Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Geen Floriade in 2032 - en ook daarna niet

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hanneke Tax, woensdag 12 april 2023
133 sec


Prima promotie van vernieuwende tuinbouw, maar in deze tijd geen publiekstrekker meer

De Nederlandse Tuinbouwraad (NTR) heeft besloten dat er geen achtste Floriade komt. Floriade Expo 2022 in Almere maakte duidelijk dat het concept wereldtuinbouwtentoonstelling niet meer past in deze tijd. NTR gaat op zoek naar andere mogelijkheden.

Een natuurlijke speelplek die VIC Landscapes maakte in samenwerking met Boomkwekerij Ebben op de Floriade in Almere
Een natuurlijke speelplek die VIC Landscapes maakte in samenwerking met Boomkwekerij Ebben op de Floriade in Almere

De Floriade was een prima evenement om Nederland internationaal op de kaart te zetten en het Nederlandse publiek de vernieuwingen in de tuinbouw te tonen, constateert de NTR. Maar in zestig jaar is er maatschappelijk veel veranderd. Ondanks aanpassingen: van productpresentaties naar duurzaamheid, gezondheid en de groene stad; heeft de Floriade in Almere aangetoond dat een groot evenement als de wereldtuinbouwtentoonstelling niet meer de grote bezoekersaantallen trekt en daardoor niet financieel haalbaar is.

Elke tien jaar

Floriade vond de afgelopen zestig jaar eens in de tien jaar plaats en was dan zes maanden lang geopend voor publiek uit binnen- en buitenland. Daarmee speelde het evenement een belangrijke rol voor de promotie van de Nederlandse tuinbouw, en droeg bij aan het imago van Nederland als belangrijke agrarische innovator. Floriade toonde de tuinbouw in al zijn facetten op een creatieve en aantrekkelijke manier.
In eerste instantie ging het vooral om de tuinbouwproducten: bloemen, planten, bomen, groenten en fruit werden getoond. In de loop van de decennia kwam steeds meer aandacht voor grotere innovaties, duurzaamheid en maatschappelijke waarden die de Nederlandse tuinbouw te bieden heeft.


Zestig jaar Floriade

De eerste Floriade werd in 1960 in Rotterdam gehouden, daarna was Amsterdam twee edities de gastheer (1972 en 1982), gevolgd door Den Haag/Zoetermeer (1992), Haarlemmermeer (2002), Venlo (2012) en als laatste Almere (2022).

Achterhaald

Floriade als grootschalig promotieplatform van de tuinbouw is in de huidige vorm achterhaald. Dat stelt het bestuur van de NTR, initiatiefnemer en merkhouder van de Floriade. De consument kreeg de afgelopen decennia een enorme keuze uit vrijetijdsbestedingen, waardoor een bezoek aan de Floriade steeds minder vanzelfsprekend werd. Er zijn nu zijn nu andere en effectievere methoden om de internationale uitstraling van de tuinbouw te bevorderen, dan een wereldtentoonstelling bezoeken. Bovendien werd de organisatie steeds complexer en duurder, en daardoor risicovoller. Voor een gemeente of regio werd het daardoor minder aantrekkelijk om een Floriade te organiseren.


LEES OOK

Rapportcijfer 8

Hoewel de bezoekersaantallen in Almere in 2022 tegenvielen, waardeerden degenen die Floriade Expo 2022 Almere bezochten, de tuinbouwtentoonstelling gemiddeld met het cijfer 8. Dat goede cijfer laat de waardering zien voor de boodschap die deze Floriade bracht: 'Growing Green Cities', de roep om steden groener en gezonder te maken.


'De Nederlandse tuinbouw speelt een belangrijke rol in oplossingen voor mondiale problemen op het gebied van klimaatverandering, verstedelijking en gezondheid'

Bloemenzee met veel groen

Na een wat moeizame start was de uitstraling van de Floriade in Almere een bloemenzee, omgeven door groen van bomen, struiken en planten. Over deelname van Nederlandse tuinbouwbedrijven is NTR dan ook zeer tevreden. Bovendien blijft het groen in de deelnemende gemeenten in de regel ook na het evenement in stand. Voor gemeenten en regio's die een Floriade organiseerden was gebiedsontwikkeling en -inrichting steeds een aantrekkelijk aspect aan de Floriade. De groene wijken in de diverse Floriade-gemeenten dienden vaak als voorbeeld voor stadsontwikkeling elders.


'Daar kunnen we als Nederland trots op zijn en dat willen we het publiek ook in de toekomst laten zien'

Kracht en innovaties van de tuinbouwsector

De NTR betreurt het dat te weinig bezoekers hebben kunnen genieten van wat de tuinbouwsector te bieden heeft, zowel in de vorm van producten, als in de vorm van de allernieuwste innovaties. 'Het is de verantwoordelijkheid van de tuinbouw en van de Nederlandse Tuinbouwraad om de kracht en de innovaties van de sector voor het voetlicht te brengen bij een breed, internationaal publiek. De Nederlandse tuinbouw speelt een belangrijke rol in het aandragen van oplossingen voor mondiale problemen op het gebied van klimaatverandering, verstedelijking en gezondheid. Daar kunnen we als Nederland trots op zijn en dat willen we het publiek ook in de toekomst laten zien. Hoe we dat willen doen, is nu nog niet te zeggen. Daar zullen we ons het komend jaar - of langer - op beraden', aldus Kees van Rooij, voorzitter bestuur NTR.


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Ahlmann Nederland viert 50 jaar met open dagen op 13, 14 en 15 december
vrijdag 13 december 2024
t/m zondag 15 december 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER