De Schans pakt groot uit tijdens TKD |
|
|
|
Gert te Lintelo,
donderdag 18 mei 2023 |
|
| 160 sec |
Hedels bedrijf komt naar Almere met compleet programma en drie primeurs
'Sinds de laatste TKD in 2018 is er veel gebeurd', zegt Jan-Willem Slegh van De Schans. 'Met de komst van de RELLY zijn we behalve importbedrijf ook producent geworden. Daarnaast is ons gamma drastisch verbreed. De in Almere gereserveerde 1.200 vierkante meters krijgen we dan ook met gemak vol!'
De RELLY 1.8 heeft aanzienlijk meer capaciteit dan de eerder verschenen 1.0 en 1.3 en is zowel met elektrische aandrijving als met een dieselmotor verkrijgbaar. |
Het enthousiasme waarmee Slegh over de TKD praat, is aanstekelijk. 'We hebben de afgelopen jaren bepaald niet stilgezeten, maar tijdens de coronaperiode konden we aanzienlijk minder naar buiten treden dan we graag hadden gewild. Het is dan ook geweldig dat we ons bedrijf eindelijk weer eens een podium kunnen bieden. We pakken flink uit en zijn met nagenoeg het volledige gamma aanwezig. De bezoekers kunnen in twee grote demozandbakken kennismaken met het complete RELLY-en Knikmops-programma. Ook staat er een aantal Optimas-legmachines klaar voor een test.'
Nieuw topmodel
Een wereldprimeur bij De Schans is de RELLY 1.8. Slegh: 'De verschillen tussen dit nieuwe topmodel en de oudere 1.0 en 1.3 gaan aanzienlijk verder dan het formaat en de capaciteit. De 1.8 heeft een volledig nieuw ontwikkeld aandrijfsysteem met assen. Wat betreft het lage zwaartepunt en de gunstige gewichtsverdeling voor en achter is er niets veranderd. Zo blijft de 1.8 ondanks het grotere formaat een uiterst stabiele machine met veel tractie. De elektrische variant is leverbaar met motoren van 36, 44 en 54 kWh. De diesel heeft een 44 pk/32,4 kW Kubota-motor. Tijdens de TKD staan ze allemaal klaar voor een test. Ook kan de bezoeker kennismaken met onze dealers; RELLY heeft inmiddels een landelijk dekkend netwerk.'
|
'We pakken flink uit en zijn met nagenoeg het volledige gamma aanwezig'
| |
|
Dubbel oplaadsysteem
De RELLY 1.3E is opgewaardeerd van 30 naar 44 kWh. Een dubbel laadsysteem met keuze tussen een 'autolaadpaalsysteem' met 230 V en 380 V krachtstroom is een optie. In dat laatste geval is ook de grootste accu na acht uur weer honderd procent klaar voor een volle werkdag. Nieuw bij RELLY is verder de neerklapbare veiligheidsbeugel, waardoor een minder hoge doorgang zoals een tuinpoort niet langer een hindernis vormt. Slegh nodigt de TKD-bezoeker uit om vooral ook de smart modus op de RELLY eens uit te proberen. 'Deze handige mogelijkheid om de werkmodus te selecteren maakt het gebruik van de machine bij wisselende werkzaamheden veel eenvoudiger.'
| De door De Schans ontwikkelde 'Geffense bak' is dankzij een golfeffect aanzienlijk gemakkelijker te vullen. |
|
|
Schuifbak meteen gekopieerd
Voor een optimale inzetbaarheid van een minishovel is een breed assortiment aanbouwdelen cruciaal. Slegh is trots op de door De Schans ontwikkelde nieuwe puinbak, of, zoals ze daar in de regio zeggen, 'Geffense bak': 'De klinkers rollen er dankzij een golfeffect als het ware vanzelf in. Je maakt deze bak heel gemakkelijk vol en het kost veel minder moeite om ermee te egaliseren. In Almere laten we graag zien hoe hij functioneert. En functioneren doet hij, anders zou deze bak vast niet door een van onze collega's zijn nagebouwd. Daarover kun je je opwinden, maar ik zie dat kopiëren liever als een compliment voor onze technici.'
| De elektrische Optimas S19E kan per dag tot 1.000 m² bestrating leggen. |
|
|
Nieuwe Optimas herbouwd
Afgelopen herfst presenteerde Optimas tijdens de Bauma de S19E PaveJet. Volgens Slegh een veelbelovend concept, dat echter wel voor verbetering vatbaar was. 'We hebben deze elektrische bestratingsmachine in Hedel herbouwd met de techniek van de RELLY en veel efficiënter gemaakt. De gereedschapsbak tussen de wielen fungeert nu als accubak. Het resterende deel van het accupakket is ondergebracht achter de stoel. Dat was bij deze E-versie loze ruimte, omdat daar bij de dieselvariant de motor zit. Verder is het koelsysteem verbeterd en monteren we een gemakkelijker te gebruiken dashboard in RELLY-stijl. Afhankelijk van de omstandigheden kan deze machine op een werkdag tot 1.000 m² bestrating leggen; reken maar uit wat dat bespaart aan arbeidsuren. Met het 47 kWh-batterijpakket kan deze machine een volledige werkdag van acht uur functioneren. Het opladen, met een van de drie ingebouwde laders, kost maar vijf uur! De eerste S19E is al verkocht en daar zal het zeker niet bij blijven!'
|
'De bak kun je vullen met een rijdende vrachtwagen'
| |
|
| De Optimas Finliner strooibak was er al in een 1,0- en een 1,4-kuubs-uitvoering. Nieuw is de variant met een halve kuub inhoud. |
|
|
Multifunctionele strooibak
'De Optimas Finliner-strooibak maakt het eenvoudig om materiaal zoals beton en asfalt en stortgoed zoals zand, split en steenslag via een transportband mooi gelijkmatig uit te strooien', aldus Slegh. 'De bak kun je vullen met een rijdende vrachtwagen. Om de strook naast een hoger gelegen asfaltlaag op te vullen, kan de strooibak via een transportband zijdelings worden geleegd, zo nodig met warm asfalt. De hoeveelheid materiaal wordt exact gedoseerd. Dat alles maakt asfalteren en afwerken aanzienlijk minder tijdrovend. De Finliner was al leverbaar in een 1,0- en een 1,4-kuubs-uitvoering. In Almere presenteren we een nieuwe variant met een halve kuub inhoud. Gekoppeld aan een RELLY of Knikmops kun je die met de machine zelf volscheppen; slim toch? Tijdens de TKD is het bij ons allemaal te zien. We vinden het geweldig dat we tijdens deze dagen weer volop kunnen informeren en presenteren, want na vijf jaar valt er wat in te halen. Welkom in stand 11A en 11B!'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|