J. van Esch bezegelt jarenlang gelukkig 'samenwonen' met droomhuwelijk |
|
|
|
|
| 143 sec |
Aannemer fuseert met twee andere bv's in holding; samen opereren ze nu onder één naam
J. van Esch uit Cromvoirt, begonnen als groenaannemer, maar inmiddels veel meer dan dat, is gefuseerd met zijn zusterbedrijven Gebr. Van Esch wegenbouw en A. van Casteren uit Tilburg. Tegelijkertijd is de huisstijl vernieuwd. Derde-generatiedirectielid Inge van der Aa-van Esch heeft zich met het laatste beziggehouden. 'De nieuwe huisstijl versterkt ons eenheidsgevoel en schept duidelijkheid voor klanten.'
Medewerkers in de nieuwe bedrijfskleding |
De opa van Van der Aa-van Esch, Jan van Esch, richtte het aannemersbedrijf in 1962 op. Er zijn nog zwart-witfoto's uit die tijd waarop bedrijfswagens, machines en materialen staan. De tweede generatie, Jans zonen Hans en Jos van Esch, richtten Gebr. Van Esch Wegenbouw op. De broers specialiseerden zich in onder meer in wegenbouw en riolering. In 2011 volgde de overname van het Tilburgse bedrijf A. van Casteren. Deze naam werd behouden, aangezien deze bekend was in de regio. Met de overname breidde het familiebedrijf zijn diensten verder uit met transport, sloopwerkzaamheden, (asbest)sanering en op- en overslag. Naast de vestigingen in Cromvoirt en Tilburg werd er in 2018 uitgebreid met een vestiging Breda.
Na jarenlang integraal werken nu één naam en huisstijl
'We probeerden aan klanten uit te leggen dat we weliswaar drie bedrijven zijn met twee (later drie) vestigingen, maar dat we wél integraal werken. We hadden al gecentraliseerde afdelingen. Zo werkten we al met één projectleiding, één planner en één administratie. Maar dat werkte op een gegeven moment niet goed meer', verklaart Van der Aa-van Esch (29), die inmiddels samen met Ton van Esch (30) als derde generatie tot het bedrijf is toegetreden. 'We vroegen ons als familie af of het tijd was om op een andere manier naar ons bedrijf en onze uitstraling te kijken. We gebruikten nog drie verschillende logo's en zes verschillende huisstijlkleuren. We hadden behoefte aan meer eenheid qua uitstraling. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het organisatorisch een goede stap zou zijn om de drie bv's te laten fuseren. Dat schept duidelijkheid voor de klanten, leveranciers en eigen medewerkers. Aangezien J. van Esch al voor honderd procent integraal werkte en de afdelingen ook gecentraliseerd waren, was de voortgang onder één naam vooral een formaliteit, zoiets als een stel dat al jarenlang samenwoont en besluit te trouwen. Inmiddels zijn alle projecten, machines, medewerkers en administratieve zaken mee overgegaan naar J. van Esch.'
| Inge van der Aa-van Esch en Ton van Esch |
|
|
|
'De buitenruimte inrichten en onderhouden zit in ons DNA'
| |
|
Buiten zit bij ons van binnen
De nieuwe slogan luidt: Buiten zit bij ons van binnen. 'Dit sluit aan bij wat wij voelen bij het werk dat we doen. De buitenruimte inrichten en onderhouden zit in ons DNA. We bestaan al zo lang als familiebedrijf in deze branche, we hebben alles meegemaakt en zijn onszelf blijven innoveren. We zouden niets anders kunnen en willen dan het werk dat we doen. Het is niet overdreven om te zeggen dat we passie hebben voor het werk, ook al zijn we inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf.'
Geen hullie-zullie-cultuur
Toen de tweede generatie aantrad, had het bedrijf 30 tot 35 medewerkers. Nu zijn dat er 125. Van der Aa-van Esch: 'De directie kent alle medewerkers en de medewerkers kennen elkaar goed. Elke vrijdag kan iedereen een biertje komen drinken in de kantine, we vieren kerst met een kerstmarkt, barbecueën in de zomer, vieren jubileums van medewerkers uitgebreid en houden jaarlijks een bedrijfsuitje met teambuildingactiviteiten. Er is nooit een hullie-zullie-cultuur geweest, ook al werkte de een bij A. van Casteren en de ander bij J. van Esch. En nu iedereen onder dezelfde naam werkt, ontstaat er een nog hechtere eenheid.'
|
'Wij nemen nooit afscheid van een klant'
| |
|
Nooit afscheid
Er is een nieuwe huiskledinglijn, de website wordt aangepast, er is een nieuw logo en alle oude kleuren zijn overgespoten in de nieuwe kleuren oranje en groen. Van der Aa-van Esch: 'Eigenlijk zijn dat geen nieuwe kleuren; J. van Esch is ooit met deze kleuren begonnen. De kleur groen benadrukt dat duurzaamheid belangrijk is voor ons. We werken op de vijfde trede van de CO2-prestatieladder en willen zuinig met onze omgeving omgaan. Daarnaast willen we ook duurzaam samenwerken met onze klanten en leveranciers.' Ze doelt daarmee op het nastreven van langetermijnrelaties. Zoals haar vader haar heeft geleerd: 'Wij nemen nooit afscheid van een klant.' De nieuwe huisstijl straalt rust, duidelijkheid en degelijkheid uit. 'Over kwaliteit mag geen discussie ontstaan. Daarna kun je het over de prijs hebben.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|