Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Kunstgrasmarkt voor landscape moet hoognodig verduurzamen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, donderdag 16 juni 2022
196 sec


LimeGreen komt met honderd procent circulair kunstgras voor openbaar groen en landscape

Wie denkt aan kunstgras, denkt vaak als eerste aan kunstgras voor sport. Echter vooral de markt voor landscaping maakt de laatste jaren een sterke groei door. Een bedrijf dat deze opmars als geen ander heeft meegemaakt, is Vario Fields uit Lichtenvoorde. De oprichter van dit bedrijf, Jasper Eppingbroek, stortte zich in 2021 op een nieuwe uitdaging. Via LimeGreen komt hij nu samen met partners TenCate en Condor met een honderd procent circulaire kunstgrasmat op basis van ONE-DNA materiaal.

Jasper Eppingbroek, ceo van LimeGreen
Jasper Eppingbroek, ceo van LimeGreen

De oplossing voor dit probleem is even simpel als technisch complex. De redactie van dit vakblad kreeg de afgelopen tien jaar minimaal vijf telefoontjes met enthousiaste verhalen dat bedrijf X, Y of Z de uitdaging van de 100 procent circulaire kunstgrasmat gekraakt zou hebben. Na die enthousiaste aankondiging werd het dan iedere keer angstwekkend stil. Met LimeGreen heeft Jasper Eppingbroek nu wel de beslissende volgende stap gezet. Hij heeft een kunstgrasproduct ontwikkeld en op de markt gebracht op basis van ONE-DNA-materiaal. Eppingbroek legt uit: 'De industrie heeft natuurlijk wel voortgang gemaakt. Zo zijn er inmiddels kunstgrasmatten, die op basis van twee polymeren zijn vervaardigd. Dat is al een stevige stap vooruit in vergelijking met veel traditionele kunstgrasmatten, waarbij latex of zelfs polyurethaan wordt toegepast om de kunstgrasvezel te hechten aan de backing. Hierdoor is het product in de end-of-life niet circulair te verwerken. LimeGreen introduceert nu een kunstgrasmat volledig uit ONE-DNA-materiaal. In ons geval gaat het om een PE-polyetheen. PE is al langer een populaire grondstof voor het maken van kunstgras. Wij zijn nu in staat om de complete mat - dus ook de backing - uit deze ene polymeer te maken. Ook voor het vastzetten van de vezel in de backing wordt geen ander materiaal gebruikt. Het grote voordeel van ONE-DNA is duidelijk. End-of-life kan deze mat probleemloos hergebruikt worden en kan er desgewenst een nieuwe kunstgrasmat mee gemaakt worden.'

Innovatief

ONE-DNA heeft volgens Eppingbroek nog meer voordelen dan probleemloos hergebruik. Behalve dat er minder grondstoffen nodig zijn is er bij de productie en verwerking van dit materiaal veel minder energie nodig dan bij traditioneel kunstgras. ‘Door een innovatief productieproces hebben wij geen coating meer nodig om de vezels in de rug te verankeren en zijn de enorme ovens om die coating te laten drogen overbodig.


ONE-DNA

Partner

Eppingbroek mag dit unieke ONE-DNA-concept in de markt zetten. Hij is bij LimeGreen aan boord gekomen vanuit de diepe overtuiging dat de kunstgraswereld moet veranderen. Belangrijke partners zijn TenCate, als leverancier van de kunstgrasvezel, en Condor, een van de grootste fabrikanten van kunstgras. Bij het project is verder ook nog 365Capital betrokken als private equity-bedrijf. De ambities van Eppingboek zijn dan ook aanzienlijk. Eppingbroek is ervan overtuigd dat hij met een 100 procent circulaire kunstgrasmat de markt mee heeft en door kan groeien naar een dominante positie in de internationale markt.


LimeFill

Het gaat bij LimeGreen in eerste instantie om de kunstgrasmat, maar een mat is niet compleet zonder infillmateriaal. Daarvoor heeft LimeGreen het product LimeFill ontwikkeld. Dit is een infillmateriaal op basis van kokosvezel en kokosgruis, gemengd met rivierzand.


SGS Intron

SGS Intron heeft recent onderzoek gedaan naar de producten van LimeGreen en daaruit geconcludeerd dat deze honderd procent circulair zijn. Eppingbroek: 'De conclusie van SGS Intron is dat ons kunstgras volledig - dus zowel de vezel als de backing - kan worden hergebruikt in nieuwe, hoogwaardige toepassingen. Bovendien kwalificeert SGS Intron het LimeGreen-kunstgras als 100 procent circulair. Alle geteste monsters laten een normale bewerkbaarheid zien bij herproductie tot nieuwe PE-producten. Uit de analyse blijkt daarnaast dat de backing enorm sterk is en uitstekend bestand tegen slijtage.'


Ons einddoel is immers om met al onze partners te komen tot een volledig circulaire ketenaanpak

Closing the Loop

Met een gespecialiseerd recyclebedrijf is LimeGreen recentelijk een proeftraject ingegaan, gericht op het lokaal inzamelen van kunstgrasrestanten en end-of-life kunstgras. Jasper Eppingbroek legt uit: ‘Bij ons is alles erop gericht om de waarde uit restanten en afval volledig te behouden. Onze ONE-DNA productstrategie is onderdeel van dat waardebehoud voor ons hele kunstgrasportfolio. Voordat we tot een langdurig partnerschap kunnen overgaan, levert deze afvalverwerker nu eerst lokaal gratis containers bij onze partners. Zo kunnen we leren van de bereidheid tot inzamelen van met name kunstgrasverwerkende bedrijven waarmee wij samenwerken. Het is de bedoeling dat na deze proef duidelijk is dat de verwerking van kunstgras daadwerkelijk kan meelopen in het bestaande proces van upcyclen van andere kunststofproducten. Voor toekomstige herproductie zou dit dan grondstoffen opleveren met slechts één materiaal-dna. Ons einddoel is immers om met al onze partners te komen tot een volledig circulaire ketenaanpak!’


Over Jasper Eppingbroek

Jasper Eppingbroek (1988) is CEO van het in 2021 opgerichte LimeGreen. Eppingbroek is geen nieuwe naam in de kunstgraswereld. In 2006 startte hij als 17-jarige met Vario Fields. Dit bedrijf verkocht hij in september 2021, om aan boord te gaan bij LimeGreen. Vario Fields blijft wel nauw betrokken bij LimeGreen; het fungeert als een van de installateurs voor landscape en multifunctionele speelveldjes.

Justdiggit

LimeGreen wil zich profileren – en gedragen – als een bedrijf dat op verantwoordelijke wijze met de aarde en haar grondstoffen omgaat. Vóór 2030 wil LimeGreen een volledig CO2-neutrale productie gerealiseerd hebben, ook wat betreft logistiek en installatie. Tot dat moment compenseert het bedrijf zijn CO2-voetafdruk via Justdiggit. Justdiggit is een non-profitorganisatie die werkt aan de doelstelling: de aarde afkoelen door Afrika te helpen vergroenen. Eppingbroek: ‘De eerste drie jaar gaat het om een gebied van maar liefst 1.200.000 vierkante meter. In de komende periode tot 2025 planten we gezamenlijk 5.100 bomen, en zorgen we ter plekke voor de opvang en buffering van 78 miljoen liter regenwater. Zo hebben we plaatselijk een positieve impact op het leven van minimaal 600 mensen. Bovendien heeft het nu al een positief effect op ons team hier, want de persoonlijke betrokkenheid is groot! We zijn enorm trots op dit initiatief, met om te beginnen een reductie van 990 ton CO2-uitstoot.’

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER