Bomenwacht Nederland, De Boominspecteurs en GRIB verenigd |
|
|
|
|
| 163 sec |
Integratie onder vlag Investree compleet: één loket en één directie voor alle diensten
De Boominspecteurs en Bomenwacht Nederland bieden verschillende diensten aan voor bomenbeheer. Onder de vlag van moedermaatschappij Investree werken ze voortaan met één loket en één directie. De op boomdata en -beheer gerichte nieuwe softwaretak GRIB valt daar ook onder.
Stadsbeeld met bomen als noodzakelijk element |
Investree heeft de organisatie gestroomlijnd en presenteert het aanbod van de verschillende bedrijven waaruit het is opgebouwd voortaan als één geheel: van boominspecties tot het maken van beheerplannen en het vormgeven van vergroeningsopgaven. 'Er is veel te doen voor ons', stellen de twee directeuren, Michel van Ingen en Leon Spek, tevreden vast. Want groen zit in de lift. 'Het was vaak een sluitpost, maar nu heeft het de wind in de rug. Zeker als het gaat om bomen. De waarde ervan voor het stedelijk leefklimaat en voor klimaatadaptatie wordt goed gezien.' De integratie van Bomenwacht Nederland en De Boominspecteurs kreeg de afgelopen jaren gaandeweg vorm en is nu naar eigen zeggen voltooid. De softwaretak onder de nieuwe naam GRIB is ook een onderdeel van het geheel. Hiermee is de tijd van divisies met een eigen leiding voorbij. Van Ingen en Spek vormen de nieuwe Investree-directie. Van Ingen zal zich iets meer richten op de operationele kant en Spek iets meer op de commerciële, zo schetsen ze hun taakverdeling. Overwogen wordt te zijner tijd nog een aparte commercieel directeur te benoemen.
|
'Gemeenten hadden hun eigen bomenbestand en de bijbehorende beheeropgave niet goed meer in beeld'
| |
|
| Michel van Ingen |
|
|
| Leon Spek |
|
|
Namen
De namen 'Bomenwacht Nederland' en 'De Boominspecteurs' blijven in gebruik, zeker voorlopig, omdat die het bekendst zijn. De Boominspecteurs verzorgt voortaan alle boominspecties en overige specifieke onderzoeksvragen en verzamelt data over bomenbestanden. Bomenwacht Nederland geeft klanten beleidsadvies voor zowel de ontwikkeling als het beheer van hun bomenbestanden. 'Voorheen konden klanten ook bij één van de bedrijven terecht met al hun vragen', vertelt Spek. 'Soms verwezen we vragen dan intern door. Maar de taken van De Boominspecteurs, zoals inspecties, operationeel onderzoek en advies, werden eerder ook gedaan door Bomenwacht Nederland.' Spek richtte Bomenwacht Nederland in 2002 op om - vooral - gemeenten van dienst te zijn met boominspecties, beheeradvies en voor kapvergunningen. 'Met de groei van het bedrijf werd de dienstverlening geleidelijk breder.' De vraag naar advies kwam mede op door ontwikkelingen zoals gemeentelijke fusies, waardoor de traditionele bomenbeheerder die elke boom in een gemeente kende tot het verleden behoorde. 'Gemeenten hadden daardoor hun bomenbestand en de bijbehorende beheeropgave niet goed meer in beeld.'
| Medewerker van De Boominspecteurs aan het werk |
|
|
Vestiging
De Boominspecteurs komt voort uit een onderdeel van het voormalige BSI Bomenservice. Na het faillissement hiervan in 2016 nam Bomenwacht Nederland dit onderdeel over. De eerste jaren werkte het bedrijf vanuit een eigen vestiging in Moordrecht onder de naam Bomenservice Nederland (BSN). In 2019 werd dat De Boominspecteurs. Alle bedrijfsonderdelen kwamen in 2019 onder één dak, wat vaart gaf aan de ontwikkeling naar één organisatie. Vanwege de centrale ligging werd gekozen voor het Utrechtse Linschoten. Daarvandaan vinden nu alle activiteiten plaats van zowel Bomenwacht Nederland als De Boominspecteurs, en ook die van de nieuwe entiteit GRIB.
|
'Intern kijken we centraal naar alle binnenkomende vragen en zorgen dat ze in het juiste bakje terechtkomen'
| |
|
Complementair
Deze drie 'entiteiten' zijn met hun verschillende taken complementair en horen logisch bij elkaar, zo schetst Van Ingen. 'De Boominspecteurs levert gegevens aan die de basis vormen voor het beheer. Onze softwaredivisie zorgt voor instrumenten om dat beheer op basis van die verzamelde gegevens goed te organiseren. Bomenwacht Nederland richt zich op meer strategische vraagstukken. Bijvoorbeeld hoe groenambities kunnen worden gerealiseerd binnen een beheerplan, en bovendien binnen beschikbare budgetten.' Spek vult aan: 'De belangrijkste verandering die we hebben doorgevoerd, is dat we voortaan één centrale verkooporganisatie hebben. En dus geen aparte bedrijven die onafhankelijk van elkaar opdrachten aannemen. Wij geloven in de kracht van integrale dienstverlening. De klant kan als dat zo uitkomt gerust nog bij één van de bedrijfsnamen aankloppen. Maar intern kijken we centraal naar alle vragen die binnenkomen en zorgen we dat ze in het juiste bakje rollen.'
Software
De softwaretak GRIB noemen ze het nieuwe fundament onder de dienstverlening. 'Omdat daarin alles samenkomt. Van boominspecties, beheerplannen en directieramingen tot de uitvoering van maatregelen. De hele cyclus van bomen komt ermee erin beeld. De software is desgewenst te koppelen aan de grotere beheerssystemen van bijvoorbeeld gemeenten. Die zijn op zichzelf te breed om alle specifieke kenmerken van het boombeheer erin te stoppen. Onze speciaal op boombeheer gerichte software is dus een goede aanvulling.'
| Verzameling van gegevens voor advies over beleid |
|
|
Resultaat
De belangrijkste motivatie waarmee de medewerkers van Investree (in totaal circa 80) hun werk doen, is volgens Spek en Van Ingen hun passie voor groen. 'We willen met ons werk natuurlijk ook graag geld verdienen. En verder groeien? Dat zou kunnen, maar is geen doel op zich. Als het gebeurt, is het een resultaat dat voortvloeit uit wat we doen', zegt Van Ingen. Spek voegt daaraan toe: 'Groeien willen we de komende tijd vooral met onze software. Omdat we ervan overtuigd zijn dat die veel boombeheerders zal helpen om hun beheer efficiënter te krijgen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|