Kwaliteit en service staan voorop in het logistieke proces |
|
|
|
|
| 176 sec |
Niet alleen als het gaat om het kweken van planten, maar ook om het leveren ervan
Het familiebedrijf Faassen Plants uit Tegelen voorziet al generaties lang hoveniers, gemeenten, grootgroenvoorzieners en kwekerijen van beplanting voor uiteenlopende projecten in binnen- en buitenland. Op de boomkwekerij in Noord-Limburg worden op 75 hectare laan- en parkbomen, bos- en haagplantsoen, heesters en potplanten gekweekt. De geschiedenis van deze kwekerij gaat honderd jaar terug, wat een enorme hoeveelheid kennis en ervaring oplevert. Niet alleen als het gaat om het kweken van planten, maar ook om het leveren ervan. Florian Faassen, mede-eigenaar van Faassen Plants, praat ons bij over de logistieke ins en outs van zijn bedrijf.
|
Het wagenpark
Faassen Plants beschikt over eigen vervoer, bestaande uit drie vrachtauto's en drie grote bestelbussen. De vrachtauto's kunnen worden uitgerust met verschillende trailers in diverse lengtes, afhankelijk van de klus. Zo hebben ze open trailers voor grote laanbomen en dichte trailers met zeilen voor ander plantgoed. Voor levering in stedelijk gebied of moeilijker locaties is er de kortere citytrailer. Faassen: 'Met al deze opties zijn we in staat om ieder product, in iedere omvang op de juiste plek te leveren. Of het nu gaat om één grote boom of enkele kratjes met vaste planten.' Ook reist er bij grote transporten een eigen kooiaap mee, om op locatie de pallets met plantgoed te lossen. Niet al het transport wordt met eigen vervoer gedaan. Met name de export naar bijvoorbeeld het VK, Ierland, Frankrijk, Denemarken en Oostenrijk gebeurt met externe transportbedrijven. 'Vroeger deden we dat ook allemaal zelf, maar dat werd te bewerkelijk. Nu leveren we het zelf als het binnen twee tot drie uur rijden is, dus binnen Nederland, België en het westen van Duitsland.'
Boomkweker als chauffeur
Faassen Plants hanteert een levertijd van een week bij een bestelling waarvan een deel wordt ingekocht bij andere leveranciers. Als het gaat om een bestelling van eigen plantgoed kunnen ze binnen twee dagen leveren. Zorgvuldigheid gaat echter boven snelheid. 'Iedere order moet helemaal kloppen. We checken liever dubbel dan dat we een fout moeten herstellen. Dat kost uiteindelijk meer tijd, geld en moeite.' De chauffeurs die de planten op locatie leveren, zijn in dienst van het bedrijf. Naar de klant toe schept dit vertrouwen, zo weet Faassen: 'Aan klanten leggen we altijd uit dat wij het plantmateriaal niet met een chauffeur afleveren, maar met een boomkweker. Die heeft alle benodigde vakkennis in huis en weet hoe hij met planten moet omgaan bij het lossen.'
Service en kwaliteit
De kwaliteit van de planten staat in het hele logistieke proces centraal. 'Ons plantgoed is van hoge kwaliteit en in die conditie moet het uiteindelijk ook bij de klant worden afgeleverd. Deze kwaliteit staat voorop bij het kweken, bij het rooien, bij de opslag en dus ook bij het vervoeren.' Ook wat betreft de service legt Faassen de lat hoog. Dit begint al tijdens het bestelproces. Hiervoor heeft het bedrijf een team van verkopers in dienst die klanten helpen bij het kiezen van de juiste planten voor een project. Ook wordt dan alles rondom de levering besproken om die optimaal te laten verlopen: wanneer en waar; wat zijn de omstandigheden op de locatie; is er een kraan nodig; hoe is de bereikbaarheid en wat gebeurt er met het plantgoed direct na levering? 'De planten worden namelijk niet altijd gelijk in de grond gezet, wat nadelig kan zijn voor de kwaliteit. Zo kan wortelgoed snel uitdrogen, zeker als het in de wind staat. In zo'n geval raden we aan om de planten af te dekken of op te kuilen en vochtig te houden,' aldus Faassen. De chauffeur let hier bij levering nog een keer goed op. Soms wordt afgesproken om plantgoed extra goed in te pakken in verband met (weers)omstandigheden. 'Je kunt nog zulk goed materiaal leveren, maar als er daarna niet goed mee wordt omgegaan gaat het alsnog mis, en dat willen we voorkomen.' Andere leveringsservice van Faassen Plants is dat fust in de meeste gevallen meteen of bij een volgende levering weer retour wordt genomen.
|
Faassen Plants beschikt over eigen vervoer, bestaande uit drie vrachtauto's en drie grote bestelbussen
| |
|
| Florian Faassen |
|
|
Klanten kunnen er trouwens ook voor kiezen hun bestellingen af te halen op de kwekerij. Alle bestelde planten staan dan gesorteerd bij elkaar, zodat deze eenvoudig kunnen worden ingeladen.
Logistieke uitdagingen
Het logistieke proces vraagt veel aandacht en kan nooit op de automatische piloot worden gedaan. Heel soms stelt het Faassen en zijn team voor uitdagingen. 'Je hebt te maken met levend materiaal dat niet altijd helemaal "doet" wat je van tevoren had berekend.' Als voorbeeld noemt hij het inschatten van de volumes en de hoeveelheid vrachtauto's die daarvoor nodig zijn. 'Het komt weleens voor dat volumes groter blijken dan ingeschat en dat er een extra auto ingezet moet worden. Dan zorgen we ervoor dat er iemand op een wagen springt en dat het opgelost wordt,' aldus Faassen. Daarnaast vergt het logistieke proces veel papierwerk. Zeker de export naar het VK is sinds de Brexit een stuk bewerkelijker geworden. Faassen noemt daarbij nogmaals het belang van zorgvuldigheid en kwaliteit. 'Dat geldt eigenlijk voor het hele proces: van het kweken van onze planten tot het rooien ervan, van het eerste contact met de klant tot het verzamelen, labelen, verpakken en leveren. Gelukkig hebben we mensen in dienst die de kennis en ervaring hebben om dit voor iedere klant in goede banen te leiden.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|