Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De Heer (Land en Water): 'Onze Frisians passen overal tussendoor'

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, vrijdag 26 april 2019
233 sec


Leffert FM-50 is populair onder medewerkers en veroorzaakt minimale overlast in de openbare ruimte

Er wordt door particulieren, hoveniers en groenvoorzieners steeds meer gewerkt met elektrisch gereedschap. Grootgroenvoorziener Land en Water uit Polsbroek heeft een deel van zijn voertuigenvloot ingeruild voor elektrisch. Het bedrijf heeft binnenkort vier Leffert FM50-exemplaren van Frisian Motors. Ook campingmanager Hans van Houten, FM-50-gebruiker van het eerste uur, komt aan het woord.

Teunis de Heer (links): 'Ook de voormannen pakken graag een Frisian.'
Teunis de Heer (links): 'Ook de voormannen pakken graag een Frisian.'

Land en Water voert vooral grote bestekken uit voor gemeenten, provincies, hoogheemraden en waterschappen. Ze baggeren kanalen en waterplassen uit met grote machines vanaf pontons, plaatsen en repareren beschoeiingen en steigers, maaien en doen aanleg en onderhoud van het openbaar groen. Ze opereren op het hoogste niveau van de CO2-prestatieladder.

Stil, smal en wendbaar

Teunis de Heer, uitvoerder bij Land en Water en broer van eigenaar Ad de Heer: 'We moeten als bedrijf meegaan in de energietransitie en afstappen van fossiele brandstof, vinden wij. Vanwege onze duurzaamheidsdoelstellingen willen we ook op de weg in de openbare ruimte zo veel mogelijk zonder diesel rijden. We hebben sinds vorig jaar twee Leffert FM-50-exemplaren met open cabine en terreinbanden. Dit jaar kopen we er weer twee. Samen met enkele Goupil-voertuigen hebben we dan een complete elektrische voertuigenvloot. De Lefferts zijn heerlijk stil. Voorheen hadden we een werkbus, maar daarmee waren de mogelijkheden om te parkeren of een park in te rijden beperkt. Vaak worden de paden daar versperd met een paal, omdat een park natuurlijk niet bedoeld is voor voertuigen. De Leffert is offroad perfect omdat hij zo klein en smal is en overal tussendoor past. Hij is wendbaar, zodat we op ieder gazon goed kunnen uitwijken. Je kunt er ook met een aanhangwagen mee over het gras rijden; de wagen is zo licht dat er geen risico op verdichting is. De Leffert FM-50 bevalt alle medewerkers goed. We vervoeren er handgereedschappen zoals bosmaaiers, heggenscharen en schoffels mee. Ook de voormannen pakken graag een Frisian.'


'We gaan ermee van klus naar klus en nemen afval van de werkplek mee in de aanhanger'

Landbouwkenteken

De medewerkers kunnen ermee over de openbare weg rijden binnen de bebouwde kom. De Lefferts kunnen in principe 60 km per uur halen, maar bij Land en Water staan ze afgesteld op 45 km per uur. 'We nemen ze op een aanhanger mee naar de werkplek. Daarna zetten we ze op een locatie bij de opdrachtgever, waar we ze kunnen stallen voor de nacht, maar ook kunnen opladen.'


'Als ik constant op pad ben, zoals voor een schouw, kan ik er zes uur achtereen mee rijden'

Accu's

Het kleinste lithiumaccupakket voor de Leffert FM-50 is 105 Ah 72 V, met een bereik van 45 km. Stefan Stokebrook van Frisian Motors: 'Ook is het mogelijk om het lithiumaccupakket modulair uit te breiden met 15 km. De maximale actieradius die Frisian Motors biedt, is circa 135 km; dat is driemaal zo veel als het standaard-lithiumpakket. Verder hebben lithiumaccu's het grote voordeel dat ze 200 kg lichter zijn dan een standaard-loodaccupakket en een driemaal zo lange levensduur hebben.'
De Heer vervolgt: 'Het duurt ongeveer acht tot tien uur om de accu's op te laden en daarna kun je er actief zes uur mee rijden. Maar dat geldt als je er constant mee rijdt. Ik ben beeldschouwinspecteur in Leiden; een schouw heb ik binnen zes uur afgerond.'


De Heer heeft gemerkt dat het werk tweemaal zo snel kan worden gedaan met de Frisians. 'In kronkelige smalle straatjes in binnensteden kun je overal makkelijk komen, ook als er paaltjes staan. Wij gebruiken een digitaal werksysteem. Daarmee navigeren we naar de exacte werkplek. We hoeven de Frisian vervolgens niet te parkeren, want het is een landbouwvoertuig. Je mag er dus ook mee op fietspaden komen, net als met een brommobiel.'
Volgens De Heer is de Frisian het beste elektrische voertuig dat hij kent. 'Hij is stevig uitgevoerd en toch licht. Hierdoor houd je het lang uit met je accupakket.'


Tekst loopt verder onder de afbeelding


Van rokende Nissan naar stoer terreinvoertuig

Hans van Houten is al twaalf jaar parkmanager bij camping Klein Vaarwater op Ameland. Hij lacht: 'Zonder al te stoer te doen: wij zijn Frisian-gebruikers van het eerste uur. We verplaatsten ons vroeger met fietsen en oude auto's. Maar een oude rokende Nissan of een fiets met emmers aan het stuur, dat was niet om aan te gluren. Dus kochten we golfkarretjes. Op zich bevielen deze al een stuk beter: ze waren veilig, we konden er van alles mee vervoeren en we hadden er geen rijbewijs voor nodig, zodat alle medewerkers ermee konden rijden. Er waren echter ook nadelen: we mochten er niet mee op de weg rijden, er zat geen verlichting op, ze waren vrij traag en hadden niet heel veel toepassingsmogelijkheden. Zo'n negen jaar geleden, toen Theo de Jong juist met het bedrijf was begonnen, kwamen we uit bij Frisian Motors. Theo de Jong kwam de FM-50 demonstreren en we zagen meteen de voordelen: verlichting, trekhaak, kenteken, veiligheidsgordel. Vrij snel daarna hebben we een demo-exemplaar van een leverancier gekocht. Frisian Motors heeft dat helemaal voor ons opgeknapt. Eén medewerker, een hovenier, moest er even aan wennen dat hij met de Leffert FM-50 niet, zoals met een auto, naar de andere kant van het eiland kon rijden. Daar stond tegenover de stille motor, geen slaande deuren en geen stankoverlast. De mensen op de camping vonden hem bovendien leuk om te zien; het is inderdaad een stoer wagentje. We hebben vervolgens een tweede FM-50 exemplaar laten komen, een nieuwe. We leasen deze en gaan na de leaseperiode over tot aanschaf.'


Toepassingen

Van Houten en zijn team voeren met de Leffert FM-50-voertuigen al het terreinbeheer uit en ze gebruiken hem voor de interne logistiek, aangezien de camping verschillende locaties heeft. 'Bij de werkvoorbereiding van de onderhoudsklussen verzamelen de medewerkers alle gereedschappen en materialen die ze nodig hebben. Dat kan zijn voor bladruimen, bestraten of snoeiwerkzaamheden. Daarna hangen ze een aanhanger achter het voertuig. Ze gaan met de Leffert FM-50 van klus naar klus. Vanaf elke werkplek nemen ze het afval mee terug in de aanhanger.' De voertuigjes lenen zich goed voor een camping. 'Een VW-busje met aanhanger komt al snel knel te zitten tussen caravans en in smalle straatjes. De Leffert FM-50 piept overal tussendoor.'


Tot op de draad

De Leffert FM-50 is degelijk, volgens Van Houten. Dat komt goed van pas op het eiland. 'Hij is geschikt voor ruw terrein. Ook gebruiken we alles totdat het helemaal versleten is. Hier op het eiland kunnen we van oudsher niet met één vingerknip overal over beschikken. Gelukkig heeft de Leffert FM-50 een lange levensduur. Gezien de aanschafprijs moet je hem in zo'n tien jaar tijd afschrijven, en dat haalt hij met gemak. Alle componenten zijn vervangbaar. De buitenkant is van kunststof, dus als je schade hebt, is dat prima te repareren. Hij roest nauwelijks en kan dienstdoen tot in lengte van dagen. Onze eigen technici kunnen alles zelf repareren, met de onderdelen die Frisian Motors opstuurt. Eenmaal per jaar komt Frisian Motors langs voor algemeen onderhoud. Zij hebben bovendien garagebedrijf Visser in Hollum opgeleid om reparaties uit te voeren aan de Leffert FM-50. Service van de zaak!'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER