'Nieuwe accutuinmachines houden het de hele werkdag vol' |
|
|
|
|
| 198 sec |
Leverancier over aanschafprijs accufrontmaaier: 'Laat boekhouder het nettoverschil uitrekenen'
Na de elektrificering van het handgereedschap zijn de grotere tuinmachines aan de beurt. 'Hiermee kun je ook gewoon de hele dag doormaaien', zegt campingbeheerder Wim Tolhuizen over de prestaties van zijn elektrische Gianni Ferrari-frontmaaier.
|
Alles moet elektrisch worden, besloot eigenaar Jort Bonne van Camping Veldzicht op Terschelling. Hij was er vroeg bij: in 2019 kocht hij als eerste in Nederland de geheel nieuw ontworpen elektrische frontmaaier van Gianni Ferrari. Het door benzinemotoren aangedreven handgereedschap was al eerder vervangen door accumachines. De belangrijkste uitdaging bij de grotere machines is dezelfde als bij het handgereedschap: zorgen voor gelijkwaardige prestaties. Verder mogen accu's niet binnen de kortste keren leeg zijn, want dan hebben professionele gebruikers er gauw genoeg van. Dat weten ook de producenten, verzekert Louis Maassen van Lozeman Tuinmachines. Op Camping Veldzicht houdt beheerder Wim Tolhuizen samen met een collega de gazons kort met een Gianni Ferrari GSR Electric. Dat is een flinke taak, want het drie hectare grote terrein is voor een groot deel begroeid met gras, op hier en daar verharding, grond onder vakantiehuisjes en borders na. 'Afhankelijk van het weer maaien we drie tot vier dagen per week. Bij droogte groeit het gras minder hard; in het voorjaar als de grond nat is moeten we soms twee keer per week maaien.'
|
'Ik heb nog nooit meegemaakt dat na een hele dag werken de accu's leeg zijn'
| |
|
| Gianni Ferrari GSR Electric |
|
|
Energieneutraal
De overgang naar elektrische machines sluit aan bij een grotere verduurzamingsslag die de camping wil maken. Zo werden 53 energieneutrale vakantiehuisjes gebouwd, met zonnepanelen, die samen ongeveer de helft van het terrein in beslag nemen. Op de andere helft staat eenzelfde aantal traditionele stacaravans en chalets. 'Het zijn huisjes met meestal een terrasje ervoor. De rest van het terrein is allemaal gras.' Dat gras moet worden gemaaid, terwijl gasten van hun rust willen genieten. Reden temeer om, nu het kan, voortvarend te kiezen voor elektrisch maaien. 'Aangezien onze gasten de dag rustig willen beginnen, maai ik in principe ook met de elektrische machine nog steeds niet voor 9.30 uur', verklaart de beheerder. 'Tussen de middag eet ik warm; dan ben ik er een uur tussenuit. Vervolgens ben ik vaak tot het eind van middag bezig. Bij elkaar gebruik ik hem zo meer dan zes uur. Ik heb nog nooit meegemaakt dat aan het eind van de dag de accu's leeg zijn.' Wat hij ten opzichte van de oude brandstofaangedreven maaier zegt te missen, is wat extra vermogen. Daarmee kon de machine ook nog een zuiginstallatie met opvangbak aan. 'De nieuwe maaier mulcht en dat is natuurlijk wel beter voor de grond, zeker hier. We hebben zand, met een erg laag organischestofgehalte. Het nadeel is dat als er net gemaaid is, mensen het gras in de caravans en huisjes naar binnen lopen. Tegelijk zie ik wel dat mijn grasveldjes er enorm door opknappen.' Met de vrijwel geluidloze motor is het zoeven van de messen het enige dat nog te horen is. 'Er zijn mensen die zelfs daarover vallen, maar dat zijn uitzonderingen. Voor mezelf is het prettig dat ik kan werken zonder gehoorbescherming. Als er niemand anders is om gasten op te vangen, neem ik de telefoon mee en die hoor ik dan gewoon. 50 decibel tijdens het maaien is behoorlijk stil.'
|
'Gras opvangen kun je er niet mee, mulchen wel. Dat is beter; ik zie mijn veldjes enorm opknappen'
| |
|
| Wim Tolhuizen aan het werk op Camping Veldzicht op Terschelling met de Gianni Ferrari GSR Electric elektrische frontmaaier |
|
|
Opladen
Tussentijds opladen hoeft niet, maar kan wel, zeker gezien zijn royale middagpauze, weet hij. Bijvoorbeeld omdat er dan elektriciteit kan worden betrokken van de eigen zonnepanelen. 'Dat heeft voorlopig alleen zin als er weinig gasten zijn, zoals in het voorjaar en najaar. Naast de zonnepanelen op de nieuwe huisjes die elektriciteit opwekken voor de bewoners, hebben we 14 zonnepanelen voor de rest van de camping. Daar staan nog 53 huisjes waarvoor elektriciteit nodig is.' Komen er in de toekomst zonnepanelen bij, dan wordt het anders. 'We denken erover na om de elektriciteit die we dan opwekken, op te slaan voor de nacht. Dan kunnen we 's nachts ook opladen met eigen zonne-energie.' Hij vertelt dat hij ooit sceptisch stond tegenover elektrificering, maar er genuanceerder over denkt. 'Moest ik kiezen tussen diesel en elektrisch, dan kies ik nu toch voor elektrisch.' Een belangrijk verbeterpunt voor de maaier zit wat hem betreft niet meer in de elektrotechniek, maar in de stoel. 'Als je daar de hele dag op moet zitten, zou die geveerd moeten zijn. Ik heb dat alvast opgelost met een schapenvacht.'
|
'Alle draaiende delen tussen motor en messen zijn verdwenen. Het verschil tussen bruto- en nettovermogen is daardoor veel kleiner'
| |
|
Grotere accumachines in opkomst
De markt voor grotere accutuinmachines groeit snel, zegt Louis Maassen namens Lozeman Import, dat diverse merken importeert. 'Dit is iets van de laatste twee, drie jaar. De uitdaging zat lang in de accutechniek, om te komen tot voldoende vermogen, een lange gebruiksduur en korte oplaadtijden.' Hij beschrijft hoe hij in 2014 het eerste prototype van een elektrische Gianni Ferrari-frontmaaier zag. 'Dat was in feite een benzinemaaier die was voorzien van een elektromotor. In vijf jaar tijd is die doorontwikkeld tot een compleet nieuwe machine. Zo verdwenen alle draaiende delen tussen motor en messen. V-snaren, poelies en tandwielen zorgen voor energieverlies en zijn niet meer nodig. Het resultaat is dat het verschil tussen bruto- en nettovermogen veel kleiner wordt. De eerste elektrische frontmaaier heb ik verkocht in 2019. In dat jaar is nog extra aandacht besteed aan de waterbestendigheid.' De keuze aan elektrische machines neemt toe, zo weet hij. 'Daardoor bestaat voor steeds meer doeleinden een geschikt elektrisch alternatief.' Voor wie een machine zoekt voor meerdere tuin- en parktaken, heeft hij bijvoorbeeld de elektrische werktuigdrager Rino van Del Morino in huis. 'Welke taak je er ook mee uitvoert, ook deze houdt het een hele werkdag vol.' Een drempel is volgens hem nog de hogere aanschafprijs van accumachines. 'Daartegenover staan lagere gebruikskosten en de kans op opdrachten waarbij elektrisch werken een vereiste is. Verder stimuleert de overheid de aanschaf met gunstige fiscale regelingen. Laat de boekhouder het nettoverschil maar uitrekenen.'
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|