De meerwaarde van groen rondom scholen |
|
|
|
|
| 156 sec |
Groene schoolplein Gomarus College is toegankelijk voor leerlingen, werknemers én buurtbewoners
Een groen schoolplein met nadruk op bevordering van de biodiversiteit en de leefbaarheid rond de school, dat was de wens van het Gomarus College in Drachten. Wetenschappelijk onderzoek laat immers zien dat een groen schoolplein voordelen biedt ten opzichte van de betegelde variant. In de factsheet 'Leren' van De Groene Stad worden deze voordelen opgesomd.
|
Zo bevordert een groen schoolplein de cognitieve ontwikkeling (werkgeheugen en concentratievermogen), het nodigt uit om in de pauzes naar buiten te gaan en bezig te zijn met natuur, het draagt bij aan een beter sociaal klimaat, in de zomer vermindert buitengroen de hitte in en rondom de school en verder werkt uitzicht op groen bewezen stressverlagend. Kenmerkend voor een groen schoolplein is dat het natuurlijke elementen bevat, zoals bomen, struiken, bloemen, water en grasvelden. Het nieuwe schoolplein bij het Gomarus College (vmbo) in Drachten bevat een aantal van deze kenmerken en doet daar nog een schepje bovenop. Het platform Green Cities belicht het proces van de totstandkoming en het speciale karakter van dit project.
De start
Circa anderhalf jaar geleden opende de huidige school zijn deuren, nadat het oude schoolgebouw was gesloopt. Er lag al wel een schetsontwerp voor het nieuwe schoolplein, maar dit voldeed niet op alle punten aan de wensen. De directie van de school zocht vorig jaar contact met de gemeente Smallingerland, waar Drachten onder valt, met de vraag of het ontwerp aangepast kon worden. Men wilde een groenere buitenruimte, met aandacht voor bevordering van de biodiversiteit en mogelijkheden voor spel en ontspanning.
|
De school en gemeente waren het eens: het nieuwe groene plein moest toegankelijk zijn voor leerlingen, medewerkers én buurtbewoners
| |
|
Toegankelijk plein zonder hekken
Van belang voor het ontwerp was de locatie van de school. Deze ligt aan de rand van een woonwijk, langs een doorgaande weg. Van meet af aan waren de school en de gemeente het erover eens dat het nieuwe groene plein toegankelijk moest zijn voor leerlingen, medewerkers én buurtbewoners. Er staat dus geen hek omheen. Dit betekende wel dat er bij de keuze voor bomen, heesters en vaste planten sterke soorten moesten worden uitgezocht die elders in de gemeente ook worden gebruikt voor het openbaar groen. De kruidenmengsels zijn weliswaar wat kwetsbaarder, maar kunnen toch wel tegen een stootje.
|
Zonder hek rond het schoolplein zijn de kruidenmengsels kwetsbaarder - gelukkig kunnen ze wel tegen een stootje
| |
|
Het ontwerp
Het ontwerp is geïnspireerd op het werk van de Friese tuinarchitect Lucas Pieters Roodbaard (1782-1851), die veel glooiende elementen in zijn ontwerpen toepaste. Een voordeel van dit ontwerp-element is dat het voor de onderhoudsploeg direct herkenbaar is, zodat de kans minimaal is dat het terrein onbedoeld gemaaid wordt. De inrichting is tot stand gekomen in samenwerking met de directie van de school. Een in het oog springend onderdeel is de half-ingegraven muur met insectenhuizen. Daarnaast moeten de glooiende grasveldjes, de zitplaatsen en een pannakooi de leerlingen verleiden om in de pauzes naar buiten te gaan.
| Een in het oog springend onderdeel van het groene schoolplein is de half-ingegraven muur met insectenhuizen. |
|
|
Twee rode beuken
De nieuwe school staat niet precies op dezelfde plaats als de oude. Die was gelegen aan de rooilijn van de weg. Daar waren destijds ook twee rode beuken geplant, die er nog steeds staan en inmiddels een monumentale status hebben. Om de bomen te kunnen behouden, is het nieuwe gebouw verder naar achter geplaatst, in het midden van het perceel. In het ontwerp voor het nieuwe schoolplein is een laantje van rode beuken aangebracht, waardoor verleden en heden verbonden zijn.
|
Om de twee monumentale rode eiken te kunnen behouden, is het nieuwe gebouw verder naar achter geplaatst
| |
|
Hergebruik van materiaal
De gemeente heeft voor het project ingezet op zoveel mogelijk hergebruik van materialen. Voor het realiseren van de hoogteverschillen is grond gebruikt van sportvelden uit de buurt. Een bijkomend voordeel is dat de opgebrachte grond geschikter is voor de aanleg van de grasvelden. De oorspronkelijke grondsoort bestaat namelijk uit leem, dat bekendstaat om de slechte afwatering. Recycling is ook toegepast bij de bouw van de insectenmuren; hierin zijn onder andere overgebleven stenen gebruikt.
Toegepaste beplanting
Naast het toepassen van sterke soorten was het stimuleren van de biodiversiteit een belangrijke eis bij de soortkeuze. De samenstelling van de beplanting is zo gekozen dat er jaarrond voor mens en dier wat te beleven valt, in de vorm van bladkleur, bloesem, bessen en winterbeeld. Zo is er een laan aangelegd met Fagus sylvatica 'Atropunicea', bruine beuk. Daarnaast staan er enkele magnolia's en soorten als Tilia x europaea, Juglans regia, Ulmus laevis en Parrotia persica. Aan de straatzijde van het schoolplein en onder de beuken zijn lage hagen van Rosa, Carpinus betulus en Symphoricarpos geplant. Daarnaast zijn er als solitairen Hydrangea en Buddleja toegepast. De heuvels zijn ingezaaid met eenjarig akkerbloemmengsel en bloemrijk grasland. Tussen de kruiden zijn bloembollen geplant, waaronder narcissen en krokussen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|