Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Klaas Kiekebos over de Floriade: 'Uiteindelijk gaat het om de legacy'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, dinsdag 30 augustus 2022
124 sec


De Floriade 2022 ligt er fantastisch bij; iedereen moet er nog minimaal één keer naar toe!

Klaas Kiekebos van Donker Groep is als verantwoordelijk aannemer voor het onderhoud van de Floriade misschien niet geheel onpartijdig in zijn mening over de Floriade. Kiekebos ergert zich al geruime tijd over de berichtgeving over de Floriade en is van mening dat we veel meer moeten kijken wat de legacy is van de tentoonstelling.

Klaas Kiekebos
Klaas Kiekebos

Om die reden nodigt Kiekebos mij uit om een rondje te maken over de Floriade. Tot mijn spijt moet ik bekennen, dat ik misschien al wel tien keer op de Floriade geweest ben, maar altijd in de aanlegperiode en nooit meer na de opening april dit jaar. Waarom ik dat nooit gedaan heb? Drukte met werk misschien, maar zeker ook door de stortvloed aan negatieve publiciteit, die loskwam na de opening.

Kiekebos heeft niet heel veel tijd om mij rond te leiden, maar gelukkig wel een golfkar zodat je in een ritje van anderhalf uur heel veel kunt zien (maar zeker niet alles). En ik moet zeggen: de Floriade overtreft al mijn verwachtingen. Het ziet er fantastisch uit. Over het aantal bezoekers kan ik geen inschatting maken, maar het oogt best druk voor zo'n zeer warme doordeweekse donderdag. Veel (oudere) bezoekers kijken vanwege de hitte met jaloerse blikken naar onze golfkar. Zestig hectare Floriade terrein is pittig om allemaal te bekijken. Zeker bij een temperatuur ruim boven de dertig graden. Kiekebos heeft zich de laatste tijd geërgerd aan al de negatieve publiciteit hoewel hij niet denkt dat dit de reden is geweest voor de voor de lage bezoekersaantallen. Verder wil hij daar niet over speculeren, wat Kiekebos belangrijk vindt is dat deze Floriade zijn tijd eigenlijk ver vooruit was. Tien jaar geleden werd het thema Growing Green Cities ontwikkeld en dat thema is in die tien jaar alleen maar urgenter en relevanter geworden. Zeker als je de discussies over klimaatverandering en stikstof in ogenschouw neemt.


Ik moet zeggen: De Floriade overtreft al mijn verwachtingen, het ziet er fantastisch uit!

Mantra

Ik zit bij Kiekebos in de golfkar en werkelijk iedere vijf minuten herhaalt hij, bijna als een soort mantra dezelfde zin: 'Moet je eens voorstellen dat je hier over vijf jaar met jouw gezin woont. En dat jouw kinderen hier op straat in deze groene wijk kunnen spelen. Misschien heeft het allemaal te veel geld gekost. Dat zal best wel, maar als die groene wijk waar hier de complete groene infrastructuur van ligt is dat snel vergeten.' Iedere Floriade heeft zijn legacy en deze heeft een fantastisch groene wijk als nalatenschap. Dat is toch fantastisch.'


Moet je eens voorstellen dat je hier over vijf jaar met jouw gezin woont, en dat jouw kinderen hier op straat in deze groene wijk kunnen spelen

Kiekebos is logischerwijs enthousiast over de Floriade. Zijn mannen en vrouwen zorgen dat de Floriade er iedere dag spic en span bijligt. Maar Kiekebos durft ook kritisch te zijn. Bijvoorbeeld over de afbouw van de Floriade. Hij ziet het als een gemiste kans dat niet iedere stand al bij de aanleg in een soort materialendatabank is opgenomen. Daarmee kunt je bewerkstelligen dat materialen die vrijkomen bij de afbraak van de stands circulair worden hergebruikt.

26 hoveniers

Op dit moment wordt de Floriade bijgehouden door een team van ongeveer 26 hoveniers, maar dat zijn er in sommige periodes ook wel eens 70 geweest. Kiekebos vertelt dat verhaal alsof het een fluitje van een cent is. Alsof er geen enorme krapte op de arbeidsmarkt is. 'Ik denk niet dat een andere aannemer dit gekund had. Wij kunnen het door de familiecultuur binnen Donker. Als het moeilijk wordt zetten we allemaal de schouders eronder en wordt van iedere vestiging een paar man bijgeschakeld, zodat je aan de eind van de dag de klus geklaard hebt.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Julia Voskuil
Tuesday 30 August 2022
Helemaal eens. De opening kwam wat te vroeg, het thema is niet optimaal 'verkocht' en het ontbreekt aan lange termijn denken. In de vakpers werd genuanceerder bericht dan in de mainstream media, maar de eerste negatieve publiciteit bleek dodelijk. Ook de voortdurende financiële perikelen maakten de zaak er niet beter op. Voor mij bleef het dan ook bij één mooi 8-pagina artikel in Eden magazine zonder gepland vervolgartikel, wat zeer spijtig is.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER