Nieuwe campagne De Enk Groen & Golf: Zorgeloos Groen |
|
|
|
|
| 158 sec |
Krachtige beeldtaal om fantasie te prikkelen
De Enk Groen & Golf staat bekend als specialist in hoogwaardige groenaanleg en onderhoud. Met zijn jarenlange expertise en wijdvertakte netwerk is het bedrijf echter veel breder inzetbaar dan slechts op operationeel niveau. Met de nieuwe reclamecampagne laat De Enk zien dat het een partner is voor overheden, projectontwikkelaars, landschapsarchitecten en adviesbureaus. Zelfs in de creatieve ontwerpfase.
Tien jaar geleden kende De Enk Groen & Golf een herstart. Sindsdien is Arno Meulendijks (eigenaar en creatief brein van communicatiebureau Fairmind Bright Creatives) zowel in strategisch als uitvoerend opzicht verantwoordelijk voor het communicatiebeleid. Met hem bespreek ik de reden en het doel van de nieuwe campagne.
Betere positionering in de markt
'Samen met de eigenaren, Gerard van der Werf en Frank Reulink, hebben we ons opnieuw gericht op onze positionering in de markt. We vroegen ons af: zijn er in de loop der jaren nieuwe inzichten en werkterreinen ontstaan? Welk beeld hebben beleidsmakers van ons? We constateerden toen dat de positionering van ons bedrijf aangescherpt moest worden om beleids- en conceptbepalers in het openbaargroenbeheer te laten zien dat we meer zijn dan een uitvoerende partij,' legt Meulendijks uit.
|
'Hoe werken de processen in de natuur en hoe kunnen we die nabootsen?'
| |
|
Conceptuele meerwaarde
Met de nieuwe campagne wil het bedrijf vanuit zijn visie laten zien wie ze zijn en hoe ze gezamenlijk groene transities kunnen aanpakken. Meulendijks legt uit: 'Binnen de branche onderscheiden wij ons doordat we al vanaf het begin op conceptueel niveau gecommuniceerd hebben en minder vanuit onze operationele kracht. Bij diverse projecten zijn wij namelijk niet alleen de uitvoerende partij, maar ook de conceptuele bedenkers. Dat is in het belang van landschapsarchitecten, die er baat bij hebben als in de strategische fase een meer praktisch ingestelde partij naar een project kijkt. Onze ambitie is om samen met de creatieve en innovatieve projectpartners één onderdeel te vormen. In de beeldtaal van de nieuwe campagne laten we zien dat we hiervoor de kennis en kracht in huis hebben. De inspiratie voor de nieuwe beeldtaal is de natuur: hoe werken de processen in de natuur en hoe kunnen we die nabootsen?'
Vlinder als symbool
Het leven in de wijk kleurrijker maken, dat is een van de ambities die De Enk wil uitdragen met de campagne. Geïnspireerd door de natuur wordt deze ambitie gesymboliseerd door de metamorfose van de vlinder, die zich in een mum van tijd ontpopt van een grijze rups tot een kleurrijke vlinder. Meulendijks: 'In oudere wijken met veel grijs en weinig groen nemen de algehele sociale cohesie en de leefbaarheid af. Wij willen deze grijze probleemwijken omtoveren tot groene wijken met meer sociale cohesie, waar kinderen zorgeloos kunnen spelen.'
| De berg als inspiratie voor een daktuin |
|
|
Werking daktuin geïnspireerd op ecosysteem berglandschap
'Het concept van een daktuin is een nabootsing van het ecosysteem van een berglandschap', verduidelijkt Meulendijks. 'In de bergen wordt het water vastgehouden door mossen en sedum, waardoor de vegetatie in droge periodes overleeft, net als in een daktuin. In de campagne presenteren we het beeld van het berglandschap, met een waterval, mos en gesteente als metafoor voor de klimaatadaptieve daktuinen (retentietuinen en sedumdaken) die we ontwikkelen.' Het beeld van de berg maakt deel uit van de beeldtaal die De Enk in zijn nieuwe campagne wil uitdragen.
Samenwerken als mieren
Een andere inspiratiebron uit de natuur is de mier. Wanneer een mier een obstakel tegenkomt, alarmeert hij andere mieren uit de kolonie om samen de hindernissen te overwinnen. Op dezelfde wijze gaat De Enk Groen & Golf samenwerkingsverbanden aan met allerlei organisaties. 'Als onderdeel van de vakbeurs Openbare Ruimte werken we bijvoorbeeld nauw samen op Het Plein. Dit is een samenwerkingsverband van organisaties die in steden grote pleinen aanleggen. Deze partners zijn actief in verschillende disciplines voor de inrichting van de openbare ruimte. Deze samenwerking brengt onze expertise samen met die van andere bedrijven. Zo versterken wij elkaar bij het realiseren van projecten. We communiceren veel over ontwikkelingen en innovaties in de markt. Hier leggen we de associatie met de mier, want voor elk obstakel vinden we dankzij de samenwerking wel een oplossing. Voor een gemeente is dat prettig; die heeft zo alle benodigde projectpartners bij elkaar', legt Meulendijks uit.
|
'Hier leggen we de associatie met de mier'
| |
|
Uitdragen van de campagne
'We willen onze nieuwe campagne uitdragen in bladen zoals Stad + Groen, maar ook actief zijn op sociale media en op beurzen', zegt Meulendijks. 'Volgend jaar lanceren we een nieuwe website, waarop we onze nieuwe positionering belichten aan de hand van diverse fraaie projecten en onze partners die dit mogelijk hebben gemaakt. Ons uitgangspunt blijft echter onveranderd: de wereld buiten mooier maken! De inspiratie voor onze innovatieve diensten en producten halen we uit de natuur. We zijn vernieuwers en willen dat motto uitdragen op strategisch en conceptueel niveau. Die kerngedachte blijft verstrengeld in het DNA van De Enk Groen & Golf.'
| De mier als voorbeeld van samenwerkingsverbanden |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|