Geen herinvoering van rode diesel |
|
|
|
|
| 65 sec |
Tweede Kamer heeft motie tot herinvoering rode diesel niet aangenomen
Om de almaar stijgende brandstofprijzen het hoofd te bieden, werd op 5 april een motie aangenomen om te bekijken of terugkeer van deze brandstof mogelijk is. Eventueel tijdelijk. Rode diesel was in 2013 juist afgeschaft vanwege de lagere accijnzen. Dit had mogelijk ook voor groenvoorzieners in de openbare ruimte gevolgen kunnen hebben. Het kabinet voelt echter niets voor herinvoering.
Jan Vrij: 'Deze hoge prijzen blijven niet zo. Ik ben daar nog niet zo bang voor.' |
Dit blijkt uit een debat dat in de Tweede Kamer op 11 mei jl. plaatsvond. Als verklaring gaf minister Liesje Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking aan dat er op 1 april jl. al een accijnsverlaging van 11,1 cent per liter diesel was ingevoerd voor iedereen. Extra compensatie voor groenvoorzieners en andere professionals gaat er dus niet komen.
Impact minimaal
Voor Jan Vrij, directeur van A.H. Vrij, komt dit besluit niet als een teleurstelling. 'Het effect van deze maatregel was minimaal geweest', vindt hij. 'Rode diesel was voorheen alleen bedoeld voor voertuigen zonder kenteken. In de groenvoorziening voor de openbare ruimte praat je dan over graafmachines, grasmaaiers, dat soort voertuigen. Dat beslaat dus maar een heel klein stukje van de sector. Bedrijfsbussen en vrachtwagens mochten toch al niet rijden met rode diesel.'
|
'Het effect van deze maatregel was minimaal geweest'
| |
|
Concurrentievoordeel
Niet alleen de toegenomen energieprijzen was aanleiding voor de motie. Ook het concurrentievoordeel van de omliggende landen zoals Duitsland en België, waar deze maatregel nog altijd van kracht is, speelt een rol. Vrij vindt echter dat het probleem groter wordt gemaakt dan hij in werkelijkheid is: 'In de grensstreken is het zeker nadelig geweest, maar voordat die prijs zo explodeerde viel dat nog wel mee. Een loonwerker komt nu van steeds verder om in België te tanken. Die grens schuift nu op naar Eindhoven. Maar dat ebt dadelijk wel weer weg. Deze prijzen blijven niet zo. Ik ben daar nog niet zo bang voor.'
Toch ziet Vrij dat tanken over grens wel degelijk als verspilling. 'Maar dan moet je de accijnzen voor heel Europa gelijktrekken', vindt hij.
| Jan Vrij, directeur van A.H. Vrij |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|