'Elektrisch straten is anders denken' |
|
|
|
|
| 187 sec |
Hup Bestrating stapte over op elektrische Giant-wielladers
Jeroen Hup uit Swifterbant is eigenaar van Hup Bestrating en in zijn vakgebied een pionier op het gebied van elektrische machines. 'Het is geen kwestie van simpelweg overstappen; elektrisch werken vraagt een heel andere manier van denken. Maar ik wil nooit meer wat anders.'
De elektrische trilplaat van Giant. Hup heeft er twee in gebruik. |
In het voorjaar van 2020 kocht Jeroen Hup, eigenaar van een bedrijf met zes medewerkers waaronder hijzelf, zijn eerste elektrische wiellader. De Giant G2200E X-TRA was meteen een schot in de roos, weet Hup nog. 'Binnen vijf minuten wist ik dat ik hem wilde. De machine heeft meer dan voldoende vermogen en genoeg capaciteit om de hele dag mee te werken.' En dan heeft Hup het grootste voordeel nog niet eens genoemd, want de elektrische Giant is natuurlijk muisstil. En dát maakt wel even een verschil.
Plastic kruiwagens
'Lawaai op de bouwplaats is op meerdere manieren vervelend', legt Hup uit. 'Ik merkte het al toen we jaren geleden overstapten van stalen op plastic kruiwagens. Als je die volgooit met stenen, scheelt dat enorm in herrie. De jongens die daarmee werken, worden er zelf ook rustiger van. Zo gaat het ook met de wielladers. Je hoeft niet meer naar elkaar te schreeuwen, de radio kan een paar standjes zachter en aan het einde van de werkdag merk je dat echt wel.' Zo zijn er meer gezondheidsvoordelen aan elektrisch werken, stelt Hup. 'Je merkt het verschil pas als er een diesel voorbijkomt. Dan ruik je die walm en vraag je je af hoe je daar al die jaren in hebt kunnen staan. Ook hoef je niet meer na te denken of je niet toevallig de verkeerde kant op draait en een collega precies jouw uitlaatgassen in het gezicht blaast.' Het zijn relevante verschillen, vindt Hup. 'Stratenmaker is een zwaar beroep; je moet goed op je mensen passen.'
|
'Stratenmaker is een zwaar beroep; je moet goed op je mensen passen'
| |
|
Duurzaamheidscontract
Een paar maanden na de aanschaf van zijn eerste Giant G2200E X-TRA kwam er een tweede, en in het voorjaar van 2021 zelfs een derde machine. Inmiddels zijn ook twee elektrische trilplaten van Giant aan het arsenaal van Hup toegevoegd én kocht hij een aantal aanbouwdelen, waaronder een tegelriek, een grondbak en een bandenklem. Met dat machinepark mag Hup zich met recht een early adopter van het elektrisch werken noemen. 'Al zie je het de laatste tijd wel steeds meer.' Dat komt door de opdrachtgevers. Hup werkt veel voor infra-ontwikkelaar Heijmans, die contracten met grote steden heeft waar elektrisch werken een vereiste is. 'Toen we net onze derde Giant hadden gekocht, hebben we een grote klus gedaan in Amsterdam, waarmee Heijmans een zogeheten duurzaamheidscontract heeft afgesloten. Als je zo'n klus wilt aangaan, moet je wel elektrisch werken.' .
| Niet overal is stroom voorradig, dat vraagt soms even slim nadenken. |
|
|
Mindset
Elektrisch werken heeft dus veel voordelen, maar vraagt een andere manier van werken. Het is, zo legt Hup uit, een mindset, waar nieuwkomers in de wereld van de elektrische machinerie wellicht even aan moeten wennen. 'Bij onze trilplaat hebben we altijd twee losse, opgeladen accu's paraat. Op die manier kunnen we gewoon doorwerken zoals we dat met de dieselmachines gewend waren.' Voor de Giant-wielladers geldt dat bij werk dat veel stroom vraagt, zoals grondverzet, het soms nodig is om de accu's tussentijds even bij te laden. 'Ik kan vrijwel altijd een hele dag werken op één accu, maar soms moet er ergens gegraven worden en dat kost nu eenmaal veel vermogen. Dan gaat de shovel tussendoor even aan de lader. Bij een krachtstroomaansluiting van 32 ampère kun je de accu's binnen een half uur voor tachtig procent opladen. Dat gaat dus prima in de schaftpauze; dat zijn dingen waar je gewoon even aan moet denken.' Al met al valt het met die aanpassingen dus eigenlijk wel mee, stelt Hup vast. 'De keren dat ik in die drie jaar dat ik met elektrische Giants werk zonder stroom heb gezeten, kan ik op de vingers van twee handen tellen.'
| Een grote klus in hartje Amsterdam, dat moet natuurlijk emissievrij. |
|
|
Kloon
Wat betreft die stroomvoorziening: die vraagt nog wel wat voorbereiding. Bij nieuwbouw, zoals de aanleg van woonwijken of tunnels, is doorgaans wel krachtstroom aanwezig, bij regulier werk meestal niet. In zulke gevallen zijn er twee mogelijkheden. Ten eerste zijn er accucontainers te huur. Een tweede mogelijkheid om elektrische machines van stroom te voorzien, is gebruikmaken van laadpalen. Die zijn ontwikkeld voor personenauto's en in feite ongeschikt voor het snel opladen van bouwmachines, maar daar is een trucje voor. 'Je kunt een contract aangaan met de eigenaar van de laadpaal om een zogenaamde "kloon" te plaatsen', legt Hup uit. 'Daarmee manipuleer je de software van de laadpaal, zodat je er een driefasenaansluiting met 380 volt van maakt. Dan wordt het ineens interessant.' Er is inmiddels een pilot gaande om op deze manier de mogelijkheden uit te breiden om elektrische machines op locatie op te laden.
Invegen
Het is duidelijk dat elektrisch werken ook in de bestratingssector zijn opwachting maakt. De Giant G2200 E X-tra is in dat opzicht de ideale machine voor dit specifieke werk. 'Zo'n pallet met stenen is zwaar. Dan het is fijn dat je al het vermogen direct beschikbaar hebt, zoals bij een elektrische machine het geval is', zegt Hup. 'Bovendien heeft de Giant drie verschillende rijstanden, zodat je heel nauwkeurig kunt werken.' Ook voor bijkomende werkzaamheden zoals invegen en schoonvegen is de Giant uitermate geschikt. 'Bij dat invegen ben je voortdurend aan het optrekken en remmen. Bij een diesel gaat dat gepaard met veel herrie en uitlaatgassen. Dat is nu allemaal verleden tijd.' Hup vindt het mooi deel uit te maken van deze ontwikkeling. 'Ik beschouw het als vooruitgang. Het werk is al zwaar genoeg. Elektrisch werken heeft voor mij echt de toekomst; ik zou niet anders meer willen!'
| Jeroen Hup. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|