'Het risico van lithium-ionaccu's lijkt klein, maar we moeten ons er wel tegen indekken' |
|
|
|
|
| 160 sec |
Oplaad-/beveiligingskast voor lithium-ionaccu's blust per accu dankzij compartimenten
Poel Bosbouw ging onlangs een samenwerking aan met Seefion voor het ontwikkelen van een beveiligingskast voor lithium-ionaccu's. Het komt gelukkig niet vaak voor, maar als een lithium-ionaccu ontbrandt, brandt hij ook goed en kan de schade enorm zijn.
Accugereedschap is niet meer weg te denken, ook niet bij hoveniers en groenvoorzieners. De accu's worden na het werk opgeladen in het bedrijfspand; soms zijn er oplaadvoorzieningen in bedrijfswagens. Seefion is een oplaadkast en beveiligingskast tegen brand en inbraak in één. Vandaar dat Poel Bosbouw en kluizenspecialist Seefion de handen ineen sloegen.
Er bestaan speciale bluskluisjes voor vliegtuigen, genaamd BerkiCold. Hierin kunnen ontbrande telefoons geblust worden tijdens de vlucht. Poel Bosbouw zag in dit product potentie voor de groene sector. Bert Davelaar van Bosbouw: 'We kregen steeds meer vraag van klanten naar middelen om veilig te kunnen laden en naar blusmiddelen voor in hun opbergkast. Ze kennen de verhalen over branden door lithium-ionaccu's uit de fietsen- en autowereld. Seefion kon een beveiligingskast bouwen op basis van onze input, inclusief de juiste capaciteit van de stroomaanvoer. We hebben uitgebreide tests gedaan met Stihl-accu's.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De kluis
Een Seefion kluis bestaat uit compartimenten, waar blokaccu's en ook grotere rugaccu's afzonderlijk in gezet kunnen worden. In geval van een accubrand kunnen deze vakken afzonderlijk geblust worden. De blusslang in het bewuste compartiment wordt dan geactiveerd door de verhitting en het blussen gebeurt met het BerkiCold-systeem. Het blusmiddel bestaat voor 90 procent uit water en voor 10 procent uit plantaardige materialen. De slangen werken als sensor en bevinden zich aan de bovenzijde van ieder compartiment. Hierdoor blijven de andere accu's en de kast zelf onbeschadigd. Davelaar weet uit de praktijk hoeveel er in lithium-ionaccu's wordt geïnvesteerd door de professionele markt. 'Beveiliging tegen blusschade is heel zinvol. Bij sommige bedrijven en gemeenten ligt er voor tienduizenden euro's op te laden.'
Remco van Kuilenburg, general manager van Seefion: 'Na een brand nemen we de slang uit. Net als bij een Gardena-tuinslang kunnen we het gebruikte stuk blusslang vervangen door een nieuw stuk. Hierna kan de slang weer worden teruggeplaatst.' In een kast kunnen maximaal veertien rugaccu's en enkele tientallen blokaccu's geplaatst worden. De kasten zijn schakelbaar, dus elk bedrijf kan een kast op maat laten maken.'
|
De kluizen zijn gecertificeerd volgens de nieuwste Europese normeringen
| |
|
'Deze kasten zijn niet alleen geschikt voor Stihl-accu's. Het is een niet-merkgebonden product; iedere accu uit de groenmarkt past erin.’, aldus Remco van Kuilenburg. Hij zet de overige voordelen op een rij: 'Seefion is Europees gecertificeerd volgens EN14450 tegen inbraak en volgens EN15659 tegen brand. De kasten zijn te verankeren aan de vloer en de wand. Ze bevatten een hittemelder in combinatie met doormelding naar de meldkamer. Er is een inschakelstroombegrenzer aanwezig, zodat er geen of nauwelijks aanpassingen nodig zijn aan de stroomvoorzieningen. Er kunnen verschillende slotsystemen op de Seefion worden gezet, bijvoorbeeld een elektronisch slot met een audit, zodat je altijd kunt terugzien met welke code de kast c.q. kluis voor het laatst geopend is. Een touchscreen is ook mogelijk; de Seefion wordt dan geopend door er een smartphone bij te houden ter autorisatie.'
| Bert Davelaar van Poel Bosbouw en Remco van Kuilenburg, General manager Seefion |
|
|
Veiligheid
Het is algemeen bekend dat lithium-ionaccu's vatbaarder zijn voor ontbranding dan traditionele accu's, maar naar de mening voor de ontwikkelaars van Seefion mag die bekendheid groter. Van Kuilenburg stelt onomwonden: 'Het risico van ontbranding van beschadigde lithium-ionaccu's is bekend, maar nog niet bij het grote publiek. Zo is nog niet genoeg bekend dat accu's van binnen kunnen beschadigen door een val. Van de buitenkant zie je dan geen schade en de werking is nog goed, maar wanneer de accu wordt opgeladen en er spanning toegevoegd wordt, kunnen er problemen ontstaan. Dat hoeft niet per se meteen te gebeuren, dat kan ook later. Er hoeft maar één celletje in die accu beschadigd te zijn en hij geeft problemen met het overladen van stroom vanuit het oplaadpunt. De schade van een ontbrande accu kan heel groot zijn. Op zich kan er geen kettingreactie ontstaan wanneer er een accu ontbrandt, maar je moet denken aan gigantische rookschade aan het bedrijfspand of een huis.' Van Kuilenburg haalt een voorbeeld aan uit de praktijk. 'Voordat we de Seefion ontwikkelden, vroeg ik aan een hovenier met Stihl-gereedschap waar hij zijn accu's oplaadde. Hij zei: "In de tuin van de klant, want dan ben ik erbij." Dat zegt genoeg.' Davelaar en van Kuilenburg staan overigens wel achter het product lithium-ionaccu. Van Kuilenburg: 'Ondernemers zoeken naar continuïteit in hun werk.
Investeren in lithium-ionaccu's hoort daarbij.' Davelaar ziet bij bedrijven soms dat men stekkerdoos op stekkerdoos heeft aangesloten of dat stopcontacten op een werkbank liggen. Davelaar: 'In deze kast zijn de stroomtechnische aansluitingen veilig.'
|
Het blusmiddel bestaat voor 90 procent uit water en voor 10 procent uit plantaardige materialen
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|