Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Onderhoud Groningse groenstroken bushaltes volledig zero-emissie

ARTIKEL
BELEID & JURIDISCH
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, donderdag 22 augustus 2024
130 sec


Op accu en waterstof

In hun doelstelling om alle medewerkers van de provincie Groningen zo emissievrij mogelijk te kunnen laten werken, nam de provincie begin juni een bedrijfsbus op waterstof in ontvangst: de Renault Master H2-tech. Al snel volgde een levering EGO accutuinmachines voor het team dat de groenstroken rondom de bushaltes in de provincie Groningen onderhoudt. Dit "halteteam" is nu helemaal klaar om volledig emissievrij de bushaltes in de provincie te onderhouden.

<geen titel>

Eén van de missies van de afdeling materieelbeheer van de provincie Groningen is om het wagenpark volledig elektrisch te maken. Inmiddels zitten ze op 40% elektrisch. Naast de vele elektrische voertuigen heeft de provincie ook een Renault Master op waterstof aangekocht. Deze bus heeft een grote actieradius en kan in minder dan 5 minuten van nieuwe energie worden voorzien. Peter Doornbosch, materieelbeheerder bij de provincie Groningen verklaart: 'In 2030 moet ons wagenpark volledig emissievrij zijn. Groningen wil graag waterstof voorloper zijn, deze Renault Master die wij hebben aangeschaft is de zesde bus die in Nederland is verkocht.'
In het kader van de "vergroening" van de inhoud van de bus, waren het echter de medewerkers zelf van de "Halteploeg" die erop aanstuurde om over te gaan op accu tuinmachines.


De Halteploeg "vergroent"

De halteploeg van de provincie Groningen zorgt ervoor dat alle groenstroken rondom de bushaltes in de provincie worden onderhouden. Dit zijn dus de groenstroken die je in het buitengebied van de provincie vindt en dus niet in de stad zelf. De werkzaamheden die ze hier doen bestaan uit het maaien en trimmen van gras en het opruimen van het groenafval na de werkzaamheden. De langste groenstrook die zich in hun verzorgingsgebied bevindt is 300 m2. Om snel te kunnen werken hebben ze hiervoor de EGO zitmaaier aangeschaft. Om de zitmaaier snel uit en in de bus te laden zal de op waterstof aangedreven bus worden voorzien van een systeem om deze er snel in- en uit te krijgen. Met de bosmaaiers kunnen vervolgens de groenranden netjes worden bijgewerkt. De bladblazer gebruiken zij tenslotte om het geheel netjes achter te laten.


Voor de halteploeg was het belangrijk dat met de overstap naar accu tuinmachines er niet ingeleverd hoefde te worden op de kracht van de machines

Een keuze gebaseerd op kracht

Voor de halteploeg was het belangrijk dat met de overstap naar accu tuinmachines er niet ingeleverd hoefde te worden op de kracht van de machines. Hiervoor heeft de ploeg verschillende accutuinmachines uitgetest bij Van Bergen Tuin en Park in Haren. Voor teamleider Jesse was het van belang dat het hele team achter de keuze van de accumachines stond. 'Eigenlijk was iedereen direct overtuigd van EGO toen ze de machines eenmaal in de hand hadden om uit te proberen. De machines zijn krachtig én de levensduur van de accu's zijn uitstekend.' Doornbosch: 'het team heeft zelf op de accutuinmachines van EGO aangestuurd, ook voor mij is het van belang dat de medewerkers die ermee moeten werken, zich er prettig bij voelen. Bovendien past het accu verhaal van EGO perfect binnen de missie van de provincie om emissievrij te werken.'


Officiële overhandiging

Eind juni werden de EGO machines officieel overhandigd door Tuin en Park Van Bergen in Haren samen met EGO distributeur Stierman De Leeuw. Zo kon er meteen een en ander verteld worden over de werkzaamheid van de machines in iets wat leek op een toolbox meeting.
Tezamen met de machines zijn er ook een heel aantal 12 Ah EGO accu's aangeschaft. Hiervan gaan er zes in de zitmaaier, de overige accu's worden gebruikt voor de rest van de machines. Met de CHU6000 multipoort laadbox in combinatie met de CHV1600E snellader kunnen 6 accu's binnen 4 uur weer opgeladen worden. De zitmaaier beschikt over een eigen interne oplaadbox . Deze werkt hetzelfde als de snellader die de provincie heeft aangeschaft. Zo is de halteploeg altijd voorzien van voldoende stroom om de werkzaamheden gedurende de dag te kunnen uitvoeren.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER