Hoog of laag kiepen? De Maver kan het allebei |
|
|
|
Nino Stuivenberg,
donderdag 29 oktober 2020 |
|
| 176 sec |
Schouten Machines de markt op met nieuwe maai-verticuteercombinatie
In het uitgebreide aanbod voor groentechniek van Schouten Machines ontbrak tot voor kort een compacte maai-laadwagen. Met de introductie van de Maver M1803 wordt dat gat opgevuld. De Maver is per direct leverbaar in de kenmerkende oranje kleur van Schouten, en de eerste exemplaren zijn zelfs al geleverd in Nederland en Duitsland.
|
Schouten Machines heeft al jaren een uitgebreid aanbod maai-laadwagens voor het grovere werk. Een compacte machine die ook uit de voeten kan op sportvelden ontbrak nog. Het bedrijf uit Uddel zag enerzijds dat er in de markt vaak vraag was naar zo'n machine, en het was een model dat nog ontbrak in het gamma van Schouten. Rudolf Schouten vertelt: 'Een compacte machine voor golfbanen en sportvelden waarmee je kunt maaien, rapen en verticuteren in één werkgang hadden we niet. Als er in de markt vraag was naar zo'n machine, konden we niet meedoen en moesten we dat altijd overlaten aan collega's.' Reden genoeg dus om de ontwikkeling van de Maver M1803 in gang te zetten.
Optioneel messen wisselen
De naam 'Maver' is een samentrekking van maaien en verticuteren. Volgens Schouten kan de machine op meerdere terreinen uit de voeten. Bijvoorbeeld in het openbaar groen, zoals stadsparken, waar niet per se geverticuteerd hoeft te worden. De compacte Maver kan dan ingezet worden om te maaien, maaisel te vangen en blad te rapen. Daarnaast is hij geschikt voor sportvelden en golfbanen, waar wel regelmatig geverticuteerd wordt. Daar is ook de verticuteerfunctie van de Maver interessant. Schouten verwacht dat er in Nederland een markt is voor de machine bij zowel gemeenten als sportveldaannemers. De machine wordt ook geëxporteerd naar België en Duitsland; daar zijn overheidsinstellingen de voornaamste doelgroep.
|
De Maver kan maaien, rapen en verticuteren in één werkgang
| |
|
Wie de Maver aanschaft, krijgt hem geleverd met de standaard messenset zonder verticuteerfunctie. De gebruiker heeft de optie om de messen te wisselen. Schouten legt uit: 'De machine heeft maaimessen voor het maaien en hakselmessen voor het versnipperen. Windklepels zorgen voor de zuigende werking. Als je met de machine ook wilt verticuteren, kun je de maaimessen vervangen door kortere maaiklepels en verticuteermessen. In die uitvoering kun je maaien, verticuteren én opruimen tegelijk.' De klepelmaaier heeft een maaibreedte van 1,80 meter. Aan de voorkant heeft de Maver een grofinstelling voor de maaihoogte en aan de achterkant een maairol, die traploos verstelbaar is voor de fijnafstelling. De bestuurder kan de maaiunit eenvoudig laten zakken met de elektrisch-hydraulisch aangestuurde bedieningskast, allemaal vanuit de cabine.
Dicht langs bomen of lantaarnpalen maaien
De Maver heeft een rotoras met klepels die het gras afmaaien, waarna het gras door de blaaspijp de bak in getransporteerd wordt. De laadbak op de achterkant van de machine heeft een inhoud van 3 kuub, dus afhankelijk van de grashoogte kan de gebruiker wel even vooruit. Aan de voorkant maait de machine als het ware omhoog en vangt hij dus veel steentjes. De machine heeft daar het meest te lijden en is daarom voorzien van een verwisselbare slijtlijst; bij slijtage kan deze eenvoudig vervangen worden. De Maver heeft tevens kettingafscherming, zodat er geen stenen onderdoor kunnen, en optioneel is er rubber afscherming. Door de standaard verstekdissel op de Maver is het mogelijk om dicht langs bomen en lantaarnpalen te maaien, zodat er zo min mogelijk werk overblijft voor de bosmaaier.
Degelijke machine
Vergeleken met andere modellen in de markt heeft de Maver een aantal pluspunten. Rudolf Schouten noemt onder andere de bouwwijze van de machine. 'Onze machine is een stuk degelijker en stabieler gebouwd dan vergelijkbare machines op de markt. De Maver is met zijn 1648 kg wat zwaarder, maar heeft veel grotere wielen, waardoor je qua bodemdruk altijd aan de goede kant zit. Machines rijden op de weg steeds sneller en met de vele verkeersdrempels worden ze extreem zwaar belast. Licht gebouwde machines blijken dan niet sterk genoeg. Het materiaal dat wij gebruiken, is hoogwaardig en net wat steviger en dikker.' De zwaardere uitvoering blijkt ook uit de aandrijving van de Maver: de machine wordt aangedreven door een tandwielkast en V-riemen, overgenomen uit de zwaardere Panda-serie van Schouten.
Wat ook opvalt aan de Maver, is het unieke kiepsysteem. Schouten legt uit dat de machine niet alleen hoog kan kiepen, zoals gebruikelijk is, maar óók laag. 'De machine heeft een paralellogram-frame dat je kunt verstellen', legt Schouten uit. 'Je kunt in benedenpositie kiepen op een hoogte van 84 cm. Als je bijvoorbeeld in een container wilt lossen, gebruik je het hefframe om hem omhoog te zetten en kun je hoog kiepen. De kiephoogte is dan maximaal 2,40 meter.' Op hellingen worden machines met een hoogkiepsysteem snel instabiel. De Maver kan in zo'n geval gewoon laag kiepen, wat een stuk veiliger is.
Plaats veroveren
Voor de besturing van de Maver is een compacttrekker van 35 pk voldoende. De machine wordt getrokken en loopt op een pendelstel. De Maver is RDW-goedgekeurd en compleet voorzien van verlichting, signalering en kentekenplaatvoorbereiding. Op de openbare weg mag er 40 km/u mee gereden worden. De machine is dus letterlijk klaar om de weg op te gaan. Na het testen met een prototype heeft Schouten nu de eerste exemplaren uit de nulserie geleverd. Een concreet doel voor 2021 wil Schouten niet noemen, maar ambitie is er zeker: 'We weten dat er een bepaalde markt is voor deze machine en daarin willen we een rol gaan spelen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|