Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Het wordt spannend met de kentekenregistratieplicht'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Bart Mullink, donderdag 2 december 2021
312 sec


Slotoffensief RDW om eigenaren (land)bouwvoertuigen op tijd in beweging te krijgen

Een flinke eindsprint is nodig om te bereiken dat meer eigenaren van trekkers en andere (land)bouwvoertuigen op tijd hun verplichte kentekenregistratie regelen. De RDW maakt zich al een tijdje zorgen over de trage gang van zaken en waarschuwt dat een flinke strop dreigt.

Hero Dijkema, beleidsmedewerker (land)bouwverkeer en vervoer bij Cumela
Hero Dijkema, beleidsmedewerker (land)bouwverkeer en vervoer bij Cumela

Duizenden bedrijven en particulieren dreigen volgens de RDW de uiterste datum te missen waarop ze hun landbouwvoertuig op de RDW-website kunnen registeren. Terwijl het einde van het jaar in zicht komt, moet nog een hele bulk voertuigen worden geregistreerd. Voor de RDW reden voor de start van een slotoffensief om eigenaren wakker te schudden. Met adressenbestanden die onder meer bij de Kamer van Koophandel in te kopen zijn, heeft de dienst de afgelopen maand geprobeerd om zoveel mogelijk potentiële eigenaren op te sporen om ze persoonlijk de boodschap te bezorgen dat de deadline nadert. Op deze wijze kwamen 200.000 bedrijven in beeld, die voor dit doel een brief in de bus hebben gekregen of uiterlijk een dezer dagen zullen krijgen. 'Als de prognose van de RDW klopt, kan het nog weleens spannend worden', meent Hero Dijkema van Cumela.

Dat begin oktober nog slechts ongeveer de helft van de verwachte circa 550.000 voertuigen was geregistreerd, is een veeg teken. Vooral de registratie van de categorie motorvoertuigen met beperkte snelheid (MMBS) loopt achter. Hieronder vallen veel kleinere machines, die worden ingezet in de groenvoorziening, maar bijvoorbeeld ook in particuliere tuinen, zoals zitmaaiers. Aan de andere kant is het pas november. Ook al is 'pas' misschien niet het juiste woord, het is in elk geval nog niet te laat. Tel maar uit: er zijn nog wel wat dagen voor 1 januari, en met de juiste voertuiggegevens bij de hand is registreren in principe zo gebeurd.

Campagne

Het kan dus nog en het moet ook. Anders zou het schrikbeeld dat duizenden voertuigen vanaf 1 januari niet meer de weg op mogen, weleens waarheid kunnen worden. De registratie is dit jaar dus moeizaam op gang gekomen. Of eigenaren niet weten dat hun voertuig registratieplichtig is of dat ze nog geen tijd wisten vrij te maken voor registratie, dat zal per eigenaar verschillen. De RDW heeft zijn campagne flink opgevoerd om allen aan te sporen tot actie.


De bedrijven in de groensector hebben een druk hoogseizoen achter de rug; het is dus niet onlogisch dat formaliteiten als deze, die even konden wachten, op de stapel zijn beland. Als het rustige winterseizoen zich aankondigt, is er meer tijd. Dan volgt de uitgelezen periode om dergelijke zaken alsnog in orde te maken. De voertuigregistratie duldt echter geen verder uitstel. Voor het einde van dit jaar moet deze zijn afgehandeld. Bepaalde MMBS-voertuigen zijn overigens van registratieplicht uitgezonderd (zie kader).

'Over de vraag welke typen machines zijn uitgezonderd, bestaan veel misverstanden'


Zelfs 31 december is nog steeds voor 1 januari en dus formeel op tijd, maar eerder is beter. Het kentekenbewijs zal tenslotte niet meteen de volgende dag in de brievenbus liggen, zo waarschuwt de RDW. Ook kan het zijn dat een registratie niet direct wordt afgehandeld omdat de RDW aanvullende informatie verlangt. Kortom, zo wordt onderstreept ter voorkoming van narigheid: 'Wacht niet tot de laatste twee weken.'

Twijfel

Dijkema adviseert degenen die aarzelen of registratie van een bepaalde machine wel moet, om die toch te registreren. Mocht een voertuig niet registratieplichtig zijn, dan valt het in principe vanzelf uit het systeem, al is dit niet helemaal zeker. De RDW belooft een passende registratie op basis van bekende typegegevens. Helemaal waterdicht zal dit vast niet zijn als het gaat om bijzondere gevallen, temeer omdat de plicht ook nog afhangt van het gebruik. Misschien krijgt de eigenaar dan een registratiebewijs terwijl dit strikt genomen niet hoeft. Nadelig voor de eigenaar is het echter ook niet en dan geldt: beter een kentekenbewijs te veel dan een te weinig, zo overweegt hij.


De Cumela-man denkt echter net als de RDW dat veel eigenaren ten onrechte denken dat ze zijn uitgezonderd van de registratieplicht. Niet registreren kan dan echter heel vervelend uitpakken. 'Het is soms ook ingewikkeld. MMBS'en die smaller zijn dan 1,30 meter, bijvoorbeeld, zijn veelal uitgezonderd van de kentekenplicht, maar sommige heel smalle machines weer niet.'

'Onder het begrip openbare weg valt meer dan menigeen doorheeft'

Misverstand

Een veel voorkomend misverstand zou zijn dat kentekenregistratie niet nodig is omdat een voertuig niet op de openbare weg komt. Als dat laatste daadwerkelijk zo is, klopt dat. 'Maar onder het begrip openbare weg valt meer dan menigeen doorheeft', zo onderstreept de RDW. 'Ook het eigen erf of een bedrijventerrein kan eronder vallen, zelfs als er een slagboom voor zit. En als je slechts af en toe een weg oversteekt of alleen maar door de berm rijdt, ben je evengoed op de openbare weg. Feitelijk gaat het om ongeveer alle plaatsen waar de mogelijkheid bestaat dat je anderen tegenkomt.'


Een tweede misverstand, waaraan de overheid deels zelf schuldig is, heeft te maken met de vraag wie er moet registreren. Dat speelt volgens de RDW speciaal bij maatschappen. Op naam van een maatschap registreren kan niet; de vraag is hoe het dan wel moet. 'Dat is best lastig', zo reageert de RDW. 'Het ministerie weet ervan en de bedoeling is dat het over een tijdje wel mogelijk zal zijn. Maar in elk geval niet meer dit jaar.' - om daaraan toe te voegen dat dit geen vrijstelling betekent. 'Het voertuig moet eerst worden geregistreerd op naam van een persoon. Te zijner tijd kan het dan worden overgeschreven naar de maatschap.'

Limiet

De gedachte dat een voertuig als type niet registratieplichtig is, is een vaak gesignaleerd misverstand. Dijkema vermoedt dat dit minder voorkomt bij zijn primaire achterban, de loon- en grondverzetbedrijven, omdat die veel werken met grotere machines waarover geen twijfel bestaat. Dit zijn de tractoren en bouwmachines die allemaal direct een kentekenplaat krijgen. Met de gele kentekenplaat mogen ze voortaan officieel tot 40 kilometer per uur rijden in plaats van 25, de vroegere limiet. De registratieteller voor deze voertuigen stond begin oktober ook al op bijna 70 procent.


Kleinere machines zijn vaker te vinden bij groenaannemers en hoveniers. Het betreft onder meer minitractoren, kleine grondverzetmachines, zitmaaiers, vegers, onkruidbestrijdingsmachines en hondenpoepzuigers die kunnen rijden met snelheden van meer dan 6 kilometer per uur. 'Ik kan me voorstellen', zo overweegt Dijkema, 'dat in die sectoren eerder de vraag speelt welke voertuigen ze nu wel moeten registreren en welke niet.' De RDW gaat uit van circa 130.000 te registreren MMBS-machines. 'Eind oktober stond de teller slechts op minder dan 40 procent van dat aantal.'


Op de website van de RDW staat een stroomschema, waarmee kan worden bepaald of een MMBS onder de uitzonderingen valt of niet. Dijkema: 'Dat gebeurt met vragen zoals: is het voertuig smaller dan 1,30 meter, wat is de werktuigfunctie, et cetera. Ik denk echter dat niet iedereen de weg hiernaartoe al heeft gevonden, omdat je enigszins thuis moet zijn op de website.'



Keuring

Een fikse bekeuring is een van de denkbare vervelende gevolgen van niet op tijd registreren en toch de weg op gaan. Vanaf 1 januari 2022 moet elk registratieplichtig (land)bouwvoertuig een kentekenbewijs hebben en dat moet ook altijd getoond kunnen worden. Op rijden zonder verplicht kentekenbewijs staat een boete van 400 euro.


Vanaf 1 januari is een kentekenbewijs alleen nog te krijgen na een RDW-keuring en ook die is prijzig: minimaal 140 euro, tegenover 18 euro voor de digitale registratie dit jaar. Bovendien is het een omslachtige aangelegenheid om voor een keuring naar de RDW te gaan. Het is ook mogelijk om de RDW langs te laten komen voor een keuring, maar daarvoor moet ook weer extra worden betaald.

'Niet op tijd registreren betekent kans op een fikse bekeuring. Ook moet het voertuig dan eerst worden gekeurd'

Dan voert de RDW nog het verkoopargument aan dat ongeregistreerde machines op de tweedehandsmarkt flink aan marktwaarde kunnen inboeten, en verder zijn er de verzekeringsmaatschappijen die moeilijk kunnen doen. Als het verplichte kentekenbewijs ontbreekt, is niet aan wettelijke eisen voldaan en dat kan een reden zijn om schades niet te vergoeden. Zo haalt de dienst alles uit de kast om de doelgroep te overtuigen.
Nadat begin oktober alarm was geslagen over de achterblijvende aantallen, merkte de dienst naar eigen zeggen direct dat de registratie meer op stoom kwam. De hoop is dat het massale rondschrijven ertoe zal leiden dat er op de valreep nog een grote groep over de streep komt. Intussen kan de afdeling voertuigkeuringen zich alvast opmaken voor extra werk, volgend jaar, want, zo weet de dienst: ook zo'n persoonlijk schrijven wordt waarschijnlijk niet door iedereen goed gelezen.


Een bescheiden deel van de voertuigen uit de MMBS-categorie is uitgezonderd van de registratieplicht. Het betreft onder meer eenassige werktuigen en machines met een breedte in de transportstand van niet meer dan 1,30 meter. Veel kleinere zitmaaiers ontspringen zo de dans. Ook veegmachines, hondenpoepzuigers, sneeuwruimers, strooimachines en onkruidbestrijders en heftrucks die smaller zijn dan 1,30 meter vallen eronder. Daarentegen zijn minishovels, golfkarretjes en bijvoorbeeld John Deere Gators wel registratieplichtig. De breedte is ook maar één van de criteria. Door een hefinrichting aan de achterzijde kunnen smalle werktuigen alsnog registratieplichtig worden, net als door de mogelijkheid om een aanhangwagen te trekken. Als het een werktuig betreft dat de 6 kilometer per uur niet haalt, bestaat geen registratie- en kentekenplicht.

Niet-geregistreerde voertuigen en voertuigen die al wel geregistreerd zijn, maar nog geen gele kentekenplaat hebben (die wordt pas in 2025 voor alle geregistreerde voertuigen verplicht), mogen op de weg niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Ook moeten deze voertuigen een rode afgeknotte driehoek voeren.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER