Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Van Dyck Marcel vestigt zich dichter bij Nederlandse afnemers

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 30 mei 2022
277 sec


Multihog CV 350 bewonderen in Made

Van Dyck Nederland - dát is de naam van de nieuwe bedrijfsvesting die door het Belgische Van Dyck Marcel in gebruik is genomen. Salesmanager Marc Kipperman houdt nu kantoor in een nieuwe bedrijfshal in het Brabantse Made. Op de netjes gevlinderde betonvloer staan de nodige kratten klaar met machines voor de Nederlandse markt.

Marc Kipperman bij de onlangs in Made aangevoerde Multihog CV350
Marc Kipperman bij de onlangs in Made aangevoerde Multihog CV350

Velen zal de naam Marc Kipperman bekend in de oren klinken. Hij werkte jarenlang bij de importeur van John Deere en de latere doorstart van deze onderneming. Kipperman richtte zich onder meer op tuin- en parkmachines. Hij werkt nu alweer drie jaar als salesmanager (regiomanager) voor het Belgische bedrijf dat nu onder de naam Van Dyck Nederland producten bij ons op de markt brengt. Het gaat om merken als Alké, Cmar, Energreen, Hansa, Maruyama, Multihog en Sabo, met zeer uiteenlopende soorten machines. Medio april 2022 is Van Dyck Nederland druk doende met het inrichten van een werkplek en de bedrijfshal/showroom. De bijbehorende werkplaats en het magazijn bevinden zich elders in dit gebouw. Kipperman: 'Nederland is een relatiegedreven markt; het was onze ambitie om dichter bij onze afnemers gevestigd te zijn. De A59 loopt langs onze vestiging. Daardoor is de locatie een uitstekende uitvalsbasis om producten en reserveonderdelen te leveren en service te verlenen in heel Nederland. We groeien namelijk; Van Dyck Marcel krijgt ook in Wallonië een nieuwe vestiging.'

Hoofdvestiging

Het moederbedrijf van Van Dyck Nederland bevindt zich het Belgische Houtvenne. Het vormt daar sinds 1988 de verbinding tussen klanten en de betere merken, inmiddels 35. Hier staan demomachines gestald en worden machines gereed gemaakt voor aflevering. De afnemers kunnen hier voor onderhoud en reparatie een beroep doen op de ervaren technici; afhankelijk van de situatie vindt de service bij de gebruiker plaats. Van Dyck organiseert hier, net als straks in de vestiging in Made, instructiebijeenkomsten voor gebruikers. De onderneming blijkt veel energie en menskracht in de sales en aftersales te steken.


Het pand van het moederbedrijf in het Belgische Houtvenne
Het pand van het moederbedrijf in het Belgische Houtvenne
Het moederbedrijf is in samenwerking met betrokkenen bezig met het elektrificeren van de tractie van een aantal producten. We hoeven daar op korte termijn echter geen wonderen van te verwachten. De onderneming stelt zich op dat gebied actief, maar afwachtend in op. Kipperman ziet hierbij een hindernis: 'Voor mij is het de vraag of alles wat er op het gebied van accu-aangedreven op de markt komt, wel uitontwikkeld en voldoende getest is. Ook vraag ik me af of de elektrificatie de return on investment oplevert die je verwacht. Funders (denk ook aan leasebedrijven, red.) vragen zich nu meer dan eerder af of de machines de contractperiode wel storingsvrij vol zullen maken, en hoe het gesteld is met de totale aftersales. Bovendien staan ze kritisch tegenover de financiering van accu-aangedreven machineparken. Ze verlangen duidelijk meer informatie over elektrisch materieel dan eerst. Daarnaast eisen ze uitgebreide tests, terwijl er ook duidelijke informatie beschikbaar moet zijn, zoals werkplaatshandboeken en stroomschema's van de elektronica en de hydraulica. Dat is blijkbaar nog niet altijd het geval!' Naar Kippermans mening is het in dit verband verstandig jezelf drie vragen te stellen: is die betreffende accumachine verkrijgbaar, wat heeft die je te bieden en zie je brood in het gebruik ervan?

Nieuw: Multihog CV 350

'We zijn zo langzamerhand geneigd te vergeten dat er ook nieuw en beter diesel-aangedreven materieel op de markt komt', verzucht Kipperman. Om dit te onderstrepen, neemt hij me mee naar de Multihog CV 350, die sinds kort in de nieuwe bedrijfshal/showroom te bewonderen is. Deze werktuigdrager voor gebruik in de openbare ruimte heeft een dieselmotor, uiteraard qua milieueisen geclassificeerd als stage V. De machine zoals hij er staat is geconfigureerd als veegmachine, maar is feitelijk niets minder dan een compacte werktuigdrager, multifunctioneel dus. Allereerst heeft de airconditioned cabine een ruime instap en uitzicht rondom, dankzij dunne raamstijlen. Een doorzichtige, krasvrije glasplaat zorgt er zelfs voor dat je op de bodem onder de veegmachine kunt kijken. De bedieningsconsole met steun voor je rechterarm en -pols is op drie punten verstelbaar. Het stuurwiel kan zelfs traploos versteld worden en geeft zicht op een display. Ondanks het felle buitenlicht dat de showroom binnenstroomt, zijn de verschillende gegevens die getoond worden uitstekend zichtbaar voor de chauffeur.


De machine is niets minder dan een compacte werktuigdrager

Ook direct op voorhoofdhoogte is nog een bedieningspaneel. Hier vinden we de ongelooflijk eenvoudige bediening: met één knop van rijmodus naar veegmodus en weer terug. Twee rubberen kegeltjes bij mijn rechtervoet trekken mijn aandacht. Kipperman vertelt hierover: 'Hierin kun je schakelaars monteren, zodat je met je voet kortstondig wat meer of wat minder water kunt doseren voor stofbestrijding tijdens het vegen. Uiteraard kun je de standaardhoeveelheid zelf regelen. Doordat elk wiel een volledig onafhankelijke veer- en demperophanging heeft, is de cabine een bijzonder comfortabele werkplek. En dat bij snelheden tot wel 40 km/uur. Bovendien is het mogelijk om een trekhaak te bevestigen, zodat je ook een kar met een laadvermogen van 750 kg ongeremd met deze machine mag trekken.'

De cabine vormt een fraaie en functionele werkomgeving.
De cabine vormt een fraaie en functionele werkomgeving.
Voetbediening van schakelaars, voor net wat meer of minder water
Voetbediening van schakelaars, voor net wat meer of minder water

Krachtige koeling

Bij de aanzuiging van verse lucht voor de dieselmotor stuiten we op een noviteit, in de vorm van een tiental kleine cyclonen. Deze verlagen volgens Kipperman de snelheid van de lucht voordat die door het luchtfilter gezogen wordt: 'Dankzij de lagere luchtsnelheid vervuilt het luchtfilter minder snel en komen er ook minder deeltjes uit de vaak stoffige omgeving in de motor terecht. Deze werktuigdrager beschikt zowel links als rechts achter de cabine over een tweetal gecombineerde radiateuren. Aan de bestuurderszijde koelt hij de koelvloeistof en de binnenkomende lucht voor de turbo; die aan de rechterzijde koelt de brandstof en hydrauliekolie. Als veegmachine heeft hij de hoogst beschikbare classificatie qua uitstoot van fijnstof: de PM 2,5/PM 10-industriestandaard met slechts 1,2 tot 1,5 ppm in de omgeving waarin hij werkt.


De CV 350 heeft radiateuren aan weerszijden. Net boven de band de luchtinvoer voor de motor, met tien kleine cyclonen
De CV 350 heeft radiateuren aan weerszijden. Net boven de band de luchtinvoer voor de motor, met tien kleine cyclonen
Het certificaat voor de uitstoot van (weinig) fijnstof
Het certificaat voor de uitstoot van (weinig) fijnstof

Borstels

Kipperman benadrukt dat de Multihog CV 350 een werktuigdrager is. Hij wijst erop hoe gemakkelijk je de armen met de hydraulisch aangedreven veegborstels kunt verwijderen, om ze bijvoorbeeld door een sneeuwploeg of A-frame te vervangen. De twee borstels met een diameter van 90 cm hebben kunststof veegdraden. Elke borstel bestuur je afzonderlijk met een miniatuurjoystick. Als het nodig is, kun je een derde borstel met stalen strengen toevoegen; die borstels hebben een diameter van 65 of 75 cm en zijn bestemd om onkruid te borstelen. Het losgewerkte en naar het midden gewerkte vuil wordt opgezogen. Uiteraard koos Multihog voor een krachtige ventilator. Deze blaast de lucht met vuil eerst tegen een gordijn van stalen kettingen bij de inlaatpunt van de vuilcontainer. Hierdoor wordt de snelheid van de luchtstroom verminderd. Dit zorgt ervoor dat de achterzijde van de container, met een netto-inhoud van 1,6 kubieke meter, zoveel mogelijk als eerste met vuil wordt gevuld. Zo wordt de container uiteindelijk helemaal gevuld en niet gedeeltelijk, zoals je helaas nogal eens ziet. Ook kun je aan weerszijden van de machine met een speciale adapter een dikke flexibele buis aansluiten, om manueel straatvuil in de richting van de machine te zuigen.


Adapter voor het aansluiten van zuigslangen, zowel links als rechts
Adapter voor het aansluiten van zuigslangen, zowel links als rechts

Meerdere opbouwunits

De zuig-verzamelunit die er nu op staat, heeft een hoogkiepfunctie, waarmee je het verzamelde vuil in één beweging in een afvoercontainer kunt kiepen. Rubberen stootblokken aan de achterzijde zorgen dat je bij het achteruitrijden geen schade aan je machine veroorzaakt. Nadat Kipperman dit gedemonstreerd heeft, geeft hij een kijkje in de achterkant van deze unit, waar alle hydraulica en kleppen zeer toegankelijk zijn voor inspectie en onderhoud. Hier is zelfs nog ruimte voor de montage van een hogedrukpomp, zodat je ook met een aparte slang en spuitlans bijvoorbeeld straatmeubilair kunt reinigen. De machine vervoert het water dat bestemd is voor stofonderdrukking in een 200-literwatertank, die zich direct achter de cabine van de Multihog CV 350 bevindt. Desgewenst kun je op het chassis van het voertuig ook andere units voor stadreiniging en/of onkruidbestrijding monteren, bijvoorbeeld van merken als Dibo, Wave, Empas, Waterkracht, Meclean of Oeliatec. Qua elektronica is de machine uitgerust met een Canbus-systeem. Het grote voordeel hiervan is dat er minder kabels door de machine lopen. Dit zorgt voor een goede aansturing en vermindert de kans op storingen aanzienlijk. Uiteraard behoort ook het gebruik van telemetrie tot de vele mogelijkheden.


Het verzamelde vuil wordt efficiënt gestort met de hoogkieper.
Het verzamelde vuil wordt efficiënt gestort met de hoogkieper.
Vestiging van Van Dyck Nederland aan de Brieltjenspolder 34 in Made
Vestiging van Van Dyck Nederland aan de Brieltjenspolder 34 in Made

Multihog CV 350-werktuigdrager


Motor: Hatz, TDIC 75 pk
Emissieklasse: stage V
Lengte: 3800 - 4600 mm
Breedte: 1200 - 1600 mm
Hoogte: 1995 mm
Wielbasis: 1750 mm
Leeggewicht: 2000 - 2500 kg
Ascapaciteit: voor, bandenafhankelijk: 2500 kg
Ascapaciteit: achter, bandenafhankelijk: 2500 kg
Bruto voertuiggewicht: 3500 - 4000 kg
Buitenste draaicirkel: 2550 - 2740 mm
Maximale snelheid: 40 km per uur
Veegbreedte: 1200 - 2350 mm (2 borstels)
Vuilcontainerinhoud: netto 1,6 kubieke meter

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER