Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Mulchen met de Toro Z Master Revolution op vakantiepark Mölke

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 30 september 2024
304 sec


Lach op gezicht toveren

Zero-turnmaaiers zijn snel en wendbaar. Naast grote oppervlakken lenen ze zich ook om kleinere, lastigere oppervlakken te maaien. Zoals bijvoorbeeld op campings. De redactie nam een kijkje bij een bijzonder vakantiepark waar een elektrische zero-turn circa twee maanden dienstdoet.

Bert van de Maat is vrijwel dagelijks op zijn e-zero-turn te vinden
Bert van de Maat is vrijwel dagelijks op zijn e-zero-turn te vinden

Twee kinderen van Bert van de Maat (64) beheren inmiddels Vakantiepark Mölke in het Overijssels Zuna. Zijn zoon Rutger vertrouwt me toe dat pa geniet van de dagelijkse ritten op zijn elektrische zero-turn. Het slow living-motto van het vakantiepark is het equivalent van onthaasten. Het biedt op 15 hectare plaats aan driehonderd recreatieplekken. Van luxe chalet tot eenvoudig tentje. Naast dit vakantiepark exploiteert de familie ook een vakantiepark in Holten. Op beide locaties gebruiken ze veel elektrisch materieel, waaronder green scooters, elektrische buggy's en fluisterboten, ook voor de verhuur.

'We gebruiken veel elektrisch materieel'

Van de Maat senior komt aanrijden op zijn Toro Z Master Revolution met een maaidek van 152 centimeter Hij heeft hiermee inmiddels twee maanden ervaring. Zijn investering licht hij toe als volgt: 'We werkten eerder met een ander merk frontmaaier voor de grote stukken. Op de kampeerplekken maaiden we met een Iseki met grasopvang. Beide recycleden het gras niet mooi, waardoor hun gasten plakkaten gras aan hun voeten mee bleven slepen in hun verblijven. En dat irriteert. Grasveldjes op een glamping als deze moeten een visitekaartje zijn, vind ik. We wilden een andere maaicyclus starten en in tegenstelling tot eerder, maaien we nu ook de kleine grasvelden van gasten met permanente plekken. Dat deden ze eerder in eigen beheer.'

Werkplek

Daarbij past een wendbare, snelle, maar ook stille maaier bij die het gras uitstekend mulcht, recyclet zoals ze dat hier noemen. Gasten moet je op zo'n slow living-verblijfsparadijs zo weinig mogelijk storen. 'Die machine vond ik bij Toro-dealer Zwienenberg in Markelo', vervolgt Van de Maat. 'De Z Master Revolution biedt mij een fantastische werkplek. Dit dankzij de ophanging van het bestuurdersplatform met in totaal drie zware trekveren met instelbare schokbrekers [het MyRide-veersysteem, red.]. Daar kan geen vering tegenop, ofschoon er ook een prachtige en comfortabele Grammer-zetel op zit. Het mulchdek van 152 centimeter is opgehangen aan een subframe. Dit alles behoedt je als chauffeur nagenoeg voor alle schokken en trillingen. En dat moet ook, want de snelheid bij het maaien ligt aanzienlijk hoger en kuilen zijn hier genoeg. Ik schat dat ik nu 50 procent sneller maai dan met een machine die een traditioneel stuur heeft. En wat op zo'n vakantiepark van belang is: zodra een maaimes een achtergelaten tentharing of iets zwaarders raakt, breekt de kleine pal af waaraan dat maaimes vastzit. Dit kan dan vrij ronddraaien en dat behoedt de elektromotoren voor verdere schade. Ik vond het overigens wel even wennen om met zo'n zero-turn te maaien. In verband met de veiligheid van de aanwezige gasten maai ik nog altijd zelf. Zodra het hier rustiger wordt, kunnen anderen dat misschien overnemen.'


Tegen het MyRide Suspention System kan geen vering op
Harold Morsink, productmanager Toro bij Jean Heybroek, woont dit gesprek bij. Hij is belangstellend naar de ervaringen met de machine op dit vakantiepark. In eerste instantie roemt Van de Maat het mooie, gemulchte maaibeeld dat de machine achterlaat. En hij constateert: 'Door frequenter te maaien is de grasmat hier overal mooier en voller geworden. Verder kan ik zonder opladen de hele dag op één acculading werken. Het mooiste is, vind ik, dat ik een lach op de gezichten van mijn gasten kan toveren. Vaak betrekken de gezichten als je komt aanrijden met een ronkende dieselmaaier. Als ik nu met de zero-turn kom aanrijden, zet ik de messen wel eens stil. Zodra ze zich realiseren dat deze bijzondere machine elektrisch maait, breekt meestal een glimlach door.'

'Grasveldjes op de camping moeten een visitekaartje zijn,' vindt Van de Maat.
'Standaard maai ik de grasveldjes en grotere grasoppervlakken op een hoogte van circa 5 centimeter. Het geluid van de maaimessen tover je echter niet weg, vandaar dat ik toch met gehoorbescherming werk.' Van de Maat benoemt dat zijn zero-turn ooit smoorde in lang, taai nat gras op een vochtig talud. Morsink verklaart: 'Dat komt door de beveiliging die in werking treedt als het maaidek te vol zit. Overbelasting dus. En het afslaan van het maaiwerk beschermt dan de elektromotoren voor schade. Naast het instellen van de maaihoogte, kun je de rijsnelheid van de machine en het toerental van de messen aanpassen.'

'Het afslaan van het maaiwerk beschermt de elektromotoren'

'Zo kun je ook zo'n gewas toch te lijf gaan. Bij dat laatste kun je op een eenvoudige display in zeven stappen kiezen voor mespuntsnelheden van 255 tot 325 kilometer per uur. En je kunt het dek achter iets omhoog zetten. Dan verlaat het maaisel het dek iets sneller.' De Toro-productmanager licht toe dat het maaidek dan een meer achterlossende werking krijgt en toch het mooie maaibeeld vasthoudt. Even later zal Morsink tonen hoe je complexere digitale instellingen kunt aanpassen. De hoogteverstelling van het maaidek is vrij simpel. Die fixeer je met magnetische pennen in een pen-en-gatverbinding. 'Het robuuste maaidek met extra zware stootrand kent een mechanische voetbediening. Toro gaat overigens ook dit nog elektrificeren,' aldus Morsink.

Scherp houden

Op Vakantiepark Mölke hebben ze nog geen bijzondere onderhoudservaringen met de Z Master Revolution. Afgezien uiteraard van het reinigen van het dek en het scherphouden van de messen. Morsink vertelt hierover: 'Feitelijk is deze zero-turnmaaier de geëlektrificeerde uitvoering van de Master 4000-serie. Maar afgezien van het motoronderhoud, heb je hier beduidend veel minder draaiende delen en geen kettingen en V-snaren. Dit mulchdek heeft drie elektromotoren die de maaispindels aandrijven Bij zo'n traditioneel maaidek wordt het motorvermogen via een V-snaar overgebracht op het maaidek. Een poelie verdeelt dat dan weer met een V-snaar over de drie maaimespotten. Dat ontbreek hieraan en dit kan dus ook niet defect raken. Met scherpe maaimessen werken is wel heel belangrijk. Hiertoe zou je zelfs een extra setje maaimessen kunnen aanhouden, om botte exemplaren te (laten) slijpen zodra daar tijd voor is.'


Een mooiere, vollere grasmat als resultaat

Leverancier Zwienenberg

Ook Robert Zwienenberg, eigenaar van het gelijknamige Toro-dealerbedrijf is bij ons gesprek. Hij stootte recentelijk de landbouwtak van zijn bedrijf af en is zich gaan specialiseren in tuin- en parkmaterieel en handgereedschap. Toro-dealer worden voor (semi)professioneel materieel vormde daarbij voor hem een belangrijke ambitie. Zwienenberg maakt duidelijk: 'Ik wilde qua grasmaaiers een goed A-merk in mijn showroom hebben. Toro vond ik altijd al woest mooi; toch richtte ik me ook op andere veelbelovende merken.'


'Toro vond ik altijd al woest mooi'

'Enige tijd geleden leverde ik een demomachine van zo'n ander goed merk af bij een hovenier. Deze professional wilde een tien jaar oude Toro-zero-turn inruilen. Hij daagde mij uit en wel op een bijzondere manier: "Ga zelf eerst eens een halfuur maaien met het door mij geboden alternatief. En daarna hetzelfde met mijn oude, maar vergelijkbare Toro." Ik was meteen verkocht en besloot uiteindelijk me hard te maken om Toro-dealer te worden. Vóór ons pleitte dat we vanuit Toro gezien precies op een goede plek in deze regio zitten. Ook ons serviceniveau en de ervaring die we hebben, speelden een rol. Wij proberen als onderneming ons boerenverstand te gebruiken door met de klant mee te denken. Voor grote vervangingen zien wij, als serieuze onderneming, net zoals vroeger de dorpssmid, soms kansen voor alternatieven. Maar ik realiseer me als tuin- en parkdealer vooral dat met dit soort elektrische machines er veel minder onderhoud onze kant op komt.'

Z Master Revolution

Deze geëlektrificeerde Toro-zero-turnserie kent vier modellen met cirkelmaaidekken van 122, 132 of 152 centimeter zijlossend en één model van 122 centimeter achterlossend. Alle kunnen omgebouwd worden naar mulchen. Toro stelde het 60-voltaccupakket samen uit tien accucellen van elk 2,36 kWh, waardoor de totale capaciteit 23,6 kWh bedraagt. Morsink: 'Dat is bijna 5 kWh meer dan de benzinemotoren waarvan de Master 4000-serie gebruikmaakt. Mocht onverhoopt een van deze tien accucellen slechter gaan functioneren, dan hoef je alleen de desbetreffende accucel te vervangen.' Een stevige kap, conform de CE-certificering, beschermt het accupakket. Dat heeft alles te maken met veiligheid. Toro levert bij de machine een externe lader die bij het accupakket aan de linkerzijde van de machine ingeplugd moet worden. Een vergrendelbare massaonderbreking voorkomt ongeoorloofd gebruik en doet dienst als diefstalpreventie.


Ledlampen die een zee van licht produceren

Doordacht concept

De software waarmee deze machine werkt, kent vele functionaliteiten. Deze controleert de machine voortdurend en ondersteunt het onderhoud. Zo is bijvoorbeeld geen module met laptop nodig om bijvoorbeeld opgetreden storingen uit te lezen. Morsink: 'De eigenaar of voertuigbeheerder heeft zeer veel mogelijkheden om met de software de machine naar zijn wens te laten functioneren. Toro hield de bediening voor de gebruiker echter bewust eenvoudig: er is slechts een klein scherm met daaronder vier knopjes. Daarmee kan de chauffeur doen wat hij moet doen om ermee te maaien. Het menu is in het Nederlands en op het schermpje zijn verrassend veel machinegegevens af te lezen. Tijdens een demo laat ik alleen de meest essentiële zaken zien. De soms complexe rest is van later zorg. En wat handig is: ook met natte of vieze vingers kun je de knopjes uitstekend bedienen. Bij 10 procent acculading schakelt de software de mesaandrijving uit. Er blijft dan voldoende stroom over om terug te rijden naar de aanhanger, de bus of een oplaadpunt.'


Technische gegevens Toro Z Master Revolution 18765TE

Accuspanning 60 volt
Accuvermogen 23,4 kWh
Werkduur 8 uur
Laadtijd snellader 8 uur
Maaibreedte 152 cm
Maaihoogte 3,8 tot 12,7 cm
Maximumrijsnelheid 19,3 km/h
Gewicht 662,7 kg

Zeer degelijk maaidek met stevige stootrand
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Recreatie Vakbeurs: 12 - 14 november in Evenementenhal Hardenberg
dinsdag 12 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Fleetexpo
woensdag 13 november 2024
t/m donderdag 14 november 2024
Daken & Zaken
woensdag 13 november 2024
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER