Hoe gemeente Assen volledig omschakelt naar zero-emissie |
|
|
|
|
| 186 sec |
Recent vier elektrische 4WD's van Frisian gekocht: die trekken 1 ton
De groene gemeente Assen schafte eind 2023 een viertal elektrische FM-90-voertuigen aan. De gemeente betitelt ze als compacte, zeer wendbare light-off-the-road-voertuigen. Gebruik vindt voornamelijk plaats op wat ruwer terrein, bij het vervoer van handwerktuigen en soms groenafval. En... hij is krachtig genoeg om de zware houtversnipperaar naar de werkplek te brengen.
|
Het betreft hier accu-aangedreven voertuigen, waarin het Nederlandse Frisian Motors zich gespecialiseerd heeft. Bij de Drentse gemeente betreft het fourwheeldrive (4WD)-versies, met een gesloten cabine. Beheeradviseur infrastructuur en wagenpark Joep Kwak zegt over de gemeentelijk ambities dat ze uiterlijk in 2035 qua machinepark en wagenpark CO2-neutraal willen zijn. En daarnaast voeren ze in 2025 in de binnenstad een emissieloze milieuzone in. Bij nieuwe aankopen kiest men voor accu-aangedreven alternatieven, tenzij dit de bedrijfsvoering in gevaar brengt. Bij de aanschaf van zeer kostbare accu-vrachtwagens, zoals bijvoorbeeld een kolkenzuiger, loopt men het risico er geen acht uur achtereen mee te kunnen werken. Ook wil men bij keuzes niet inboeten op de inzettijd. Uiteraard kiest men dan voor voertuigen met motoren van emissieklasse VI. Daarnaast gebruikt men sowieso HVO100 in plaats van diesel. Met HVO realiseert Frisian Motors een CO2-emissiereductie van 90 procent. Voertuigen op fossiele brandstoffen gaat men gepland uitfaseren. Zo zijn de Lefferts nu in de plaats gekomen van de JD Gators, waarmee eerder werd gewerkt.
|
'Corvus, Frisian Motors en Goupil werden vergeleken'
| |
|
Bij de aanschaf van deze 4WD's is de gemeente niet over één nacht ijs gegaan. De min of meer vergelijkbare accu-aangedreven machines van Corvus, Frisian Motors en Goupil werden vergeleken. 'Op van tevoren bepaalde criteria,' licht Kwak toe. 'Dat je er ook mee op een smalle bospaden en fietspaden terecht kunt, was een vereiste. Compactheid, trekkracht, kwaliteit en ruimte in de cabine gaven uiteindelijk de doorslag bij de keuze. De deurramen van de Leffert bestaan uit doorzichtig en onbreekbaar polycarbonaat. Glazen uitvoeringen vinden wij een minpunt. Naast de kwaliteitsaspecten gaf de prijs voor 50 procent als wegingsfactor de doorslag. De 4WD-Lefferts kunnen met gemak een aanhanger trekken. Ook onze zware getrokken houtversnipperaar verplaatst hij zonder problemen de laatste meters naar de werkplek, waar je normaal met een auto niet kunt komen. Als je de 4WD-functie uitschakelt, kun je op de verharding rustig 45 kilometer per uur met deze machines gaan rijden. Met de stoer uitziende Leffert hoef je het stadsverkeer dus niet te hinderen.
| Een Leffert bij Frisian Motors |
|
|
Standkachel op HVO
Airconditioning is een van de opties op dit type Leffert. Toch hebben ze hier in Assen niet voor gekozen. Kwak licht dit toe: 'We hebben weliswaar het zwaarste accupakket laten installeren, maar een airconditioning vreet stroom. Zeker in de periode waarin de medewerkers met regelmaat met vochtige kleding in de cabine zitten. Om beslagen ramen te voorkomen hebben we in overleg met Frisian Motors een standkachel laten installeren. Ook die werkt op HVO100. De overcapaciteit hiervan kan ook vochtige werkkleding iets sneller laten drogen.' Op mijn vraag of de Lefferts ook voor winterbedrijf zullen worden ingezet, antwoordt Kwak ontkennend: 'We hebben de bijbehorende kleine sneeuwschuif (nog) niet aangeschaft. Onze gedachten gaan namelijk uit naar accu-aangedreven borstelmachines waaraan je, naast een sneeuwschuif, ook een rolbezem kunt bevestigen. Daarnaast zijn de chauffeurs van de Lefferts trots en zuinig op hun machine en bang dat het strooizout corrosie en oxidatie gaat veroorzaken aan hun machine.' Een belangrijk en sterk punt van zo'n elektrische transporter is uiteraard het ontbreken van geluid. De Leffert is gewoon stil. Zoiets valt zelfs in het buitengebied op. Als er eerder een diesel langs kwam knorren en dampen, trok dat je aandacht. Nu hoor je dat lawaai niet meer en de uitstoot van gassen is verdwenen.
Snelheden
Omwille van de 4WD-functie beschikt de Leffert FM-90 over twee elektromotoren voor de aandrijving. Eén hiervan, en dus meteen ook de 4WD-functie, kun je uitschakelen. Dan ligt de topsnelheid op een kleine 45 kilometer per uur. Met beide motoren ingeschakeld is dat begrensd tot 25 kilometer per uur. Hogere snelheden in die situatie zouden de transmissie door warmteontwikkeling kunnen schaden. Als je de weg op moet, waarvoor de Leffert een kenteken heeft, schakel je dus over op één motor. Op ruw terrein of natte grasvelden is 25 kilometer per uur meer dan genoeg. En ook met een zware vracht erachter ga je geen 45 kilometer per uur rijden. Verder kun je de maximale snelheid zelf afstellen. Dit kan handig zijn voor stagiairs.
| De Leffert FM-90 is uitgerust met twee elektromotoren |
|
|
Over Assen
Assen onderscheidt zich met een groen karakter, beheerd in lagen van stedelijk tot buurtgroen, en zet stappen in de verduurzaming van zijn infrastructuur. Joep Kwak is beheeradviseur infrastructuur en wagenpark. Hij is benieuwd naar de snelheid waarmee de (accu's van) duurzame investeringen degraderen. Hij verwacht dit materieel bedrijfseconomisch in acht jaar af te kunnen schrijven. Als na vijf jaar het materieel fiscaal afgeschreven is, neemt hij dat momentum om te beoordelen of de investeringen nog drie jaar langer meegaan.
De Leffert FM-90 4WD
De Leffert FM-90 4WD, ontworpen voor zware omstandigheden en diverse werkzaamheden met een trekkracht van 1 ton en extra's, zoals stuurbekrachtiging en een laadvermogen van 350 kilogram, biedt aanpasbaarheid met verschillende bandprofielen en de mogelijkheid voor het aanbouwen van werktuigen, ondersteund door efficiënte oplaadopties via een standaard of snellader.
|
Technische specificaties
• Vermogen: 10/20 kW bij 72 volt • Laadvermogen totaal: 500 kg • Gewicht accu's: ± 100 kg • Gewicht totaal voertuig: 601 kg (inclusief accu's) • Voertuigafmetingen (L x B x H): 2950 x 1440 x 1950 mm • Wielbasisafmetingen: 1910 mm • Draaicirkel: 3,8 m • Bereik: circa 50-70 km, getest bereik in Nederland 67 km (afhankelijk van rijomstandigheden) • Snelheid: 45 km/uur • Oplaadtijd van 0-100%: circa 6 uur (230V/16A) • Maximale hellingshoek: 25% vanuit stilstand • Geen BPM, wegenbelasting en bijtelling • Te berijden met rijbewijs B
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|