- Bij asdoorvoering geen waterverontreiniging door smeermiddelen
- Vrij zicht aan alle kanten, eventueel met behulp van spiegels
- Stuurhuis/verblijf doeltreffend verwarmd en geventileerd (doorgaans natuurlijke ventilatie)
- Stuurinrichting moet om de drie jaar worden beoordeeld

Olie en brandstof
- Hydraulische slangen, cilinders, pompen en motoren moeten minimaal eens per acht jaar door een deskundige worden onderzocht en indien nodig hersteld of vernieuwd
- Tanks (hydrauliek en brandstof) moeten zijn voorzien van een optische en akoestische niveauwaarschuwing
- Tanks, leidingen, genormaliseerde koppelingen, ontluchting (diameter 125 procent van vul), SOS-afsluiter: schoon, lekvrij en degelijk geconstrueerd en gemonteerd
- Lenspomp (machinaal of handmatig), minimale capaciteit 40 liter per minuut
- Brandstoftank buitenboordmotor benzine, maximaal 25 liter

Elektrische installatie
- Aangelegd conform Europese standaard (kabels goed gebonden)
- Documentatie van elektrische installatie beschikbaar
- Accu's vast opgesteld en afgedekt (polen)

Uitrusting en instructie
- Ten behoeve van meren twee trossen van voldoende sterkte Lengte: anderhalf keer de lengte van het drijvende werktuig
- Minimaal één draagbare gekeurde brandblusser (6 kg poeder of 9 kg schuim)
- Automatisch opblaasbaar gekeurd reddingvest
- Bootshaak
- EHBO-verbandtrommel
- Persoonlijke beschermingsmiddelen en waarschuwingsstickers
- Veiligheidsinstructie personeel

Bron: Cumela Nederland. Aan bovenstaande vereenvoudigde checklist mogen geen rechten worden ontleend. Voor volledige invulling en interpretatie wordt verwezen naar de Binnenvaartwet, Binnenvaartregeling, ESTRIN 2017(1) en Bijlage 13.12 bij de Binnenvaartregeling zoals gepubliceerd in de Staatscourant nr. 26269 d.d. 9 mei 2018.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER