Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Transparantie bij schouwwerkzaamheden door middel van schouwsoftware

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, woensdag 22 november 2023
146 sec


'Vastgelegde data ook verderop in het proces van toegevoegde waarde'

De schouwsoftware van Apptimize helpt om op een eenvoudige manier de werkelijke situatie naast de gewenste situatie op basis van beeldbestekken vast te leggen. Opdrachtgever en -nemer hebben daardoor dezelfde, door beeld ondersteunde informatie, wat de transparantie bij het werk ten goede komt. Veel groenaannemers en gemeenten weten dat allang. De informatie die in Apptimize wordt opgeslagen, kan nu bijvoorbeeld ook ontsloten worden voor de uitvoering van de melding.

Meer dan alleen schouwen met Apptimize
Meer dan alleen schouwen met Apptimize

In ongeveer de helft van de Nederlandse gemeentes die werkten en controleren op basis van beeldbestekken, wordt volgens Pieter Swarte, oprichter van Apptimize, met hun tool gewerkt. Maar Apptimize gaat in veel situaties om meer dan alleen schouwen, ervaart Swarte. 'De basis van wat onze tool is en wat we ondersteunen, is het schouwen op basis van beeldkwaliteit, waarbij gekeken kan worden of de ambitie met betrekking tot het onderhoud van het groen gehaald wordt. Wanneer dit niet zo is, leg je in Apptimize de situatie eenvoudig vast, waardoor het werkproces geborgd is.'

Informatie-uitwisseling

Overigens wordt het programma van Swarte niet alleen gebruikt door opdrachtgevers, meestal gemeentes. Groenaannemers geven bij inschrijving vaak al aan dat ze zelf kunnen laten zien dat wat is afgesproken ook is uitgevoerd. Hiervoor gebruikt ook deze groep vaak Apptimize.


'Wij vinden transparante en open communicatie tussen gemeente en aannemer belangrijk'

'In de praktijk zie je dat het gebruik van Apptimize informatie oplevert die ook op andere plaatsen toegevoegde waarde heeft', vervolgt Swarte. Hiermee doelt hij op werkzaamheden die voortkomen uit de schouw en die doorgegeven moeten worden aan de planning en uitvoering. 'Door middel van de monitoring wordt vastgelegd waar het onderhoud goed gaat en waar zich zwakke plekken bevinden. Vervolgens gebruikt de aannemerij verschillende tools om intern de uitvoering aan te sturen. Wij hebben ervoor gezorgd dat de informatie uit Apptimize in steeds meer gevallen geautomatiseerd doorgezet kan worden naar de interne tools van de aannemer. Het werk komt dan rechtstreeks in het takenpakket van een ploeg.'

API

Schouwen is een relatief klein onderdeel van een groot proces. Het team van Swarte heeft ervoor gezorgd dat de koppeling die technisch met Apptimize gelegd kan worden open is. Dat gebeurt middels een API. Deze zorgt ervoor dat alle informatie die in Apptimize geregistreerd wordt er ook uit gehaald kan worden. 'Vervolgens kan de aannemer specifiek kijken welke informatie voor de opvolging van de melding nodig is. De externe partij, in dit geval de aannemer, bepaalt zelf hoe actueel de informatie moet zijn en hoe vaak de wederzijdse tools gesynchroniseerd moeten worden, soms zelfs realtime. Indien gewenst, is het mogelijk dat de informatie tweezijdig wordt uitgewisseld. Een afgehandelde melding wordt dan ook in Apptimize als zodanig weergegeven.'


Wie, wat en wanneer

Wanneer een externe partij behoefte heeft om de informatie over de schouwwerkzaamheden te ontsluiten, brengt Swarte eerst in kaart wie deze partij is. Dat kan de aannemer zijn, die de melding efficiënt wil kunnen afhandelen. Het kan ook voorkomen dat de informatie naar een Power BI doorgegeven wordt, omdat de behaalde scores dan gecombineerd kunnen worden met andere data. 'Door deze gegevens naast inkomensgegevens, verhuisbewegingen of andere demografische data te leggen, kun je er mooie conclusies uit halen', legt Swarte uit. 'Het begint bij ons dus met: wie stelt ons de vraag en wat is diens informatiebehoefte? Vervolgens bekijken wij welke technische en digitale tools hierbij betrokken zijn, om te kunnen zorgen dat dit proces ingericht kan worden.'


Meldingen in Apptimize
De ontwikkelmedewerkers van Apptimize maken vervolgens een procesbeschrijving, waarin wordt vastgelegd wie welke informatie moet kunnen krijgen en op welk moment. Aan de hand van die informatie worden systemen aan elkaar 'geknoopt'.

Open communicatie tussen opdrachtgever en -nemer

Swarte besluit: 'Alle informatie in ons platform kan voor veel doeleinden gebruiken worden. In de praktijk merken we steeds vaker dat het waardevol is om deze data ook op andere plaatsen in te zetten. Zoals het voorbeeld van de aannemer die de opdracht in zijn werkvoorraad kan laten landen, zodat die afgehandeld kan worden. Dat werkt prettig en efficiënt.
Het schouwen wat wij doen en wat je met ons platform kunt doen, dat is waar wij om bekendstaan. Maar het gaat ons ook om de zachte kant van de samenwerking tussen opdrachtgever en -nemer via Apptimize. Zij streven naar open communicatie. Doordat Apptimize op basis van beeldmateriaal werkt met de juiste scores, is dit gemakkelijker. Die transparantie en open communicatie vinden wij belangrijk. Het was ook een van de redenen om Apptimize jaren geleden te ontwikkelen.'


Apptimize op kantoor
LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER