Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

GTH 2022: Nieuwe elektrische lader tilt 2300 kilo

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, dinsdag 30 augustus 2022
204 sec


TOBROCO-GIANT presenteert de GIANT G2700E en G2700E X-TRA

De elektrificatie van het zwaardere materieel voor het groenonderhoud bereikt een nieuw ijkpunt met de komst van krachtigere wielladers waarmee een dag lang werken mogelijk wordt. Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is de nieuwste, relatief kleine, elektrische wiellader van TOBROCO-GIANT waarmee pallets met betonklinkers gemakkelijk kunnen worden vervoerd.

De transitie van diesel naar elektrisch ziet TOBROCO-GIANT met de introductie van de G2700E X-TRA vol vertrouwen tegemoet.
De transitie van diesel naar elektrisch ziet TOBROCO-GIANT met de introductie van de G2700E X-TRA vol vertrouwen tegemoet.

Van de elektrische GIANT G2200E-serie rolt bij TOBROCO-GIANT nog dit jaar het duizendste exemplaar van de band. De productie daarvan is pas eind 2019 begonnen, waaruit blijkt hoe groot de vraag uit de markt is. Op de beurs treft u naast de G2200E-serie ook de allernieuwste elektrische wielladers van TOBROCO-GIANT aan met een kiplast van 2300 kg: de GIANT G2700E en de GIANT G2700E X-TRA. De machine is uit te rusten met contragewichten van maximaal 200 kg, waarmee de kiplast verhoogd kan worden. De G2700E bereikt een hefhoogte van 2,96 m; de G2700E X-TRA haalt 2,5 m.

'Als je maximaal 3500 kilo mag vervoeren, behaal je met onze elektrische wielladers het optimale rendement'

Behoefte in de markt

'We hebben tot nu toe de G2200E- en de G2700E-serie als elektrische variant van hun brandstoftegenhanger', vertelt Luuk van Kessel van TOBROCO-GIANT. Van Kessel is naast accountmanager voor de regio Nederland/België ook productspecialist op het gebied van elektrische machines. 'Beide machines kunnen snel en eenvoudig omgebouwd worden. Er zijn tweehonderd verschillende aanbouwdelen beschikbaar, waardoor ze breed inzetbaar zijn voor het groenonderhoud. De G2200E-serie vindt zowel in de hovenierswereld als bij grotere groenaannemers gretig aftrek, omdat deze machine qua omvang en gewichtsklasse op een aanhanger past. Als je maximaal 3500 kilo mag vervoeren, behaal je met onze elektrische wielladers het optimale rendement. Van eindgebruikers kwam steeds vaker de vraag of we elektrische laders konden leveren om zware pallets met stenen te vervoeren. Met de G2700E voldoen we aan deze vraag', vervolgt Van Kessel.


Accuprestatie

De elektrische GIANT-wielladers zijn voorzien van de krachtigste accu's die er momenteel voor het zwaardere groenonderhoud zijn: de Jungheinrich 48 V LFP (een lithiumijzerfosfaat-accu), die via de boordlader binnen vijf uur volledig kan worden opgeladen op 220 V. Opladen kan simpelweg bij elke laadpaal. Met een volle accu kun je een hele dag werken wanneer het normale werkzaamheden betreft. Mocht je gaan grondfrezen (of vergelijkbaar extreem zwaar werk), dan behoort een snellader als back-up tot de opties.


'We halen de hydrostaat eruit en plaatsen niet één, maar twee elektromotoren'

Twee elektromotoren

'Een elektrische machine maken is iets anders dan alleen de brandstofmotor vervangen door een elektrische', legt Van Kessel uit. 'Wij bouwen onze elektrische laders van scratch af aan op. Daarbij halen we de hydrostaat eruit en plaatsen we niet één, maar twee elektromotoren: een 7 kW voor de aandrijving van de as en een 12 kW voor de aandrijving van de hydrauliek.' Deze engineering levert een enorme rendementsbesparing op, want er is minder vermogen nodig om een dag te werken. Ook de besturing wordt veel efficiënter, omdat de systemen onafhankelijk van elkaar werken. Deze efficiëntie zorgt ervoor dat de accu minder wordt belast en daardoor langer meegaat. Verder regenereert de machine energie wanneer hij uitrolt of van een berg omlaag rijdt.


Oliekoeler

Met de wielladers die u in de stand van TOBROCO-GIANT zult aantreffen, zijn diverse configuraties mogelijk. Een GIANT kan snel omgebouwd worden tot een maaier, een veegmachine of een heggenknipper. Deze aanbouwdelen vragen een grote hoeveelheid hydraulische olie. Om te voorkomen dat de olie bij deze werkzaamheden te warm wordt, is het mogelijk om de machines met een oliekoeler uit te rusten.


Van Helvoirt Groenprojecten creëert beleving

Van inspiratie tot conceptontwikkeling, van advies en ontwerp tot realisatie, onderhoud en nazorg. Dat is waar Van Helvoirt Groenprojecten zich al ruim 55 jaar mee bezighoudt. Groen brengt mensen in beweging en creëert beleving, zo luidt hun credo. In harmonie met deze groene ambitie probeert dit Noord-Brabantse familiebedrijf zo min mogelijk schadelijke gassen en lawaai te produceren. Toen de brandstofgedreven lader vervangen moest worden, ging directeur Bert van Helvoirt specifiek op zoek naar een elektrische variant: 'We hebben gekozen voor de GIANT G2200E X-TRA, omdat bij deze machine schadelijke uitlaatgassen en herrie ontbreken. Dat vinden wij belangrijk, want de machine is altijd dicht in de buurt van onze werknemers.'


Op een aanhangertje

'Onze vorige kniklader was op. Toen zijn we met het uitvoerende team om de tafel gaan zitten. Op basis van de feedback concludeerden we dat de voorkeur uitging naar een elektrische machine. Dat werd de GIANT G2200E X-TRA, die we voor langere termijn op proef hebben. We gaan de machine niet gebruiken voor traditioneel groenonderhoud; hij wordt puur gebruikt om de ruggen van onze jongens te ontzien. Het zwaardere til- en sjouwwerk, dus. De compactheid speelde ook een rol, want hij moest wel op een aanhangertje passen', aldus Van Helvoirt.


Duurzaamheidsstreven

De aanschaf van de GIANT G2200E X-TRA past in het duurzaamheidsstreven van dit groenbedrijf. De machines van Van Helvoirt bevatten biologisch afbreekbare olie en een deel van de dieselvoertuigen is geschikt voor HVO100. Met zonnepanelen wordt geprobeerd de benodigde energie zelf op te wekken. Van Helvoirt waarschuwt wel voor een te snelle transitie naar elektrisch: 'Over vijf jaar beschikken we over licht en zwaar elektrisch materieel, maar dat betekent wel dat het energienetwerk daaraan aangepast moet zijn.' De doelstelling van Van Helvoirt is om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Daarbij vormt de aanschaf van de G2200E X-TRA een belangrijke stap.


Het licht staat op groen!

Vorig jaar kon de vijfde editie van de beurs GroenTechniek Holland wegens coronamaatregelen geen doorgang vinden, maar van 14 t/m 17 september is het zo ver. Deze beurs wordt gehouden op het evenemententerrein van Walibi in Biddinghuizen. Naast machines en gereedschap voor het groenonderhoud zullen beproefde beursonderdelen zoals de innovatieprijs Gouden Klavertje Vier en diverse themapaviljoens terugkeren. Specialisten zullen hun laatste innovaties demonstreren. Voor het eerst worden de beurzen GroenTechniek Holland en AgroTechniek Holland gelijktijdig georganiseerd op hetzelfde terrein. Beide beurzen zullen hun eigen identiteit behouden wat betreft beursconcept en bezoekerswerving. Wel is er sprake van vrije doorloop tussen beide beurzen. Dit betekent dat bezoekers na afloop van hun bezoek aan GTH ook de beurs ATH kunnen bezoeken en omgekeerd. De beurzen zijn zowel fysiek als online bij te wonen. Alle actuele informatie is te vinden op www.agrotechniekholland.nl en www.groentechniekholland.nl.

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER