Alkmaars Stadswerk072 tevreden over gebruik RECO eTrac bij het onkruid borstelen |
|
|
|
|
| 235 sec |
Enorm wendbaar en onderhoudsarm
Alweer ruim twee jaar geleden leverde Jean Heybroek de eerste RECO eTrac uit. Van deze honderd procent elektrische werktuigendrager zijn er al machines die meer dan tweeduizend bedrijfsuren gemaakt hebben. Als redactie bezochten we gemeente Alkmaar. Daar borstelen ze sinds voorjaar 2023 met deze machine onkruid op de verhardingen.
Stadswerk072
Gemeente Alkmaar heeft het onderhoud van de openbare ruimte in eigen hand. Hierbij zijn uitvoerende taken ondergebracht bij Stadswerk072. Dit Alkmaarse bedrijf, sinds 2014 een zelfstandige nv, specialiseerde zich in beleidsvorming, beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het bedrijf verricht diensten voor overheden en semipublieke instellingen. Bedrijfsdoel is het zorgen voor een goed functionerende groene, schone en veilige leefomgeving in de openbare buitenruimte. Daarbij leveren ze bijdragen op het gebied van arbeidsparticipatie en duurzaamheid.
|
| Materieelbeheerder Arno de Wilde |
|
|
Materieelbeheerder Arno de Wilde vertelt dat Stadswerk072 anticipeert op en mee beweegt met ontwikkelingen die betrekking hebben op de openbare ruimte: 'Zo bekijken we wat we kunnen elektrificeren, zoals bijvoorbeeld veegwagens. We hebben circa 170 voertuigen en machines. We beschikken over acht elektrische voertuigen. Qua vrachtwagens hebben we twee Scania Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) in bestelling staan. Dat maakt ons onafhankelijk van al dan niet geladen accu's tijdens bijvoorbeeld de gladheidsbestrijding. Bij lange werkdagen kun je overschakelen op je brandstofmotor zodra de accu's leeg zijn. Voor het ophalen van vuil uit openbare vuilnisbakken in de binnenstad en parken maken we sinds kort gebruik van een, uiteraard, elektrische Stint Cargo. Deze heeft daarvoor een speciaal geproduceerde laadbak.
| Arjen Schouten, de enthousiaste berijder van de RECO eTrac |
|
|
Stadswerk072 is de dienstverlener die door gemeente Alkmaar wordt ingezet bij het beheer en onderhoud van de buitenruimte. Arjen Schouten is een van de circa driehonderd medewerkers. Tot dusverre hanteerde hij alleen handgereedschap voor de onkruidbestrijding. Hij had een buitenkansje om een half jaar geleden de vaste machinist te worden op de nieuwe RECO eTrac en greep de kans met beide handen aan.
Tweede werktuigdrager
Arno de Wilde licht toe: 'Bij ons liep al een Holder-werktuigdrager op diesel. We hadden behoefte aan een tweede machine en we vinden elektrificatie van het voertuigenpark binnen Stadswerk072 erg belangrijk. Vandaar dat onze aandacht ook uitging naar deze RECO eTrac. Via dealer Meij de Bie liet Jean Heybroek ons een demomachine uitproberen. De positieve ervaringen en de snelle levertijd leidden tot de aanbestedingsprocedure en de uiteindelijke gunning. Tot dusverre zijn de ervaringen met deze volledig elektrische werktuigendrager positief. Het onderhoud is beperkt en richt zich vooral op het doorsmeren van de scharnierende punten van de borstelarm. Alleen is in overleg met Jean Heybroek de roterende staalborstel aan de arm vervangen door een exemplaar met een groter aantal staalstrengen. Dit vanwege de druk op de borstel waardoor er nu minder slijtage is. Machinist Schouten vult zijn collega aan: 'Er kwamen namelijk wel eens stukjes staaldraad op straat te liggen. Dat is nu voorbij. Ook heb ik nu een goed gevoel ontwikkeld om met de roterende borstel te werken. Zo'n elektrisch aangedreven borstel is heel krachtig. Je veegt er bij wijze van spreken de stenen mee uit de straat. Het bedienen van de veegarm met de joystick naast de bestuurdersstoel gaat fantastisch. Verder is het rijden ook erg eenvoudig. Om voor- en achteruit te rijden en te versnellen, zijn er twee pedalen.'
De cabine
Over de cabine, zijn werkplek, blijkt Schouten enorm enthousiast. 'Het is er stil en ik kan aan het geluid van de ronddraaiende borstel horen of het goed gaat, tenminste als ik het geluid van de radio niet te hard zet. De stoel zit fantastisch en ik kan het stuur instellen voor een goede zithouding. Dankzij de airconditioning in de gesloten cabine vind ik het geen probleem om een hele werkdag onkruid te borstelen met deze machine. Daarna rijd ik de machine terug naar de werf, stap weer fit uit mijn cabine en zet de machine aan de oplader.'
| De machinist laat zien dat je gemakkelijk in en uit de cabine stapt |
|
|
Het blijkt dat de electronic climate control met koeling en verwarming de temperatuur automatisch stabiel houdt in de cabine. De RECO eTrac beschikt over dezelfde moderne en stille cabine waarmee de toonaangevende Fayat Group machines in het segment reinigings- en veegvoertuigen uitrust. Dezelfde cabines worden geproduceerd in Alkmaar en je vindt ze onder meer terug bij de Ravo's. Ondanks de beperkte afmetingen en dankzij een vlakke vloer biedt de cabine verrassend veel ruimte. 'Ik heb alles binnen handbereik en onder controle,' vertelt Schouten. 'Ik zit hoog, de voorruit is mooi laag en de deurpanelen van glas geven mij een goed uitzicht op het werk en de verkeerssituatie.
|
'... een goed uitzicht op het werk en de verkeerssituatie'
| |
|
Van trillingen zegt Schouten geen last te hebben op zijn werkplek. 'Maar wel van grote hobbels. Bijvoorbeeld als ik een trottoir op- of afrijd met de machine. Maar op een werktuigdrager met dieselmotor heb je daar vast ook mee te maken. Ik kan met de RECO eTrac zelfs door smalle steegjes rijden. En omdat de werktuigdrager elektrisch is hebben omstanders en collega's die met handgereedschap de obstakels op mijn pad onkruidvrij maken, geen last van lawaai en stank.'
Andere aanbouwwerktuigen
Stadswerk072 in Alkmaar werkt nu nog uitsluitend met de onkruidborstelarm aan hun RECO eTrac. Voor deze elektrische werktuigendrager zijn er inmiddels ook een heggenknipperarm, een bladblazer, een zoutstrooier, een unit voor heet water én voor hete lucht - uiteraard voor onkruidbestrijding - en een poepzuiger beschikbaar. Bij Stadwerk072 spelen ze met de gedachte om deze werktuigdrager komend seizoen ook voor het winterbedrijf te gebruiken. Het aankoppelen van andere werktuigen gaat vrij gemakkelijk. Hoewel Schouten de borstelarm sinds de aflevering nog nooit verwijderd heeft, laat hij zien dat dit een kwestie is van het uitdraaien van een steunpoot. Vervolgens moeten de elektrische en hydraulische verbindingen losgemaakt worden. Vervolgens Tot slot wordt door het laten zakken van de hefinrichting de machine afgerust op de steunpoot, waarbij een mechanische ontkoppeling plaatsvindt.
Bijpassend maaidek
Arne van der Valk is productmanager groentechniek bij Jean Heybroek. Hij meldt dat inmiddels de marktintroductie heeft plaatsgevonden van een bijpassend maaidek: 'De productie hiervan is in handen van NIMOS. De productie van de RECO eTrac hebben we ondergebracht bij Motrac Industries in Zutphen. De productiecapaciteit bedraagt momenteel circa zeventig stuks per jaar. Gezien de gestage groei van de verkopen in Nederland en de mogelijkheden die de machine biedt, kunnen we dit aantal straks gaan opschalen. Ik voorzie namelijk alleen maar toenemende aantallen, omdat dieselwerktuigen in veel stedelijke gebieden steeds minder welkom zijn. En uiteraard omdat blijkt dat de elektrische RECO eTrac zijn werk prima kan doen.'
Specificaties RECO eTrac
Banden: |
| voor: 280/70R16, achter: 195/50R13 |
Transportsnelheid: |
| vooruit 1-25 km/u |
Werksnelheid vooruit: |
| 1-10 km/u |
Werksnelheid achteruit: |
| 1-5 km/u |
Accucapaciteit: |
| 40 kWh, 50 kWh of 60 kWh |
Accutype: i-ion (LFP), 96-100 Volt |
Gewicht: |
| 1.900 kilo bij 40 kWh-accu |
Draaglast plateau: |
| 1.000 kilo optioneel |
Afmetingen lxbxh |
| 2.965 x 1300 x 2155 mm |
Wielbasis: |
| 1.554 mm |
Aandrijflijn: |
| 4×2 high performance, volledig elektrisch |
Voorwielmotoren: |
| watergekoeld |
HPU voor werktuigen: |
| 50 liter/min, max. 200 bar |
Cabine: |
| ergonomisch met panorama-uitzicht |
|
| Een stoep oprijden vormt geen enkele belemmering |
|
|
De RECO eTrac komt in aanmerking voor subsidieregelingen. De elektrische werktuigdrager is ontstaan uit een intensieve samenwerking tussen verschillende dochterbedrijven van Royal Reesink. Jean Heybroek en Reesink Turfcare BE zijn verantwoordelijk voor de verkoop van de RECO eTrac in respectievelijk Nederland en België.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|