Parkeerterrein in parksfeer |
|
|
|
Marion Lijmbach,
donderdag 22 juni 2023 |
|
| 234 sec |
Project: groen parkeerterrein bij Frans winkelcentrum
Als een ruimteschip dat is geland aan de rand van het Franse Beaucouzé (arrondissement Angers) ligt het futuristische winkelcentrum L'Atoll te stralen in de zon. Met een omvang van 9,1 hectare, waarvan 7,1 hectare aan winkelruimte, is het een mall van formaat. Het in 2012 opgeleverde complex is ontworpen door de Franse architecten Vincent Parreira en Antonio Virga. Het ellipsvormige L'Atoll heeft inmiddels de nodige internationale architectuurprijzen in de wacht gesleept en ontvangt jaarlijks circa zes miljoen bezoekers.
Het grote parkeerterrein in het hart van L'Atoll |
Minstens zo bijzonder en uniek is het grootschalige gebruik van groen op en rond het grote parkeerterrein in het hart van L'Atoll. Landschapsarchitect Paul Arène is verantwoordelijk voor het ontwerp. Door volwassen bomen en heesters (waaronder metershoge bamboe) en hoge hagen toe te passen, gaf hij het terrein direct een intieme bossfeer waar het voor het winkelend publiek prettig toeven is.
580 volwassen bomen
Een groot deel van de 580 bomen is geleverd door de voormalige Lappen Boomkwekerij, nu Boom & Bonheur, gevestigd in het Limburgse Montfort. Deze kwekerij is gespecialiseerd in de vollegrondsteelt van loof- en naaldbomen die kunnen worden geleverd tot en met een stamomtrek van 140 centimeter en een hoogte tot 14 meter. Grote exemplaren dus, waarvan de wortelkluiten iedere drie tot vijf jaar zijn losgestoken, wanneer de bomen worden verplant. Deze methode zorgt voor een compacte kluit met een groot wortelstelsel. Het bedrijf exporteert naar landen in heel Europa en delen van Azië en kan putten uit een voorraad van zo'n 400.000 meerstammigen en solitairen.
|
De beplanting langs de paden begeleidt de bezoekers in de richting van de winkels
| |
|
| Het ellipsvormige L'Atoll |
|
|
Ontwerp met oog voor bezoekers
De directeur van Boom & Bonheur, Martien Mantje, vertelt met plezier over het omvangrijke Franse groenproject, dat circa 6 hectare beslaat. 'Het mooie van het groene parkeerterrein van L'Atoll is dat de landschapsarchitect, ondanks de grote schaal, oog heeft gehad voor de beleving van de bezoekers. Zij moeten zich prettig, veilig en beschut voelen.' Met hagen zijn daarom her en der 'tuinkamers' gerealiseerd die een intieme sfeer geven. De beplanting langs de paden begeleidt de bezoekers in de richting van de winkels. De groene randen van het parkeerterrein zijn licht glooiend gemaakt, wat de natuurlijke uitstraling vergroot en een geborgen gevoel geeft. Daarop staan solitaire bomen en heesters. Het grote parkeerterrein heeft een capaciteit van 2700 parkeerplaatsen. 'De grote hoeveelheid volwassen bomen en hagen in verschillende hoogtes maken er een aangenaam parklandschap van dat de parkeerplaatsen bijna aan het zicht onttrekt,' aldus Mantje.
| Martien Mantje |
|
|
Breed sortiment
De grote bomen die onder meer geleverd zijn door Boom & Bonheur, dragen zeker bij aan deze landschappelijke sfeer. Het is een mix van naald- en loofbomen: Acer tataricum ginnala solitairen 250-300, 400-500 Acer platanoides Crimson Sentry solitairen 450-500 Carpinus betulus Fastigiata 600-700 Gleditsia triacanthos Sunburst 50-60 Pinus sylvestris 50-60, 60-70, 70-80 Pinus sylvestris Norske Typ 50-60 Platanus hispanica 50-60 Salix babylonica 45-50
|
|
Het hele plan is erop gericht om de bezoekers een prettige ervaring te geven
| |
|
Boomvormen en meerstammigen
Maar ook de boomvormen vallen op. Zo zijn er meerstammige bomen geplant (zoals Acer platanoides 500-600), parasolvormige (zoals Acer campestre 450-500, 500-600), zuilen (Carpinus betulus 100 x 100 x 400+), kegels (Carpinus betulus 600-700) en kunstig gevormde bonsaibomen (zoals Pinus sylvestris Watereri bonsai 250-300). Naast de grote diversiteit aan bomen en heesters zijn er ook vakken met siergrassen gerealiseerd die minstens zo bepalend zijn voor de natuurlijke sfeer. Voor de hagen heeft Boom & Bonheur Buxus sempervirens arborescens 100-125 geleverd.
| Carpinus betulus Fastigiata |
|
|
Uitdagingen
Bij zo'n groot project komen vast uitdagingen kijken. Mantje beaamt dat. 'Vooral het volume in combinatie met de just-in-time-aanpak eisten een goede voorbereiding en strakke planning. De aannemer had besloten het terrein vak voor vak te beplanten. Dus eerst een vak helemaal inplanten en dan door naar het volgende. Dit betekende dat we logistiek niet zo efficiënt konden zijn als anders. We konden door de volgorde geen combinaties maken van verschillende maten beplantingen, waardoor we veel lucht vervoerden waar planten hadden moeten zitten; dat was niet optimaal. Omdat het een omvangrijk project was, vonden de leveringen bovendien plaats over een langere periode, door de seizoenen heen. Ook hierop moet je je tijdig en goed voorbereiden.'
Just-in-time
Bij just-in-time-levering zijn de productie en levering zo op elkaar afgestemd, dat bestellingen precies op tijd aan klanten kunnen worden geleverd. Door de jarenlange samenwerking met gespecialiseerde transportbedrijven kan Boom & Bonheur de just-in-time-aanpak hanteren.
|
Adviseren en verbeeldingskracht
De aanleg is gedaan door lokale groenaannemers. Is het niet jammer om het plantmateriaal af te leveren en het dan 'los' te moeten laten? Mantje is hier vrij nuchter over: 'Zo werkt het nu eenmaal. Maar dat wil niet zeggen dat we niet met de klant meedenken. Het is wel degelijk zo dat we al in een vroeg stadium adviseren over het aanplanten. Soms vraagt dit wat verbeeldingskracht van de klant. In het geval van L'Atoll bleek dat in het ontwerp hier en daar volwassen bomen en grote heesters te dicht op elkaar waren bedacht. Zo creëer je snel een eindbeeld - dat is duidelijk - maar in de praktijk werkt dit niet. Je kunt niet een heester op een bomenkluit planten. Dat gaat ten koste van zowel de heester als de boom. We hebben geadviseerd de plantafstand te vergroten en een beetje geduld te hebben. Binnen afzienbare tijd zijn de heesters in lengte en breedte gegroeid en heb je alsnog het gewenste eindbeeld.' Daarnaast hebben we vooraf over zaken geadviseerd als het watergeven, de grondvoorbereiding en de uitvoering.
|
L'Atoll is een goed voorbeeld van hoe een grote buitenruimte met de juiste beplanting toch intiem kan worden ingericht
| |
|
Het belang van partnerships
Op de vraag of Boom & Bonheur na elf jaar nog steeds betrokken is bij het Franse project, antwoordt Mantje bevestigend. 'Zeker, we hebben onlangs nog wat aanvullingen geleverd. Het gaat dan vooral om inboet en kleine aanpassingen in het sortiment. Wel ingrijpender is dat de hagen voor een deel zijn vervangen door nieuwe heestersoorten.' Het L'Atoll-project heeft de boomkwekerij veel goeds opgeleverd. Er is nog steeds een goede band met de klant, een grote projectontwikkelaar, en het landschapsarchitectenbureau. 'Dit heeft ervoor gezorgd dat we ook aan andere Franse projecten hebben mogen leveren.' Mantje benadrukt in dit verband het belang van langdurige werkrelaties, partnerships, met klanten. 'Door partnerships kun je als boomkwekerij nog meer invloed uitoefenen op de keuze van het sortiment. Je raakt al in een vroeg stadium betrokken bij projecten, waardoor je tijdig kunt bijsturen als dat nodig is. Dit kan van invloed zijn op het succes van een project, ook in de beheerfase. En let wel, we leveren hele goede kwaliteit en advisering. Dat maakt dat we misschien niet de goedkoopste producten hoeven te leveren. Bij partnerships is daar meer erkenning voor.' L'Atoll is een mooi voorbeeld van het vergroenen van plekken waarvan je dacht dat dit niet kon. Door volwassen bomen, heesters, hoge hagen en grassen toe te passen, kan het parkeerterrein zich meten met de hoge ommuring. Het groen verzacht de harde, rechte lijnen die nu eenmaal bij een parkeerterrein horen en maken het een plek waar bezoekers graag verblijven. Inderdaad, een parklandschap waar toevallig ook nog auto's in geparkeerd staan.
Foto's: Baum & BonheurDie Lappen Baumschule
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|