Onderwijsplatform TIM zet groentechniek vol op de kaart |
|
|
|
|
| 210 sec |
Zestien scholen werken met bedrijfsleven onder één paraplu om jeugd aan te trekken
De mechanisatie- en techniekbranche voor agrosector, groenbeheer, infrastructuur en interne bedrijfslogistiek kent een groot tekort aan vakbekwaam personeel, vooral in het middenkader. Daarom heeft brancheorganisatie Fedecom het onderwijsplatform TIM geïnitieerd en georganiseerd. Fedecom-directeur Gerard Heerink: 'Monteurs en technische specialisten hebben een bijzondere taak: ze helpen de wereld vooruit door het werk lichter te maken!'
|
Fedecom is de initiatiefnemer van onderwijsplatform TIM, maar inmiddels zijn ook brancheorganisatie BMWT (bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel) en adviesgroep Komat van Bouwend Nederland erbij betrokken. TIM, uitgesproken als 'Tim', klinkt jong en hip. Om te beginnen al mooi bedacht, maar wel vanachter het bureau. Hoe wordt het onderwijsplatform vormgegeven? Heerink: 'Het ons is gelukt om zestien scholen te bundelen, maar het kunnen er meer worden. Die werken allemaal samen met het bedrijfsleven. Daar zijn we trots op. De oprichting kostte bloed, zweet en tranen, maar het platform staat nu stevig en heeft naamsbekendheid. TIM is enerzijds een platform en anderzijds een kwaliteitsmerk voor vakkennis in onderwijs en praktijk.'
Binnen Fedecom heeft de organisatie van TIM als opleidingsmanager Wim Overeem aangetrokken. Hij is dag en nacht bezig om naar buiten te treden, leerkrachten en directies te spreken en te stimuleren en informatie over te dragen over het belang om gezamenlijk op te trekken in het enthousiasmeren van de jeugd voor het vak.
Marketing
Binnen het TIM-platform voeren alle aangesloten scholen een gemeenschappelijke marketingcampagne, ook op de beurs GroenTechniek Holland in Biddinghuizen. 'We hebben duizenden scholieren uitgenodigd', vertelt Heerink. 'En die komen ook; dat is vorig jaar wel gebleken, toen we evenzoveel leerlingen hadden uitgenodigd voor de agrotechniekbeurs. Voor deze groentechniekbeurs (op het moment van dit interview over een kleine maand, red.) rekenen we dus op een paar duizend leerlingen.'
In het kader van de gemeenschappelijke marketingcampagne ontvangt het TIM-comité al deze leerlingen. Het TIM-team brengt hen in contact met de standhouders, zodat ze kennis kunnen nemen van wat er allemaal op de markt is. Een aantal van de exposanten maakt extra tijd vrij om met leerlingen te praten.
Alle neuzen dezelfde kant op
In 2017 begon TIM met het ontwikkelen van gemeenschappelijke actuele leermiddelen waar alle ROC's gebruik van kunnen maken. Heerink: 'Dan moet je denken aan theorie- en werkboeken over motoren, machines, hydrauliek en noem maar op. Hierin staan technieken beschreven die daadwerkelijk gebruikt worden in de lessen. Het lesmateriaal is ontwikkeld door mensen uit de praktijk (de technici onder de Fedecom-leden) en door leerkrachten van de aangesloten scholen, die met een meer didactische blik naar de lesstof kijken. Een gespecialiseerd bureau heeft alle input voor ons uitgewerkt en gedrukt in leskaternen. In 2018 rolden de eerste exemplaren van de band. Dit jaar zijn er weer nieuwe werkboeken aan de lesstof toegevoegd.'
Met leerstof uit de praktijk wil TIM de nieuwste stand van de techniek onderwijzen. 'De leerstof inspireert mensen uit de praktijk, maar ook leerkrachten op school.'
Fase twee: jongeren bereiken
Hoe richt TIM de marketingcampagne in? 'De eerste fase, de oprichting van TIM, hebben we afgerond. We gaan nu de tweede fase in met TIM. Daarvoor zijn we aan het uitzoeken wat er allemaal aan bod moet komen, maar ook hoe we de doelgroep kunnen bereiken, zoals via social media. Er valt nog een hele hoop te doen, dus we stropen de mouwen op.'
|
'De vernieuwingen in de mechanisatietechniek doen er wezenlijk toe'
| |
|
Vooruitstrevende rol
Het wordt wel gezegd dat jongeren hun handen niet meer vuil willen maken. Wat trekt hen wel aan? 'Wat zéker aan bod moet komen in de marketingcampagne, is hoe belangrijk mensen met technische vingers zijn. De vernieuwingen in de mechanisatietechniek doen er wezenlijk toe. Innovatieve machines zijn bijzonder nuttig. In de agrosector helpt de techniek om de voedselproductie efficiënter en duurzamer te maken: met elektrische machines, door het beperken van emissie en de verspilling van grondstoffen. Technici in de bedrijfslogistiek en infrastructuur dragen bij aan energiezuinigere oplossingen. Monteurs en technici in de groentechniek maken de wereld letterlijk een stuk mooier, of het nu gaat om een park, de binnenstad of de bermen langs de snelweg. En figuurlijk maken ze de wereld mooier door te sturen op duurzaamheid. Al met al vervullen mechanisatietechnici in de groensector een belangrijke en vooruitstrevende rol.'
Snelle, spannende ontwikkelingen
Maar wat vindt de jeugd nu sexy genoeg om voor het vak te kiezen? 'Er zijn in korte tijd heel veel innovaties op de markt gekomen waaraan je ziet dat de ontwikkelingen snel gaan. Het is een spannende tijd, waarin veel gebeurt, met name op het gebied van accu-aangedreven toepassingen, hightech en slimme en datagedreven oplossingen, maar ook op het vlak van duurzaamheid. Kijk eens om je heen: in 25 procent van de melkveebedrijven staat inmiddels een melkrobot, en er rijden véél meer maairobots rond dan vijf jaar geleden. Tegelijkertijd wordt de roep om veilige toepassingen steeds groter. Mechanisatietechnici hebben een bijzondere, maar ook leuke taak: ze helpen de wereld vooruit op het gebied van esthetiek, efficiëntie en rendement, veiligheid en duurzaamheid. Het is de hoogste tijd dat jongeren dit beseffen!'
|
'De TIM-leerstof inspireert mensen uit de praktijk, maar ook leerkrachten op school'
| |
|
De bij TIM aangesloten partijen: Techniek College, Rotterdam Aeres Tech, Ede Scalda, Vlissingen Radius College, Breda Aventus, Apeldoorn Gildeopleidingen, Roermond Friesland College, Heerenveen Clusius College, Hoorn Helicon Opleidingen, Boxtel Soma College, Harderwijk Regio College, Zaandam IPC Werkt BV, Schaarsbergen ROC Landstede, Raalte BMWT (belangenbehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel) Komat Bouwend Nederland (vereniging van bouwinfrabedrijven) Fedecom (vereniging van machineleveranciers ten behoeve van agrosector, groenbeheer en bedrijfslogistiek) Stichting KOM
|
Brancheorganisatie Fedecom startte enkele jaren geleden met de Fedecom Academy. Via dat kanaal worden opleidingen met leerlingbegeleiding aangeboden die onder andere door Aeres Tech in Ede worden uitgevoerd. Zo wordt een leer-werkgang van twee jaar aangeboden. De contacturen vinden plaats in blokweken van vijf dagen achtereen, waarin 'leren door te doen' centraal staat. Praktische kennis wordt toegepast, direct met de (nieuwste) machines en apparatuur erbij. Tijdens de korte, intensieve blokweken kunnen leerlingen zich intensief verdiepen in het vak. Daarnaast leren cursisten van elkaar en vormen ze gaandeweg een team.
Heerink: 'Inmiddels richt Fedecom zich gaandeweg meer op het actualiseren van de leermiddelen, ook op het vlak van nieuwe technieken zoals robotica, internet of things etc. Daarbij is de ontwikkeling van het TIM-platform van wezenlijk belang. De branche wil in samenwerking met de scholen en andere gerelateerde brancheorganisaties de herkenbaarheid van het vak met mobiele werktuigen vergroten en tegelijkertijd de aantrekkingskracht op jonge mensen vergroten. We willen ook gerichte marketingacties aan het TIM-platform koppelen.'
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|