OBB en Stichting Speelruimte organiseren cursus speelruimte |
|
|
|
Karlijn Klei,
woensdag 6 oktober 2021 |
 |
| 93 sec |
'Hoe de hele openbare ruimte door iedereen te gebruiken is'
Kennis over bewegen, ontmoeten, spelen en sporten (BOSS) in de openbare ruimte is niet ingebed in het beroepsonderwijs, stellen Stichting Speelruimte en OBB Ingenieursbureau. Hierom bieden de adviseurs nu een cursus aan voor de complete leerlijn speelruimte.
Vanuit de grootste gebruikersgroep van de openbare ruimte (kinderen, jeugd en jongeren) geeft de cursus handvatten voor het gebruik van de gehele openbare ruimte voor alle leeftijden, van visie tot en met realisatie. De afwisseling tussen interactieve werkvormen en kennislessen belooft dat de stof snel eigen gemaakt kan worden. De cursus is ook een plek om te netwerken en kennis uit te wisselen met vakcollega's.
Cursus
De cursus is ontworpen in modulevolgorde, maar kan ook per module worden gevolgd. De modules 1 en 2 belichten samen de beleidsvorming en modules 2 en 3 samen de vertaling van beleid naar uitvoering. Bij elke fysieke cursusdag horen drie online lessen tijdens je eigen lunch-break via MS-Teams. Per module krijg je een deelcertificaat. De groepsgrootte is minimaal vier en maximaal twaalf personen. De online lessen zijn ook zonder de cursusdag te volgen, omdat ze een specifiek onderwerp behandelen. Volg je geen cursus, dan kan je inschrijven voor drie, zes of alle vijftien lessen.
Meer informatie over de cursus is te vinden in de bijhorende flyer (download hier) of op www.speelruimte.nl.
Module 1: Beleid Een goed programma voor toekomstgerichte speel-, beweeg- en ontmoetruimte is nodig. Daarmee borg je een passend en duurzaam aanbod aan voorzieningen dat recht doet aan ruimte en doelgroepen. Voor visie-ontwikkeling van speelruimte is het belangrijk om te weten hoe kinderen zich ontwikkelen. Hoe verandert hun ruimtelijk gedrag bij het opgroeien. Welke ruimtelijke randvoorwaarden horen daarbij. Hoe definieer je hiervoor een passend voorzieningenniveau. Het verzamelen en interpreteren van data is noodzakelijk om tot een goed plan te komen.
Module 2: Ontwerp Iedere plek heeft een eigen rol en functie in een wijk en vraagt inrichtingskwaliteiten die daarbij passen. Uitdaging en variatie zorgen daarbij voor ontwikkelingskansen voor diverse doelgroepen. Bij de aanvang van het ontwerp brengen we de uitgangssituatie in beeld. Wat zijn de aanwezige kansen en beperkingen. Welke functies moeten er komen. Welke rol moet de plek in de omgeving krijgen volgens de visie. Past het ontwerp ook in flankerend beleid zoals groen, bewegen en sociale doelstellingen. Welke speel- en gebruikswaarden horen er in een plek of route.
Module 3: Realisatie Het realiseren van veelzijdige speelruimte vraagt om de juiste aanpak van aanbesteding tot en met de aanleg en van projectorganisatie tot en met participatie. Een goede visie is fijn, maar via welke weg wordt de visie ook werkelijkheid. Welke instrumenten en processen spelen daarbij een rol. Hoe organiseer je dat.
Hoe te werken met alle kinderen en andere gebruikers (burgers en gemeente) zodat zij positief meegaan met verbeteringen in de speelruimte en het eigen belang inwisselen voor het collectief?
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|