Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Geen herinvoering van rode diesel

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Fleur Dil, dinsdag 24 mei 2022
65 sec


Tweede Kamer heeft motie tot herinvoering rode diesel niet aangenomen

Om de almaar stijgende brandstofprijzen het hoofd te bieden, werd op 5 april een motie aangenomen om te bekijken of terugkeer van deze brandstof mogelijk is. Eventueel tijdelijk. Rode diesel was in 2013 juist afgeschaft vanwege de lagere accijnzen. Dit had mogelijk ook voor groenvoorzieners in de openbare ruimte gevolgen kunnen hebben. Het kabinet voelt echter niets voor herinvoering.

Jan Vrij: 'Deze hoge prijzen blijven niet zo. Ik ben daar nog niet zo bang voor.'
Jan Vrij: 'Deze hoge prijzen blijven niet zo. Ik ben daar nog niet zo bang voor.'

Dit blijkt uit een debat dat in de Tweede Kamer op 11 mei jl. plaatsvond. Als verklaring gaf minister Liesje Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking aan dat er op 1 april jl. al een accijnsverlaging van 11,1 cent per liter diesel was ingevoerd voor iedereen. Extra compensatie voor groenvoorzieners en andere professionals gaat er dus niet komen.

Impact minimaal

Voor Jan Vrij, directeur van A.H. Vrij, komt dit besluit niet als een teleurstelling. 'Het effect van deze maatregel was minimaal geweest', vindt hij. 'Rode diesel was voorheen alleen bedoeld voor voertuigen zonder kenteken. In de groenvoorziening voor de openbare ruimte praat je dan over graafmachines, grasmaaiers, dat soort voertuigen. Dat beslaat dus maar een heel klein stukje van de sector. Bedrijfsbussen en vrachtwagens mochten toch al niet rijden met rode diesel.'


'Het effect van deze maatregel was minimaal geweest'

Concurrentievoordeel

Niet alleen de toegenomen energieprijzen was aanleiding voor de motie. Ook het concurrentievoordeel van de omliggende landen zoals Duitsland en België, waar deze maatregel nog altijd van kracht is, speelt een rol. Vrij vindt echter dat het probleem groter wordt gemaakt dan hij in werkelijkheid is: 'In de grensstreken is het zeker nadelig geweest, maar voordat die prijs zo explodeerde viel dat nog wel mee. Een loonwerker komt nu van steeds verder om in België te tanken. Die grens schuift nu op naar Eindhoven. Maar dat ebt dadelijk wel weer weg. Deze prijzen blijven niet zo. Ik ben daar nog niet zo bang voor.'


Toch ziet Vrij dat tanken over grens wel degelijk als verspilling. 'Maar dan moet je de accijnzen voor heel Europa gelijktrekken', vindt hij.

Jan Vrij, directeur van A.H. Vrij
Jan Vrij, directeur van A.H. Vrij
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER