Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Weedcontrol geeft op GTH tekst en uitleg over slimme manier van bouwen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
maandag 9 september 2019
198 sec


'Bij ombouwen naar elektrisch moet je zorgen voor een zo hoog mogelijk rendement'

Weedcontrol toont op GroenTechniek Holland zijn combinatie van de volledig elektrische werktuigdrager Alltrec met de hetelucht-onkruidbestrijder E-Variator. Rendement en actieradius staan voorop. Weedcontrol-eigenaar Bert van Loon: 'Het gaat erom dat een machine zo goed mogelijk werkt met zo min mogelijk stroomverbruik.'


Het is onvermijdelijk: Amsterdam is voornemens om vanaf 2022 alle brandstofmotoren te weren. Andere grote steden volgen dit voorbeeld waarschijnlijk. Van Loon: 'We zitten regelmatig met gemeenten aan tafel. Dan voelen wij wel aan welke kant het opgaat met de eisen. Zoals chemie vanaf 2016 verboden is in de openbare ruimte, zo wordt er nu in contracten voor aannemers steeds vaker aangestuurd op zo min mogelijk CO2-uitstoot. Elektrische technieken scoren hoog op de voorgeschreven CO2-prestatieladder. Die trend moet je als bedrijf oppikken; je moet ermee aan de slag om voorop te lopen. Als we inzetten op elektrisch over vijf jaar, zijn we te laat.'

Volledig nieuw

Omschakelen kan door bestaande voertuigen en machines om te bouwen naar elektrisch, of door geheel nieuwe te ontwikkelen. Weedcontrol koos in samenwerking met FPS-Electric voor het laatste, met als resultaat de Alltrec, waarbij zowel rijden als sturen en bediening accu-aangedreven is. Deze elektrische werktuigdrager is geschikt voor de Weedcontrol-heteluchtonkruidverwijderaar, waarmee aannemer Smits uit Nederhemert werkt, voor de Weedcontrol-maai-unit, waarmee de gemeente Amsterdam maait, en voor een heggenschaar. 'De heggenschaar hebben we samen met Beckx ontwikkeld. We nemen alles mee naar GTH.'


Maximaal rendement

Van Loon vertelt dat de keuze voor het ontwikkelen van een geheel elektrisch voertuig stoelt op de wens om een maximaal rendement te behalen. Hij is geïnspireerd door een groep afgestudeerden van de Technische Universiteit Eindhoven, die dit jaar onder de naam Lightyear met de eerste particuliere zonneauto naar buiten traden. 'Lightyear richt zich op zonne-energie, gewichtsbesparing door een slimme materiaalkeuze en zo min mogelijk energieverlies door stroomlijn en onafhankelijke wielmotoren. Hierdoor is de actieradius van de zonneauto verdubbeld in vergelijking met die van bestaande elektrische auto's, ook al rijden ze op dezelfde accu. Wij willen óók op deze slimme manier bouwen.'


Van Loon geeft uitleg over rendementsverlies bij het ombouwen van bestaande voertuigen en machines. 'Als je de dieselmotor uit een machine of voertuig haalt en er een elektrische motor voor in de plaats zet, zit je door de hydraulische systemen nog steeds met verlies van stroming en warmte, die vervolgens door koelers afgevoerd wordt. Werken met zo'n machine kost daardoor uiteindelijk veel stroom. Je kunt een machine of voertuig beter vanaf de basis helemaal elektrisch maken, zodat het rendement maximaal is. Dit hebben wij dus gedaan, met de volledig elektrische Alltrec als resultaat. Als je er 100 kW in stopt, komt er 95 kW uit. Bij een bestaande werktuigdrager zou de output wellicht maar 40 kW zijn. Om het maximale rendement verder te benaderen, hebben we gekozen voor lithiumijzerfosfaat-accu's (LiFePO4), de laatste ontwikkeling op accugebied. Oude accutechnieken lenen zich minder goed voor zware voertuigen. We hebben gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht. Het totale voertuig inclusief accu's komt nu uit rond de 1150 kg. Daar komt zo'n 250 kg bij van de onkruidbestrijder.'

Uithoudingsvermogen accu

Weedcontrol wil zijn combinatie met een zo laag mogelijk stroomverbruik zoveel mogelijk werk laten verrichten, zodat een aannemer er een volledige dag mee kan werken. Van Loon nuanceert dat: 'Dat is afhankelijk van welk werktuig je ervoor hangt. Met de E-Variator kun je ruim tweeënhalve dag werken op een geladen accu, met de maaier ongeveer acht uur en met de elektrische heggenmaaier anderhalve dag.'


Bij een laag stroomverbruik kan een aannemer er een volledige dag mee werken

Specificaties

De Alltrec is een driewielig voertuig met een breedte van 1,15 m. Dankzij zijn compactheid kun je ermee in de kleinste hoekjes komen. 'Het is een is een compacte, wendbare machine. Ondanks zijn beperkte grootte heeft de werktuigdrager een gegarandeerd hefvermogen. Een knikvoertuig dat knikt, wordt normaliter korter en kan met een gelijke omvang minder tillen. Bij de Alltrec kun je elke mogelijke stuurrichting hanteren, ook korte draaicirkels, want de wielbelasting blijft gelijk en het voertuig blijft stabiel.'


De gebruiker kan kiezen tussen een lichtere accu van 20 kW of een zwaardere van 30 kW. Laden kan eventueel met 220 V. De laders zijn in het voertuig ingebouwd. Je kunt tussentijds snel laden met 380 V. Het is zelfs mogelijk om te laden bij een laadpaal in de stad. Alles is elektrisch aangedreven, op één klein punt na, aldus Van Loon: 'Het hefsysteem heeft nog een beetje olie nodig. Maar dat wordt slechts een paar seconden per hefbeurt gebruikt.'

De hete lucht kan op een gevelhoek of een zijdelings staand obstakel gericht worden

Hetelucht-onkruidbestrijding op accu

Bij de elektrische Alltrec zijn de aansturing, de luchtcirculatie en de draai- en stuurrichting van de lucht aan elektronica gekoppeld. De Alltrec herkent het werktuig dat je ervoor hangt. Als de E-Variator voor het werktuig wordt gehangen, zijn direct daarna op de display de benodigde bedieningssymbolen zichtbaar. Van Loon: 'Het is een intelligent apparaat, qua gasverbruik, opstarten en gasregeling. Het ADS-systeem is daar een voorbeeld van (ADS staat voor all direction system). Normaal gesproken blijft de hete lucht bij de AIR-serie hetelucht-onkruidmachines circuleren onder de bak, om energie te sparen. Nu kan de hete lucht op een gevelhoek of een zijdelings staand obstakel gericht worden, vanaf een afstand van zo'n 30 cm. Alle stuurbewegingen zijn te volgen op de display. Met deze extra bewerkingen laat je een perfect beeld achter.'


De slimme borstel is vergelijkbaar met de kermisspin: er draaien drie onafhankelijke kleine borstels naast de hoofdborstel

3D-borstel

Tot slot introduceert Weedcontrol in Biddinghuizen de 3D-borstel. 'Dit is een slimme borstel met minder aandrijfvermogen, waardoor de werking minder beschadigend is. Net als bij de spin op de kermis, die in zijn geheel ronddraait en daarnaast zijn armen laat ronddraaien, draaien er bij dit systeem naast een hoofdborstel nog drie onafhankelijke kleine borstels. Door zijn planetaire beweging veegt de 3D-borstel in de lengterichting van de voeg. De kleine borstels bevatten dunnere, soepelere vezels en draaien rond,' vertelt Van Loon tot besluit.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER