Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Compact, oersterk en wendbaar

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, woensdag 6 april 2022
278 sec


Maximale efficiëntie met de nieuwe Piaggio Porter NP6

Halverwege de jaren negentig bracht de Italiaanse scooterfabrikant Piaggio een vierwielige stadstruck op de markt onder de naam Piaggio Porter. Zo'n drie decennia later werd het tijd voor een model dat meer aan de eisen van de moderne tijd voldoet. Sinds afgelopen zomer kan Nederland daarom kennismaken met zijn geavanceerde opvolger: de Piaggio Porter NP6. Deze ergonomisch ontworpen bedrijfswagen kenmerkt zich door zijn enorme laadvermogen, supercompacte bouw en nauwkeurige wendbaarheid. Twee gebruikers doen hun verhaal.


Het Resort Marina Oolderhuuske is een groot recreatiepark aan de Maas bij Roermond. Afgelopen zomer werd dit resort zwaar getroffen toen de Maas buiten haar oevers trad. 'We zijn met man en macht bezig geweest. Al met al heeft het tweeënhalve week geduurd voordat alles weer opgeruimd en schoon was. We gebruikten een oudere Piaggio Porter Tipper voor het onderhoud van het park en hadden al offertes klaarliggen voor een nieuwe. De beschadigingen door de watersnoodramp betekenden het definitieve afscheid van de oude Porter en de zoektocht naar een waardige opvolger', vertelt Perry Houkes, directeur/eigenaar van het Limburgse resort.

Ontstaansgeschiedenis Marina Oolderhuuske

De watersnoodramp van juni 2021 betekende de introductie van de Piaggio Porter NP6 op het recreatiepark. Aan de grote watersnoodramp van 1953 dankt het resort zijn bestaan. De Deltawerken in Zeeland zijn gebouwd met kiezel dat afgegraven was langs de Maas bij Roermond. Zo ontstonden er gaten van wel dertig meter diep in het Limburgse landschap en veel lokale boeren werden gedwongen land af te staan. Ter compensatie bedacht de overheid een nieuwe bedrijfstak voor de beschadigde regio: recreatie. Zo ontstond het Resort Marina Oolderhuuske, dat waterrecreatie biedt en daarnaast bestaat uit een camping, vakantiehuisjes en een modern geoutilleerde jachthaven.


Intensief onderhoud

Ten noorden van 'Oolderhuuske' ligt het relatief nieuwe watersportgebied Area X. Dit bestaat onder andere uit een strand, beachclubs, camperplaatsen en glijbanen. Vanaf komende zomer kan er gesurft worden dankzij speciale golfmachines die worden geïnstalleerd. Een unicum voor Nederland, volgens Houkes, die ook de eigenaar is van Area X. Beide recreatiegebieden vragen met name tijdens het hoogseizoen intensief onderhoud, waarbij de Piaggio Porter een belangrijke rol speelt. 'Onze nachtwakers halen 's avonds het vuil op van onze camping. Dat betekende dat de nieuwe Porter compact moest zijn en over een korte draaias moest beschikken om over de smalle campingpaden te kunnen manoeuvreren. Dat was één van onze criteria', aldus Houkes.


'We wilden dat het lossen met een druk op de knop kon gebeuren'

Minstens ton aan laadvermogen

Houkes koos voor een Porter NP6 Tipper, omdat deze ideaal is bij het vervoer en lossen van zand, cement en andere zware materialen. 'We wilden dat het lossen met een druk op de knop kon gebeuren, zodat we niet hoefden te gaan scheppen. Daarbij was het van groot belang dat de Porter minstens een ton aan laadvermogen kan dragen. Daarom kozen we voor een dubbellucht-uitvoering. Met de Porter NP6 mogen we de grote weg op. Voor ons heel belangrijk, want we rijden regelmatig met afval over de N280 om beton en bouwmaterialen te halen. Ten slotte was de betaalbaarheid een factor in het verhaal', vervolgt Houkes.


Meer een auto

'Wat het verschil is met de vorige Piaggio Porter? Allereerst is dat het ruimtelijk comfort. Onze wat langere medewerkers zaten bijna met hun knieën tegen het stuur. Alhoewel we graag nog meer ruimte hadden gehad, is dat probleem met deze Porter wel voorbij. De besturing is ergonomischer doordat de stuurkolom en de stoelen op de juiste hoogte in te stellen zijn. De elektronische bediening van buitenspiegels en deurramen is voor ons heel handig, omdat er op een drukke zomerdag vaak veel recreanten zijn die even iets willen vragen. De trekhaak zorgt ervoor dat we er bijvoorbeeld een versnipperaar aan kunnen hangen; de laadbak kunnen we in dat geval gebruiken voor het snipperafval. Als laatste verschil wil ik de wegligging benoemen. Deze Piaggio ligt steviger op de weg. Het is meer een auto geworden', besluit Houkes.


Ravage na storm

'De hevige stormen van februari hebben een flinke ravage achtergelaten, maar het had nog erger kunnen zijn als ze later in het seizoen waren losgebarsten, als de bomen in het blad zaten. In de gemeente Castricum is de boomschade gelukkig beperkt gebleven tot zo'n vijftien omgewaaide bomen', vertelt Heli Koopman. Koopman werkt voor de werkorganisatie BUCH (acroniem van Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) en is wijkbeheerder van de dorpen Akersloot en Limmen, die vallen onder de gemeente Castricum. Behalve de straten, pleinen en tuinen lagen ook de vier gemeentelijke begraafplaatsen bezaaid met rondzwervende takken. Voor het totale onderhoud van deze begraafplaatsen beschikt BUCH over de nieuwe Piaggio Porter NP6.


'De vervanger moest moeiteloos over de smalle paden van onze begraafplaatsen kunnen rijden'

Logische keuze

'We werkten voorheen met de voorloper van de Porter NP6, maar na tien jaar trouwe dienst stond deze op de lijst om vervangen te worden. Twee criteria waren voor ons belangrijk bij de aanschaf van een opvolger. Allereerst moest de wagen een snelheid van 80 km/h kunnen halen, omdat onze medewerkers regelmatig vanuit de standplaats Heiloo ritjes naar Castricum, Akersloot en Uitgeest maken. We wilden daarom bewust niet een elektrisch voertuig, omdat je daarmee op de grote wegen vaak in de problemen komt. Ten tweede moest de vervanger moeiteloos over de smalle paden van onze begraafplaatsen kunnen rijden. Aangezien we een uitstekende ervaring met de Piaggio Porter hadden, was het niet meer dan logisch om voor diens opvolger te kiezen. Onze monteurs waren ook gecharmeerd van de vorige Porter omdat ze nooit een mankement hoefden te repareren. De keuze viel op de standaarduitvoering met laadklep zonder dubbellucht of kipper, want we vervoeren relatief licht afval. De extra luxe en het ruime comfort waren voor ons niet doorslaggevend, maar zijn natuurlijk wel mooi meegenomen', stelt Koopman concluderend vast.


Opbouwmogelijkheden

De standaarduitvoering van de Piaggio Porter NP6 is voorzien van een open laadbak of een kieperlaadbak, maar de Porter biedt een breed scala aan opbouwmogelijkheden. Dat maakt hem in combinatie met zijn hoge prestatieniveau geschikt voor de meest veeleisende professionele toepassingen. Voor stadslogistiek of postdistributie kan er gekozen worden voor een variant met schuifdeuren om de zijkanten af te sluiten. Al die verschillende configuraties zijn mogelijk omdat er verschillende variaties zijn in de wielbasis, de lengte van de wielbasis, maar ook in de keuze voor enkel- of dubbellucht. Aan dit stevige chassis dankt het voertuig zijn stabiliteit en het hoge laadvermogen in verhouding tot het eigen gewicht. Het maximale laadvermogen bedraagt 1400 kilo, wat voor een voertuig met zo'n geringe omvang heel veel is. De Porter NP6 is in 1400 configuraties verkrijgbaar.


Het maximale laadvermogen bedraagt 1400 kilo, wat voor een voertuig met zo'n geringe omvang heel veel is

Maximale efficiëntie

Het concept van de Porter NP6 is gericht op het bieden van maximale efficiëntie, zowel wat betreft prestaties (bijvoorbeeld recordverhouding tussen eigen gewicht/laadvermogen/'footprint'), als wat betreft kosten (gunstiger TCO dan het gemiddelde in zijn klasse, vanwege ruime mogelijkheden tot maatwerk bij aanschaf en uitzonderlijk lage bedrijfskosten). De twee voorbeelden in dit artikel laten zien dat de nieuwe Porter NP6 de ideale oplossing biedt voor het groen- en grijsbeheer in steden en buitengebieden. Manoeuvreren in nauwe ruimtes, zoals over campingpaden of op begraafplaatsen, levert geen probleem op. Parkeren in kleine ruimtes en het nemen van krappe straathoeken gaan heel gemakkelijk, waardoor hij een echte voorsprong heeft in drukke stedelijke gebieden. Met een maximale snelheid van 120 km/u mag deze Piaggio de grote weg op, zodat hij op het gebied van multitasking en inzetbaarheid maximaal scoort.


Citytransporter Benelux

Het Italiaanse merk Piaggio bestaat al sinds 1880. Als producent van het iconische Vespa-scootertje groeide Piaggio sinds de jaren veertig uit tot een van de belangrijkste merken op het gebied van stadsvervoer en Europa's grootste fabrikant van tweewielige voertuigen.


De importeur van Piaggio-bedrijfsvoertuigen voor de Benelux is Citytransporter Benelux. 'We zijn in 2007 begonnen als dealer van Piaggio', vertelt Arnoud van Marrewijk, directeur van Citytransporter Benelux. 'De populairste Piaggio was destijds de APE-driewieler, die de lezers wel zullen kennen van de plantsoenendienst. De Porter kwam in 1996 op de Nederlandse markt en sindsdien rijdt hij in diverse gemeenten. Het nieuwe model NP6 is meer van deze tijd. Deze versie biedt meer luxe en comfort in de cabine en de stoelen zijn net iets groter. Hij rijdt op benzine/lpg of cng. Door deze combinatie is hij zuiniger qua brandstofverbruik en milieuvriendelijker', aldus Van Marrewijk. 'Met zijn compacte afmetingen (slechts 1.640 mm breed) en indrukwekkende wendbaarheid is hij de ideale terreinwagen voor de groen- en grijslogistiek.'

LEES OOK
Piaggio Porter: multifunctioneel inzetbaar
22-12-2021 | ARTIKEL
115 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
11 en 25 november: SpeelNatuur-training 'Ontwerpen van groene schoolpleinen'
maandag 11 november 2024
t/m dinsdag 26 november 2024
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER