Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Goed bepakt op stap dankzij extra ruime Goupil G4

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, maandag 21 december 2020
129 sec


Engelsman Hoveniers zet in op elektrisch materieel

Steeds meer groenvoorzieners maken de stap naar elektrisch werken. Ook Engelsman Hoveniers, gevestigd in Pijnacker, is druk met de transitie bezig. 'Daar hoort op een gegeven moment natuurlijk ook een elektrische wagen bij', vertelt hoofd bedrijfsbureau Alex Engelsman. De keuze viel uiteindelijk op de elektrische Goupil G4 L. Om nóg meer materiaal mee te kunnen nemen, voorzag de groenvoorziener het al lange voertuig met een aangepaste opbouw van extra opslagruimte.


Engelsman Hoveniers is werkzaam op het gebied van ontwerp, aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen. Het gros van de projecten voert de hovenier uit binnen de driehoek Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. 'We hebben een divers klantenbestand', vertelt Engelsman. 'Van de particulier tot het "grotere groen" van gemeentes, met daartussenin onder meer groenvoorzieningen van vve's, beheerders en woningbouwcoöperaties. Verder onderhouden we voor het Rijksvastgoedbedrijf een 70-tal complexen, zoals Defensie- en Rijkslocaties en ministeries.'

Duurzame stappen

Net als veel groenvoorzieners met hen, is ook Engelsman Hoveniers druk bezig met de overstap naar het stillere, schonere en duurzamere elektrisch werken. Engelsman: 'We sturen in het bedrijf steeds meer aan op elektrisch. Zo is bijvoorbeeld al het handgereedschap dat we nu aanschaffen elektrisch. Bij deze overstap hoort op den duur natuurlijk ook het aanschaffen van een elektrische wagen.' Zodoende werd in september 2020 de Goupil G4 L, geïmporteerd uit Frankrijk door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, bij het kantoor van de hovenier afgeleverd. Hij bevalt goed, vertelt Engelsman.


De Goupil G4 L wordt nu en ook in de toekomst vooral ingezet voor een project van het Rijksvastgoedbedrijf. 'Daar, specifiek op locaties in Den Haag, werken we uitsluitend elektrisch.' Het smalle postuur van de G4 L komt daar goed van pas. 'In steden zoals Den Haag heb je lang niet overal evenveel ruimte. Dan is zo'n smalle wagen wel zo handig.'

Ruimte

Vóór de Goupil, en de elektrische leenwagen die het bedrijf een aantal maanden daarvoor gebruikte, werkte Engelsman Hoveniers met een werkbus op diesel. De overstap was best even wennen. Dergelijke elektrische wagens zijn doorgaans een stuk minder groot dan hun op brandstof lopende tegenhangers en dankzij het kleinere maatje kun je er eenvoudiger mee door de smalle straatjes van stadscentra manoeuvreren. Anderzijds lever je in op ruimte ín de wagen. En ruimte in de wagen is met het oog op het meenemen van het nodige materieel natuurlijk wel belangrijk. 'Het was voor ons een must om een elektrisch voertuig aan te schaffen dat dienst kon doen als volwaardige onderhoudsauto', vertelt Engelsman. 'Juist onze elektrische apparaten nemen aardig ruimte in beslag. Denk aan alle accu- en rugpacks die we mee moeten nemen. Daar moest wel ruimte voor zijn, anders kun je je werk niet doen.'


'Juist elektrische apparaten, met de accu- en rugpacks, nemen veel ruimte in beslag'

De behoefte aan ruimte was een van de voornaamste redenen voor de keuze voor de Goupil G4 L. 'Hier kan serieus gewicht in meegenomen worden', vertelt Engelsman. Bij de G4 L (de L staat voor long) is de bak verlengd ten opzichte van de gewone Goupil G4. Hans Persoon Auto-Interieurs, gevestigd in 's-Gravenzande, die ook het interieur van de andere wagens van de groenvoorziener verzorgt, voorzag de G4 L met een aangepaste opbouw van nóg meer ruimte. 'Zo hebben ze onder meer onder de verlengde bak en achter de bestuurder extra laadruimte gemaakt', aldus Engelsman. Zo kunnen de jongens goed bepakt op pad. 'Ze hebben er echt iets moois van gemaakt. Niet alleen wat betreft de ruimte, maar ook qua uiterlijk.'

Dankzij de aangepaste opbouw heeft de G4 L nóg meer laadruimte

De groenvoorziener zet de elektrische trend voort. 'In de toekomst moeten ook onze grotere wagens eraan geloven. Of dat nou over twee, drie of vijf jaar is, die transitie is onvermijdelijk.' Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zogenaamde zero-emissiezone invoeren. 'Als dat moment komt, zijn wij er klaar voor, mede dankzij de Goupil', besluit Engelsman.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER