Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Complete ontzorging is steeds vaker het uitgangspunt'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, vrijdag 19 augustus 2022
184 sec


Handelskwekerij Huverba denkt mee, vanaf de tekentafel tot aan het plantgat

Dick Huibers, vijfde-generatie-eigenaar van handelskwekerij Huverba in het laanboomcentrum Opheusden, vat de missie van zijn bedrijf samen onder het motto 'We leveren alles in het groen, behalve de koikarpers'. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar door de inzet op ontzorging, kwaliteit en service heeft Huverba het afgelopen decennium een goede reputatie opgebouwd en is de omzet in de Nederlandse markt enorm gestegen. Huibers vertelt wat Huverba voor groenvoorzieners betekent en hoe het komt dat zijn bedrijf een goed geoliede machine is.

Gerbrand Koster, accountmanager bij Huverba
Gerbrand Koster, accountmanager bij Huverba

Het assortiment van Huverba is compleet, van laan- en vormbomen en meerstammigen tot alle soorten heesters en planten. 'Dit is de productkant, waarbij we door eigen kweek en een breed netwerk van toeleveranciers vrijwel altijd alles kunnen bieden wat in besteklijsten gevraagd wordt. Maar onze service reikt verder', zegt Huibers.

Uitleg en advies

'Klanten kunnen ervan op aan dat ze krijgen waar ze om gevraagd hebben; we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen', aldus Huibers. 'Indien iets niet aanwezig is door extreme schaarste, dragen we van tevoren geschikte alternatieven aan, die passen in het plan en bij de standplaats.'


Om klanten te ontzorgen, adviseert Huverba zoveel mogelijk aan de voorkant, waardoor op tijd duidelijk wordt wat er te krijgen is en waarvoor alternatieven nodig zijn. 'Het hangt af van de relatie met de klant of je kunt en mag meedenken,' legt Huibers uit. 'Onze accountmanagers zetten in op duurzame relaties en een vertrouwensband. Minstens tweemaal per jaar bezoeken zij al onze Europese klanten. Bij zo'n bezoek worden de afgeronde projecten geëvalueerd en wordt gekeken welke projecten er op de planning staan.' Huverba verdiept zich vervolgens in de omgevingsinformatie met betrekking tot deze toekomstige projecten, zodat alvast bekend is waar de plantlocatie is, hoe deze eruit ziet, welke planten- en bomensoorten er geplant moeten worden en de verwachte aantallen. Huibers: 'Als wij in een beplantingsvoorstel soorten tegenkomen die volgens onze kennis en ervaring minder geschikt zijn voor die standplaats of niet beschikbaar zijn, komen we met een tegenvoorstel met alternatieven. We geven niet alleen advies over soorten, maar indien nodig ook over de inrichting van de standplaats.'

Samenwerken

Om het advies en de uitleg zo tastbaar mogelijk te maken, zeker als het om alternatieven gaat, leidt het bedrijf klanten graag rond. Huibers schetst hoe de kwekerij streeft naar samenwerking voor een goed resultaat. 'Als een klant werkt met een architect, nodigen we beiden uit om langs te komen. Wij kunnen veel meerwaarde bieden als het gaat om kennis over soorten, maatvoering en standplaatsen. Er is steeds meer vraag naar onze kennis over stadsbomen die bestand zijn tegen het veranderende klimaat.'


Klanten kunnen op de verschillende locaties van Huverba ter plekke hun planten en bomen uitkiezen. Deze krijgen op de kwekerij een specifiek label en worden op afroep vrachtvrij geleverd. Huibers: 'Door samen te werken met de klant en aan de voorkant mee te denken, hoeven wij nooit onverwacht nee te verkopen als een klant naar aanleiding van een offerte een order plaatst. De klant heeft de garantie dat zijn hele lijst geleverd kan worden, zodat hij aan de slag kan met goed plantmateriaal dat past bij de plantplaats.'

'Wij hoeven bij een order nooit onverwacht nee te verkopen'

Het logistieke team van Huverba, dat bestaat uit drie voltijds medewerkers, zorgt voor een strakke planning.
Het logistieke team van Huverba, dat bestaat uit drie voltijds medewerkers, zorgt voor een strakke planning.

Strak geplande logistiek

Het logistieke team van Huverba zorgt voor een strakke planning. Het bestaat uit drie voltijds medewerkers. Huibers: 'Zij zorgen voor een efficiënte, snelle logistiek, zowel bij de inkoop voor onze handel als bij de verkoop aan externe partijen in binnen- en buitenland. We zijn altijd snel en als de planning wijzigt, stellen we de klant meteen op de hoogte. Communicatie is het toverwoord.'


Transport naar het buitenland gebeurt door gebruikmaking van een internationaal logistiek netwerk. Binnen Nederland zet Huverba voor al het vervoer Huibers Transport in. 'Mijn broer Evert maakte voorheen deel uit van Huverba, maar zette tien jaar geleden een transportonderneming op uitsluitend voor groen. Het voordeel daarvan is dat hij precies weet hoe je bomen en planten in verschillende maten en vormen efficiënt moet laden. Zo versterken ons logistieke team en het transportbedrijf elkaar', vertelt Huibers.

Er zijn bolvormen, piramidevormen en normale bomen waarvan de kronen op te binden zijn tot een mooi 'pakketje'. Ze worden per maatsegment in aantallen ingepland voor transport. Huibers Transport kan ook bomen laden op een open kraanwagen. Hierdoor kunnen ze ter plekke worden gelost in het plantgat. Met name bij grote werken, zoals in de wegenbouw, biedt dat een groot voordeel voor groenvoorzieners.

'Indien gewenst kunnen we bomen op een open kraanwagen laden en ter plekke lossen in het plantgat'

Dick Huibers
Dick Huibers

Groeiende markt

Dankzij de negentien kantoormedewerkers, 45 vaste productiemedewerkers en in het seizoen nog tien extra medewerkers is Huverba een goed geoliede machine. De focus ligt op volledig ontzorgen met een compleet assortiment, goede kwaliteit en uitgebreide service, wat Huverba geen windeieren heeft gelegd. 'Een jaar of acht jaar geleden deed Huverba al mee in de Nederlandse markt, maar nog niet op grote schaal', vertelt Huibers. 'Wij waren meer actief in het buitenland; de Nederlandse afzet bedroeg ongeveer 3 procent van onze totale omzet. Inmiddels is dat bijna 20 procent.'


Volgens Huibers is niet alleen de professionalisering van groothandel Huverba debet aan deze groei op de thuismarkt, maar is de Nederlandse markt ook veranderd. 'De markt is transparanter geworden. Een eerlijk product voor een eerlijke prijs, dat is steeds vaker het uitgangspunt. Complete service, waarbij klanten alles op één plaats kunnen inkopen en hun bestelling snel en gemakkelijk bezorgd krijgen, biedt tegenwoordig een enorme meerwaarde voor klanten. Ze willen hun producten liever in één keer bestellen en zeker zijn van goede kwaliteit en snelle levering.'

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER