Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Redactionele spelregels


Help, ik word geïnterviewd! Niet iedereen heeft ervaring met pers. Hoe pak je de zaken het beste aan als je door een van onze journalisten geïnterviewd bent? In deze Q&A zetten we de spelregels van NWST op een rij.

Ik heb een artikel ontvangen waarvoor ik geïnterviewd ben. Hoe snel moet ik reageren?
De redactie van NWST stuurt een artikel altijd op ter controle. We hanteren hierbij standaard een reactietijd van 48 uur. Lukt het niet om binnen deze tijd de tekst te controleren? Neem dan contact op met de redacteur. Hebben we na 48 uur niets gehoord, dan maken wij het artikel klaar voor publicatie.

Waar moet ik op letten bij het controleren van een artikel?
De redacteur stuurt een artikel op voor een inhoudelijke controle. Check goed of de tekst feitelijk klopt en geen onjuistheden meer bevat. Zie je een fout, geef dit dan aan in het document. Wees zorgvuldig, want je krijgt maar één gelegenheid om het artikel te controleren. Na het doorvoeren van de correcties wordt het artikel niet nogmaals toegestuurd voor controle.

Er staan taalfouten in het artikel!
In sommige gevallen staan er taalfouten in het eerste concept. De tekst op taal of spelling controleren is echter niet nodig. Nadat de geïnterviewde het artikel gecontroleerd heeft, wordt het artikel namelijk doorgestuurd naar de eindredactie. Deze corrector is ervoor verantwoordelijk dat het artikel foutloos is.

Hoe geef ik wijzigingen aan in het artikel?
Markeer de wijzigingen in het geel of maak gebruik van track changes. Zorg dat het voor de redacteur altijd duidelijk is welke wijzigingen je wil doen in de tekst, anders worden deze mogelijk over het hoofd gezien. Het document met wijzigingen stuur je retour aan de redacteur.

Worden mijn wijzigingen altijd doorgevoerd?
De redacteur bepaalt welke wijzigingen worden overgenomen. Mocht er discussie ontstaan over wat een feitelijke onjuistheid inhoudt, dan is de redacteur c.q. de hoofdredacteur in kwestie eindverantwoordelijk. Het is verder aan de redacteur of deze suggesties overneemt die geen feitelijke onjuistheden betreffen.

Hoe gaan jullie om met merk- en bedrijfsnamen?
Voorheen schreven wij bedrijfs- en merknamen die in één adem worden uitgesproken met één hoofdletter. Vanaf juni 2022 hanteren wij de schrijfwijze zoals bedrijven en merken deze zelf gebruiken, met als uitzondering dat wij namen nooit in alleen hoofdletters schrijven. Dus bijvoorbeeld iPhone, FIFA, LinkedIn of VolkerWessels. Symbolen zoals ©, TM en ® nemen wij niet op in onze redactionele artikelen.

Hoe schrijven jullie plantennamen?
Latijnse en Nederlandse namen van planten zijn de bron van veel discussie. Wij hanteren daarom een vaste bron voor Latijnse wetenschappelijk naam: de 'Naamlijst van houtige gewassen'.

Er staan rare codes in het artikel. Wat moet ik daarmee?
Er staan inderdaad vaak bijzondere codes in de eerste concepten, zoals #H of #T. Deze hangen samen met onze redactionele automatisering en zijn verder niet van belang.

Krijg ik het uiteindelijke artikel na publicatie nog toegestuurd?
Het toesturen van het uiteindelijke artikel aan de geïnterviewde maakt geen onderdeel uit van de standaardprocedure. Heb je interesse om het artikel te ontvangen, geef dit dan aan bij de redacteur.

Wat is het verschil tussen een artikel en advertorial?
Artikelen zijn redactionele, journalistieke stukken waarbij de redactie verantwoordelijk is voor de inhoud. Advertorials zijn commerciëler en worden vaak gemaakt in samenwerking met één partij, bijvoorbeeld onze partners. Omdat de totstandkoming van beide soorten teksten anders is, gelden andere richtlijnen voor tekst en opmaak. Advertorials zijn in het blad en op onze websites duidelijk herkenbaar als zodanig. Ze zijn gemarkeerd in andere kleuren en bevatten bijvoorbeeld logo's, hoofdletters in bedrijfsnamen of trademark-tekens. In redactionele artikelen plaatsen we deze nooit.

Kan ik zelf foto's aanleveren voor het artikel?
Ja, we moedigen geïnterviewden zelfs aan om foto's van projecten en portretfoto's met ons te delen. Mooi beeld versterkt immers het artikel. Zorg er wel voor dat de foto's rechtenvrij zijn of dat je toestemming hebt van de licentiehouder om de foto's in onze vakbladen te gebruiken. Lever bij voorkeur foto's aan van 1 MB of groter, zodat ze scherp in het vakblad komen.

Hoe gaan wij om met Bronvermelding?
Het is belangrijk dat we goed omgaan met de informatie die we delen. Dat betekent ook dat we netjes laten zien waar onze informatie vandaan komt. Wanneer informatie wordt overgenomen van andere media, onderzoeksrapporten, boeken, studies, interviews, persberichten of andere bronnen, wordt de bron duidelijk vermeld. In de journalistiek, en vooral in nieuwsmedia zoals wijzelf, is het gebruikelijker om bronnen direct in de tekst te vermelden in plaats van het gebruik van voetnoten. Dit wordt gedaan om de leesbaarheid en toegankelijkheid van artikelen voor een breed publiek te vergroten.


Wie maakt de vakbladen van NWST?
Een goed voorbeeld van de manier van werken binnen NWST is te lezen in het artikel 'Help ik word geïnterviewd', waarin het team zichzelf ook voorstelt.


Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER