Producent: voertuig is goede basis voor gebruik op en bij snelweg |
|
|
|
|
| 224 sec |
Vernieuwingen aan de HEMOSTRAC
De cabine van de HEMOSTRAC, waarover we in dit vakblad al eerder berichtten, kan nu ook over links draaien. Dit is voor de chauffeur veel veiliger bij het op- en afstappen. Met dit voertuig mag je namelijk op de auto(snel)weg rijden en werken! Voorts toverde Hemos Machinebouw het achterdek van de machine om tot een volledig kipplateau.
Producent: voertuig is goede basis voor gebruik op en bij snelweg |
Hemos Machinebouw voerde enkele veranderingen door ten opzichte van de allereerste HEMOSTRAC's, waarmee je op autowegen en autosnelwegen mag rijden en in de bermen daarvan werken. Allereerst is de overbrenging van de HEMOSTRAC met een 450pk-DAF-motor met varioaandijving aangepast. Directeur Foppe Mosterman: 'Aanvankelijk gingen we bij een snelheid van 80 km/uur bij de motor uit van 1.800 rpm. Dankzij een nieuwe aandrijflijn is dat gereduceerd tot 1.300 rpm. Dat maakt de HEMOSTRAC nog zuiniger en stiller; we beschouwen dit nu als de standaard bij deze machine. Ook veranderd is de draaibaarheid van de cabine. Die kon al 180 graden naar rechts draaien, maar bij de nieuwste versies ook naar links.'
|
De HEMOSTRAC is nu nog zuiniger en stiller
| |
|
Met de naar links gedraaide cabine is de instap via de linkerdeur nu veilig boven de HEMOSTRAC gesitueerd. De deur is bereikbaar vanaf de royale trappen aan de linker- en rechterzijde. Een voorwaarde om in de transportstand (voor 80 km/uur) te kunnen schakelen, is dat de cabine recht in de rijrichting staat. Hiervoor heeft de machinebouwer een hydraulische aanslagnok aangebracht. Deze voorwaarde geldt ook voor de achterwielen. Eenmaal op de werkplek kan worden omgeschakeld naar de werkstand, waarvoor deze voorwaarden niet gelden. In de werkstand kan met de drietraps-varioversnellingsbak tot 40 km/uur worden gereden.
Kipplateau
De eerste HEMOSTRAC's beschikten over een laaddek en een motorkap. Bij de versies van 2024 is hierin een verandering doorgevoerd. Het achterdek van de machine is omgetoverd tot een volledig kipplateau. Dat kan met een grote telescoopcilinder naar achteren draaien. In gekipte stand zijn de motor en andere delen nu goed bereikbaar voor inspectie en onderhoud. Mosterman: 'Op dat kipplateau kun je nu ook werktuigen meenemen, maar je kunt het ook ombouwen tot een 18-kuubs kipbak voor een combinatie als de maaizuiger. Daarmee is deze machine van ons een goed alternatief voor de Vredo Kantonnier. Wel heeft onze machine een groter laadvermogen bij een kortere wielbasis en natuurlijk de typegoedkeuring voor 80 km/uur.'
Europese typegoedkeuring
De HEMOSTRAC is uitgevoerd met een ABS-remsysteem, mechanische/hydraulische sturing en alle andere (veiligheid)voorzieningen om in aanmerking te komen voor Europese goedkeuring voor 80 km/uur als werkvoertuig. Dat houdt in dat ermee op autowegen, autosnelwegen en in milieuzones mag worden gereden. Een tachograaf is niet verplicht. Alleen goederenvervoer voor derden is niet toegestaan. Een bak met maaisel mag dus wel worden vervoerd. In tegenstelling tot veel andere werkvoertuigen geldt de typegoedkeuring van de HEMOSTRAC inclusief giek en werktuig.
Verstelbare beeldschermen
Hemos is erin geslaagd alle CAN-bussystemen van de verschillende componenten van diverse toeleveranciers goed te combineren. Alle systemen worden nu gekoppeld aan het voor Hemos vertrouwde IQAN-systeem van Parker. Dat geldt voor de DAF MX11, de VDS-variobak, het Wabco-remsysteem en de Hemos-delen. Alles is af te lezen op twee touchscreens. Om tegemoet te komen aan de - vaak persoonlijke - wensen van de chauffeurs voor de indeling van de cabine en het dashboard, zijn de schermen verstelbaar gemaakt en de positie flexibel. De zijconsole waarop de schermen zijn gemonteerd, is veel compacter uitgevoerd. Daardoor is het zijwaartse zicht nu veel beter.
| De HEMOSTRAC in aanbouw |
|
|
Standaardcomponenten
Hemos Machinebouw heeft een uitgebreid productprogramma, met veel variatie wat betreft uitvoeringen. Om deze reden wordt de definitieve uitvoering op basis van de wensen van de klant bepaald voordat hij in productie gaat. Hierbij wordt gebruikgemaakt van standaard op voorraad geproduceerde en ingekochte componenten. Zo worden dezelfde cabines, dieselmotoren en veel hydraulische componenten van deze machine ook gebruikt voor de Hemos Excentrac en de Hemos-zelfrijdende bermschaaflader. Hetzelfde geldt voor de aanbouwmachines voor tractoren.
Klantenbinding
Dankzij de klantgerichte aanpak en goed overleg met de opdrachtgever en de mensen die met de machines werken, heeft Hemos sinds 1957 een grote vaste klantengroep weten te verkrijgen. Op dit moment is er een tweede 80 km/uur-HEMOSTRAC voor Verhart Groen in Montfoort in productie, een tweede zelfrijdende bermschaaf voor het Franse bedrijf Lomaroute en een zevende betondumper voor een klant in Letland. Buiten staat de vijfde bermschaaf klaar voor verscheping naar een afnemer in Noord-Carolina. Hieruit blijkt de waardering voor het eerder geleverde product. Wat er uiteindelijk wordt geproduceerd en verkocht, wordt bepaald door de vraag uit de markt. De regelgeving van de overheid heeft ook nogal wat invloed; de HEMOSTRAC is daarvan een goed voorbeeld, maar ook de ORCA-giek, die in de transportstand binnen de maximaal toegestane afmetingen blijft. Toch komen deze regels niet altijd overeen met wat de afnemer wil, soms zelfs niet als de opdrachtgever de overheid zelf is. Voor ecologisch bermonderhoud ontwikkelde en leverde Hemos 25 jaar geleden al een goede oplossing, maar daarna viel de vraag weg en mocht er weer met een klepelmaaier worden gewerkt. Nu dit wordt dit thema weer actueel.
| Inbouw van de 450pk-DAF MX11-motor |
|
|
De HEMOSTRAC
Deze zelfrijdende machine is ontworpen voor onderhoud aan wegbermen en voor bosbouwwerkzaamheden. De HEMOSTRAC is een goed alternatief voor de tractor-met-giek-maai-zuigcombinatie en heeft vierwielbesturing. Bij de TÜV-keuring is deze zelfrijder gecertificeerd om met maximale aslasten van 11.500 kg en een totaalgewicht van 23 ton op de weg te mogen komen. De machinebouwer heeft de HEMOSTRAC uitgerust met een DAF Paccar MX11 330-motor. De zescilinder-common rail-motor heeft een inhoud van 10,8 liter en levert 330 kW oftewel 450 pk. Dit is een schone, stille en zuinige motor die in de emissieklasse Euro VI valt. Daarmee accelereert hij sneller dan menige personenauto. Ook veel andere DAF-onderdelen zijn in deze megawerktuigdrager verwerkt. De originele DAF-radiateur maakte plaats voor speciale combikoeler. Daarbij zijn de intercooler en waterradiateur boven elkaar geplaatst, zodat stof tussen de koelblokken de koelcapaciteit niet kan beperken. De hydraulisch aangedreven fan is voorzien van een omkeercyclus. De HEMOSTRAC beschikt over een drietraps-varioversnellingsbak van VDS. Op zijn beurt drijft de uitgaande as van de varioversnellingsbak een tweetraps-tussenbak aan. Deze drijft zowel de voor- als achteras aan. Met deze tussenbak kun je kiezen tussen de werk- en de transportstand, en er is sprake van zowel een lengtedifferentieel als een inschakelbare lengtesper. Beide assen hebben eveneens een inschakelbare differentieel-sper.
|
Technische gegevens
Afmetingen l x b x h: 7,48 x 2,55 x 3,96 m Wielbasis: 3,8 m Zijverstellingsmogelijkheid giek: 160 cm Gescheiden remsysteem: luchtdruk met ABS Remmen achter: enkelvoudig schijfrem Remmen voor: dubbele schijfremmen Stuurbekrachtiging: in stuurhuis en cilinders op assen Draaicirkel, buitenwerks: minder dan 10 m Banden: 525 / 80R25 Michelin X-Crane Afmetingen banden h x b: 1.482 mm x 528 mm Hydraulisch systeem: 300 liter olietank 1 Linde 75cc LS hd-pomp voor cilinderbediening 2 of 3 Parker 92cc LS hd-pompen voor werkhydrauliek (bijv. maaier en zuiger) 1 tandwielpomp voor aandrijving koelers 1 tandwielpomp voor werkhydrauliek (bijv. vijzel of afvoerband) Drukfilter, retourfilter en water-/fijnfilter Grote oliekoeler met temperatuurregeling en omkeer(cyclus)
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|