Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Compleet accuconcept voor het hele machinepark'

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
MARKT & ACTUEEL
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Bart Mullink, dinsdag 3 september 2024
170 sec


Nog even en ook voor de laatste tien procent brandstofaangedreven machines is er volgens Husqvarna een superieur elektrisch alternatief

De markt voor professionele handmachines is om voor elektrisch, ziet Wim van Veldhuizen van Husqvarna. Het bedrijf focust op elektrificatie en presenteert op de beurs één, geïntegreerd, accuconcept voor het hele machinepark.

Accu's voor onderweg uit de laadbox
Accu's voor onderweg uit de laadbox

De tijd dat soms lacherig werd gedaan over elektrische machines als alternatief voor de traditionele benzineaangedreven versies is definitief voorbij, ziet Van Veldhuizen. 'Negentig procent van wat we verkopen op de professionele markt, handmachines heggenscharen, bladblazers, kettingzagen en bosmaaiers, is al elektrisch. Alleen voor de krachtigste kettingzagen, bladblazers en bosmaaiers, samen ongeveer tien procent van onze markt, wordt nog benzine gekozen. Daarvoor zouden vooralsnog te zware accupakketten nodig zijn. Maar dat is ook binnen vijf jaar over. De ontwikkeling van accutechnologie gaat zo hard, dat dit wordt opgelost.'

Husqvarna laat, zo schetst Van Veldhuizen, alle soorten elektrisch tuingereedschap zien die het bedrijf maakt, en daarvan dan speciaal de topmodellen. 'Omdat we ons tijdens de GTH richten op de professionele markt.' Hij zegt blij te zijn met beurzen als GroenTechniek Holland. 'De algemene trend is dat beurzen in de totale marketingmix minder belangrijk worden. Maar je ontmoet er wel heel veel mensen: klanten, potentiële klanten en ook jongeren die er inspiratie opdoen voor een mooie toekomst in de sector, in het groen of in de techniek.'

'Door de eenvoudige bediening kun je met elektrische machines doelgroepen aanspreken die eerder moeilijk voor het vak waren te porren'

Laadbox

Husqvarna toont op de beurs verschillende noviteiten, zoals de nieuwste modellen stokheggenscharen en de eerste elektrische kettingzaag met centrifugaalkoppeling. Een dergelijke koppeling zit op brandstofkettingzagen om te voorkomen dat de motor afslaat zodra de zaag vastdraait. Op elektrische modellen hoeft dit niet, omdat in zulke gevallen van afslaan geen sprake is. Reden waarom zo'n koppeling er tot nu toe nooit op zat. 'Als eerste zit hij nu ook op ons elektrische topmodel. Eén voordeel is gevoelsmatig: de werking lijkt meer op die van een brandstofzaag. Maar het belangrijkste voordeel is dat het centrifugale effect ervoor zorgt dat accelereren minder energie kost. Zodoende kun je vijftien procent langer werken met één batterijlading. Verder presenteren we dan nog onze nieuwe laadbox. Dat is er een waarin je accu's kunt meenemen en tegelijk ook kunt opladen.'


Hij onderstreept het belang van het contact met gebruikers en potentiële gebruikers, waarvoor de beurs een uitgelezen mogelijkheid biedt. 'Mijn motto is: zien is geloven. Daarom hebben we een demoterrein ingericht met onder meer een klimboom waarin een boomverzorger de accukettingzagen zal demonstreren. Daarbij gaat hij gebruikmaken van de recentelijk gelanceerde Power Ascender. Met deze nieuwe elektrische klimhulp wonnen we eerder dit jaar al een prijs op de Groene Sector Vakbeurs.'

De Power Ascender past, samen met alle andere accumachines van Husqvarna, in het totaalconcept voor elektrisch werken waarmee het merk zich wil profileren. De batterijen zijn altijd van hetzelfde standaardtype. Binnen dit accuconcept passen alle verschillende toepassingen: van een lichte accu aan de machine tot de zwaardere accupakketten die op de rug worden gedragen.

'Geen dampen om je heen, minder geluid, minder trillingen: ergonomisch winnen de accumachines op alle terreinen'

Elektrische klimhulp

Economisch

Volgens Van Veldhuizen heeft elektrisch werken geen nadelen meer ten opzichte van werken met traditionele brandstofmachines. 'Eigenlijk alleen maar voordelen. Bekende voordelen zijn minder lawaai, stank en CO2-uitstoot, maar ze zijn ook economischer. Door de relatief dure batterijen vragen ze in eerste instantie een forse investering, maar die heb je snel terugverdiend. In het gebruik zijn de machines veel goedkoper doordat je geen dure brandstof nodig hebt, de onderhoudskosten lager zijn en er minder uitval is.'


Als praktisch voordeel noemt hij dat de machines gemakkelijk te bedienen zijn. 'Het is een kwestie van op een knop drukken en ze doen het. Hierdoor wordt het ook gemakkelijker doelgroepen aan te spreken die eerder moeilijk voor het vak te porren waren. Mensen die wel affiniteit hebben met groen, maar minder met techniek.' Vrouwen bijvoorbeeld, zo preciseert hij, komen meer in beeld.

Wim van Veldhuizen: 'Op de beurs ontmoet je veel mensen: klanten, potentiële klanten en jongeren die inspiratie opdoen voor een mooie toekomst in het vak.'

Ergonomie

Behalve dat elektrische machines eenvoudiger zijn te gebruiken, hebben ze volgens hem ook een betere ergonomie. 'Ze winnen het op alle terreinen: geen dampen meer om je heen, minder geluid en minder trillingen. De enige trillingen van elektrische machines zijn van het snijgarnituur, zoals messen en maaidraad. Om daar ook van af te komen, is besloten ook op al onze elektrische machines antivibratiesystemen te installeren. Hiermee worden de trillingen geneutraliseerd. Dit werkte bijvoorbeeld met onze heggenscharen in de ontwikkelfase al zo goed, dat de mensen die de modellen mochten uitproberen, ze na de test niet wilden teruggeven.'


Dat praktische kennismaking mensen over de streep kan trekken, is voor Husqvarna reden om daarvan veel werk te maken. 'Mede doordat elektrisch werken een wat andere aanpak vraagt. Uitleg daarover geven we via toolboxmeetings en instructievideo's via het digitale platform KENNISS. Dit werpt zijn vruchten af. De meest sceptische mensen blijken soms na een half jaar veranderd in ambassadeurs ervoor. Behalve op de mensen die met de machines werken, zijn de instructies ook gericht op degenen die het werk moeten plannen. De organisatie van de accu-inzet is een wat ingewikkeldere puzzel dan een tank benzine meenemen. Het gaat dan ook om een compleet concept, dat moet duidelijk zijn. Een dat je niet mag missen.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER