Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Meer bodemvrijheid met extra lichte Orca

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, maandag 30 november 2020
127 sec


Loonbedrijf Borst voorkomt bodem- en gewasschade dankzij custom-made overrijdchassisaanbouw van Hemos

Werkzaam op het land van veehouders en akkerbouwers, is het voor Loonbedrijf Borst uit Burgerbrug van groot belang de bodem - en alles daarop - zo min mogelijk aan te tasten. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden, klopte het bedrijf aan bij Hemos Machinebouw BV. Het resultaat: een op maat gemaakte, extra lichte Orca met tweemaal zoveel bodemvrijheid als zijn conventionele tegenhanger.

De extra lichte Orca, uitgerust met een maaikorf
De extra lichte Orca, uitgerust met een maaikorf

De Hemos Orca is een hydraulische giekaanbouw, die is uit te rusten met aanbouwdelen als een stobbenfrees, klepel- of schijvenmaaier of maaikorf. In enkele minuten verander je jouw trekker met deze overrijdchassisaanbouw (afkorting: Orca) in een met aanbouw, en weer terug.

Loonbedrijf Borst

Loonbedrijf Borst, gevestigd in Burgerbrug in de gemeente Schagen (Noord-Holland), is sinds 1958 werkzaam in de agrarische sector. 'Het gros van de werkzaamheden voeren we uit bij veehouders en akkerbouwers in de buurt, zoals in de gemeente Schagen, Bergen en Hollands Kroon', vertelt mede-eigenaar Johan Borst, kleinzoon van oprichter Jan Borst.


Met name tijdens drukkere perioden, legt Borst uit, is het handig snel te kunnen wisselen tussen een gewone trekker en een trekker met aanbouw. 'Normaal hangt het systeem min of meer permanent aan je trekker. Daardoor gebruik je die trekker eigenlijk niet in de seizoenen dat je die arm niet gebruikt.' Bij het wisselsysteem dat ze bij het bedrijf hadden, kostte het alsnog een goede drie kwartier om de aanbouw er met twee man af te halen, en nog een keer om hem er weer op te zetten. 'Dan haal je de aanbouw er dus niet even af voor een korte klus en laat je zo'n voertuig eerder staan.' Zonde, en dus kwam het Burgerbrugse bedrijf uit bij het snelwisselsysteem van de Hemos Orca. 'Omdat je de aanbouw binnen vijf tot tien minuten kunt opbouwen of weghalen, heb je er met de Orca als het ware een extra trekker bij.'

'Dankzij de extra lichte Orca hebben we een bodemvrijheid van 50 centimeter'


Lichtgewicht

Omdat Borst bij de werkzaamheden op het land van veehouders en akkerbouwers onder meer door de gewassen moet rijden, voldeed een normale Orca niet. 'Het is voor ons heel belangrijk om de bodem, en alles daarop, zoveel mogelijk te sparen. Daarvoor moet er voldoende bodemvrijheid zijn: ruimte tussen de onderkant van het voertuig en de bodem.'


In het najaar van 2019 nam Borst contact op met Foppe Mosterman van Hemos. 'Foppe kwam meteen met ideeën. In september zijn we voor het eerst concreet samen gaan kijken wat er mogelijk was.' Het resultaat is een op maat gemaakte, extra lichte Orca. 'De bodem (het overrijdframe) van deze Orca is veel dunner dan bij de conventionele tegenhanger. Hierdoor is er onder de trekker flink meer ruimte', vertelt Borst. 'Dankzij de combinatie met een trekker met extra hoge wielen hebben we een bodemvrijheid van 50 centimeter weten te realiseren. Dat is pakweg tweemaal zo veel als bij de standaardsystemen; daarbij houdt het met 25 centimeter wel op.' De Orca is zo gebouwd dat hij, ondanks de aanpassingen, hetzelfde werk kan doen als zijn conventionele tegenhanger. 'Zo is de giek van sterker staal gemaakt', aldus Borst.

De Orca kan binnen tien minuten aan een trekker bevestigd of weggehaald worden


Enthousiast

In maart 2020 leverde Hemos de custom-made Orca bij Loonbedrijf Borst af. Borst: 'Het is vlot gegaan. Het grote voordeel was natuurlijk dat we niet bij nul hoefden te beginnen. De Orca was immers al een bestaand systeem, vanwaaruit doorgewerkt kon worden.'


Onderhand hebben Borst en zijn collega's het systeem al een aantal maanden in gebruik. 'We gebruiken hem veel. Zo hebben we er een klepelmaaier, maaikorf, maaihark en een takkenknipper voor.' Op de vraag of het snelwisselsysteem bevalt, zegt Borst: 'Ja, het is hélemaal naar wens. Tijdens het seizoen hebben we her en der nog wat kleine aanpassingen gedaan, maar dat mag geen naam hebben. Hij werkt perfect. We zijn er heel enthousiast over.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER