Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Drie nieuwe compacte E-wielladers op de markt

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, foto's Hanneke van Hezik, dinsdag 23 november 2021
223 sec


Relly: een puur Hollandse nieuwe

Dit jaar staat voor Schans BV in het teken van hun nieuwe elektrische wielladers: Relly. De Relly 1.2E is de lichtste van de nieuwe serie wielladers. De machine heeft een hefvermogen van 1.000 kilo. Types met respectievelijk 1.300 en 1.800 kilo hefvermogen volgen spoedig. Medio maart tijdens de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg worden de elektrische wielladers van Relly gepresenteerd.

Primeur op de Groene Sector Vakbeurs van 11-13 januari 2022
Primeur op de Groene Sector Vakbeurs van 11-13 januari 2022

Uitstoot van gassen en lawaai wordt in de stedelijke omgeving steeds minder op prijs gesteld. Ook stratenmakers en hoveniers die met compacte wielladers werken hebben hiermee te kampen. Traditioneel beschikken hun machines over dieselmotoren, en al zijn ze klein, de praktijk leert dat ze blijven ronken als ze even niet nodig zijn. De elektrische wielladers van het merk Relly, zoals De Schans uit het Gelderse Hedel die produceert, brengen hierin verandering. Deze puur Hollandse onderneming laat de productie volledig in Nederland uitvoeren, wat uitstekend in het PPP-gedachtegoed past.

'Compacte elektrische machines zijn er in dit segment maar bar weinig'

We laten Jan-Willem Slegh aan het woord; hij is verantwoordelijk voor de verkoop bij De Schans. Hij zegt: 'Deze ontwikkeling heeft meerdere oorzaken. Compacte elektrische machines zijn er in dit segment maar bar weinig. Wij hebben al eens één van onze kleinere wielladers geëlektrificeerd, maar de techniek verandert snel. Deze machine werd bijvoorbeeld prijstechnisch minder interessant, terwijl de beperkte ruimte voor de componenten het concept ingewikkeld maakte. Wij wilden iets totaal anders en betaalbaars op de markt brengen: een machine waarmee je een hele dag kunt werken.' Hierbij merkt Slegh op dat de vraag naar 'elektrisch' sterk toeneemt en dat Nederland hierbij tot de koplopers behoort, samen met Zweden en Noorwegen. Het aanbod is volgens hem echter beperkt, terwijl de vraag juist in het compacte segment, waarin De Schans actief is, zeer groot is: 'Het was voor ons dus een logische stap om zelf een totaal nieuwe elektrische wiellader te bouwen.'

De elektromotor en de hydrauliekpomp zitten dicht bij elkaar.
De elektromotor en de hydrauliekpomp zitten dicht bij elkaar.

De elektromotor

De keuze van een goed accupakket was essentieel bij de ontwikkeling. Centraal in de machine ligt een accupakket, met aan de voorzijde hiervan zit de elektromotor. Deze drijft met V-snaren de naastgelegen hydrauliekpomp aan. De elektromotor heeft een vermogen van 15 kW. Het lithium-ionaccupakket heeft een capaciteit van 290 Ah. De heffunctie, de extra functies, de aandrijving en de knikbesturing gebeuren echter hydraulisch. Volgens Slegh is dit vooral om dezelfde beleving te houden bij de bediening, en ook vanwege het kostenplaatje: specifieke elektromotoren zijn kostbaar. De constructeurs hebben voor op de machine een proportioneel werkend ventielenblok gemonteerd.


Er lopen geen bundels hydraulische slangen meer door het knikpunt.
Er lopen geen bundels hydraulische slangen meer door het knikpunt.
Dat betekent allereerst dat de slijtagegevoelige hydrauliekslangenbundel nu niet meer door het knikpunt van de machine loopt. Slegh: 'Zo'n ventielenblok heeft verschillende voordelen. Het biedt de mogelijkheid om de reactiesnelheid in te stellen. Ten tweede kun je meerdere functies inprogrammeren, wat het aantal toepassingsmogelijkheden vergroot. Daardoor hoef je bij het wisselen van hulpstukken geen extra aanpassingen aan de machine te verrichten. Hierbij kies je via het moderne touchscreendisplay een ander werktuig of een andere functie; dan kun je er direct mee aan de slag.' De Schans heeft standaard drie menu's voorgeprogrammeerd, zoals het bedienen van de machine als shovel en machinaal straten. De zijwaartse beweging van de legklem wordt hierbij met een joystick bediend. Een derde menu dient bijvoorbeeld voor maaien of een veegmachine; dat regelt De Schans in naar de wens van de afnemer.

Het proportioneel werkend ventielenblok is voor op de machine gemonteerd.
Het proportioneel werkend ventielenblok is voor op de machine gemonteerd.

Stekkertijdperk

Wat valt er te vertellen over het accupakket van deze kleine machine en compacte wiellader met veel vermogen? Slegh: 'Op de Relly 1.2E is standaard een accupakket geïnstalleerd van 30 kWh. Dat is ruim boven het vermogen dat je een dieselmotor in deze situatie zou geven. Ook een 96 V 40 kWh-accupakket behoort tot de mogelijkheden. Met dat laatste heeft Relly momenteel het grootste accupakket dat verkrijgbaar is in dit segment. Voor het herladen van het 30 kWh-accupakket rekenen we negen uur. Dat gebeurt met een interne lader, die je op het lichtnet aansluit. Op volle accu's kan de Relly 1.2E meer dan zes uur continu werken.'


'De Relly 1.2E kan zes uur continu werken op volle accu's'

Slegh vervolgt: 'Dit is meer dan genoeg voor een gemiddelde stratenmaker of hovenier, die zijn elektrische machine vaak even stilzet. Het is echt een machine voor de ggw en de groentechniek, en voor aannemers is hij goed bruikbaar bij bouw- en sloopactiviteiten. Dat geldt zeker als je wilt investeren in de energietransitie, met interessante subsidiemogelijkheden in het kader van de Mia en de Vamil. Ik noem de Relly 1.2E uniek in dit segment. We streven er niet naar om de allergoedkoopste te zijn, maar blijven vertrouwen op onze traditionele verkoopargumenten, zoals een lange gebruiksduur, bedieningsgemak en een hoge restwaarde. Daar verandert ook in het stekkertijdperk niets aan.'

Moderne lay-out van de bediening en het dashboard
Moderne lay-out van de bediening en het dashboard

Goed uitgetest

Het lichtste type, de Relly 1.2E, wordt dus als eerste geïntroduceerd. Deze machine kan tot 1.000 kilo op een palletvork heffen. De twee zwaardere types volgen op korte termijn. 'Het is onze doelstelling om jaarlijks 400 machines te bouwen. De eerste zijn al afgeleverd', aldus Slegh. 'We hebben de ambitie om marktleider te blijven in dit segment.' Overigens laat De Schans het bouwen van het chassis aan een Nederlandse metaalbouwer over. Als ze in Hedel aankomen, zijn de nieuwe machines al voor 80 procent gereed; de hydrauliek is dan ook al opgebouwd. Slegh: 'Wij stoppen dan onze knowhow erin en zorgen voor het inregelen. Het betreft hier dus een volledig Nederlands product, geproduceerd vanuit ons relatief kleine bedrijf. Overigens zijn we bij de ontwikkeling van onze Relly niet over één nacht ijs gegaan. De uiteindelijke machine is echt nieuw; het is geen doorontwikkelde machine op fossiele brandstof. We proberen met de gebruikers mee vooruit te denken. De definitieve machine zoals we die in Hardenberg hopen te introduceren - als Covid geen roet in het eten gooit - is ruim anderhalf jaar uitgetest!'


De Relly 1.2E, ingezet bij het snoeien van heggen
De Relly 1.2E, ingezet bij het snoeien van heggen
Geknipt voor stratenmakerswerk
Geknipt voor stratenmakerswerk
De Schans BV werd 25 jaar geleden, in 1994, opgericht door Reinoud van der Schans. Hij hoorde van stratenmakers dat ze behoefte hadden aan bepaalde hulpmiddelen. De stratenmaker kan Voor alle hulpstukken, van compact materieel tot klein gereedschap, kunnen stratenmakers terecht bij De Schans.

Na ruim 25 jaar denkt De Schans nog altijd mee met de eindgebruikers en biedt hen een luisterend oor als het gaat om innovaties en verbeteringen. Steeds meer stratenmakers en hoveniersbedrijven, maar ook bouw- en constructiebedrijven maken gebruik van de brede inzetbaarheid van hun compact materieel. In 2020 werd begonnen met een grote verbouwing van de bestaande gebouwen. Er komt een 230 vierkante meter grote showroom en de opslag wordt uitgebreid met 1400 vierkante meter. De bestaande hal van 1400 vierkante meter wordt verhoogd en krijgt een plat dak. In het eerste kwartaal van 2022 zal de nieuwbouw opgeleverd worden. Hierop volgend gaat De Schans in het tweede kwartaal een nieuwe minishovel lanceren, een elektrisch model in drie gewichtsklassen: 1,2 ton, 1,6 ton en 2,5 ton.

Aankoppelen van andere werktuigen gaat eenvoudig.
Aankoppelen van andere werktuigen gaat eenvoudig.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER