Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

GTH 2022: Elektrisch voertuig voor binnen en buiten de kwekerij

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, maandag 8 augustus 2022
220 sec


'Auto's remmen af, maar wij gaan vol gas over de drempels'

Een elektrisch voertuig is voor kerstbomenkweker Leon Coenders uit Grubbenvorst vooral heel erg handig. 'Je stapt makkelijk in en uit en je bent snel op weg. Met een actieradius van 80 kilometer hoef ik hem maar een paar keer per week op te laden en de diesel slurpende Transporter kan blijven staan. Het is handig en snel.'


In Grubbenvorst, bij Venlo, vind je de kerstbomenkwekerij van Leon Coenders. Het terrein bestaat uit 8 hectare waarop kerstbomen worden geteeld en 10 hectare akkerbouw. Na negen tevreden jaren schafte Coenders vorig jaar zijn tweede elektrische voertuig aan bij Frisian Motors. 'We zagen deze elektrische voertuigen destijds op een beurs. In het dagelijkse gebruik rijden we met een Volkswagen Transporter. Alle landerijen liggen rondom ons huis, maar jje moet toch regelmatig even iets wegbrengen of ophalen. Zo'n klein elektrisch wagentje leek ons toen wel praktisch.'

'Het is gewoon een heel functioneel voertuig'

Langere actieradius

'Je hebt gewoon vervoersmiddelen nodig en deze is heel handig. Je stapt in en je bent weg, zonder uitlaatgassen en zonder dat je de hele dag met een koude motor rijdt. Het is een automaat dus iedereen kan ermee rijden. Je stapt makkelijk in en uit en je gooit net zo makkelijk iets achterin het bakje. Het is een heel functioneel voertuig.'


Na negen jaar is de Leffert, zoals de voertuigen van Frisian Motors heten, vervangen. De nieuwe generatie, de Leffert FM-50 Transporter, is uitgerust met controllers, die de energie die wordt opgewekt tijdens het uitrollen, weer afgeven aan de accu. Een nieuwe ontwikkeling en een verbetering. Coenders heeft de versie met een laadbak die handmatig gekiept kan worden. Dit is een functionaliteit die hij zelden nodig heeft, maar voor een hovenier kan het handig zijn.

'We hebben voor de aanschaf nog wel rondgekeken, maar kwamen weer bij Frisian Motors uit. Een alternatief zou een golfkarretje kunnen zijn, maar de kleine wieltjes en het feit dat ze niet geveerd zijn, is op ons terrein niet handig. Het grootste verschil tussen de eerste en de tweede Leffert is de techniek met de controllers. Wanneer je nu het gaspedaal loslaat, remt hijvanzelf af en slaat hij de vrijkomende energie op in de accu. Bij de vorige rolde het voertuig gewoon uit. Je hoeft nu dus iets minder te remmen en je komt er een aantal kilometer verder mee. Dat is de grootste verandering. Qua comfort is het ook fijn. Je kunt wat meenemen en je vliegt vol gas over de drempels in het dorp. De maximale snelheid is officieel 43 kilometer per uur. Je kunt ook een Leffert kopen die max 60 km/u rijdt, maar die moet je registeren op autokenteken. Onze Leffert heeft een trekkerkenteken. Het voordeel is dat je niets met APK te maken hebt, maar je levert daarvoor wel wat snelheid in.'

Hart voor het bedrijf

Grubbenvorst en het Friese Bakkeveen liggen ver uit elkaar. 'Toch heb ik over de service niets te klagen', vertelt Coenders. 'Als ik het zelf niet kan maken, komt er iemand naar ons toe. Er zijn geen dealers hier in de omgeving.'


Dagelijks gebruik

Een stukje toeren, naar een verjaardag of een boodschap in het dorp; de Leffert FM-50 staat niet stil en is inmiddels een bekende verschijning in Grubbenvorst. De kweker laadt de accu op als die bijna leeg is. Dat is na zo'n 80 kilometer. Dat is voldoende voor de kwekerij en de omgeving. De accu wordt dus maar een paar keer per week opgeladen.


'Frisian Motors is een lokaal bedrijf en ik vind het mooi dat zij hart hebben voor hun bedrijf en hun product. Dat is anders als je bij een Japans of Amerikaans bedrijf koopt dat hier een importeur heeft. Dat geeft een andere ervaring. We zijn heel tevreden met onze aankoop.'

'Leon Coenders is een klant van het eerste uur', vertelt Stefan Stokebrook van Frisian Motors. 'We zijn er trots op dat hij nu ook een tweede Leffert heeft aangeschaft. Want iets verkopen, is niet zo moeilijk, maar een klant behouden, vraagt wat meer. Wij bestaan nu tien jaar, dus er komen meer klanten voor een vervanging of uitbreiding bij ons terug. Coenders gebruikt het voertuig op de kwekerij en daarnaast wordt het ook privé gebruikt. In 2021 ruilden ze het eerste exemplaar, na negen jaar, in voor de FM-50. Dit is ons meest gangbare model en ook het model waarmee het destijds allemaal begonnen is. In die jaren is er natuurlijk wel veel veranderd. Tegenwoordig gebruiken wij technieken die minder energie kosten. Hierdoor kan er met evenveel accucapaciteit verder gereden worden.'

Gewend aan elektrisch

'Theo de Jong', vervolgt Stokebrook, 'zag meer dan tien jaar geleden al in dat elektrisch beter was dan brandstofmotoren en begon met de ontwikkeling van een elektrische maaier. In die tijd begon Tesla ook zo'n beetje. Zijn motto van toen, "elektrisch is de toekomst", is nog steeds ons motto. Destijds moest je mensen echt overtuigen dat elektrisch goed was en prima mogelijkheden bood. Inmiddels is de wereld veranderd. Mensen weten dat wel. Ze zijn gewend aan elektrische gereedschappen en auto's. In die zin is het gemakkelijker geworden. In Duitsland en België komt die kentering er wel, maar zijn ze nog niet zo ver als in Nederland. Daar is nog wat meer uitleg en overredingskracht nodig. Dat komt ook doordat buitenlandse overheden elektrisch minder stimuleren.'


'Op het gebied van elektrische voertuigen hebben we niet echt concurrentie. Je vindt onze Leffert-voertuigen in de agrarische sector, op kwekerijen, in de verhuur- en hoveniersector, maarook in het landschapsbeheer vind je grote afnemers.'

'De wereld is de afgelopen tien jaar veranderd'

Elke machine wordt bij Frisian Motors klantspecifiek opgebouwd op basis van de aangegeven wensen en accessoires, in diverse kleuren. In Bakkeveen houden 15 monteurs zich daarmee bezig. Het bouwen is arbeidsintensief. De klant krijgt exact wat hij voor ogen heeft. 'In principe kun je met het basisvoertuig al werkzaamheden verrichten, maar vaak willen mensen toch een achterruit, terreinbanden, een trekhaak of andere opties.' Frisian Motors voert behalve de bouw en realisatie ook service en onderhoud uit, zowel in Bakkeveen als door het land, waarvoor een paar servicemonteurs dagelijks onderweg zijn.

Tijdens de Groen Techniek Holland demonstreert Frisian Motors een voertuig met een hefdrager, waar diverse werktuigen op bevestigd kunnen worden, zoals een sneeuwruimer of een veegborstel. Ook kan de nieuwe FM-40 bewonderd worden, die geüpdatet is met een nieuwe neus, led-verlichting rondom en een nieuwe type goedkeuring in de klasse L7e (rijbewijs B verplicht). Verder komt er een brede selectie voertuigen mee. De laatste GTH is drie jaar geleden en in de afgelopen jaren zijn diverse technieken verbeterd, dus er is voor de bezoekers genoeg te zien.

Frisian Motors staat op veld C, stand 5.09.

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER