Kabinet accepteert komst uitstootvrije binnensteden |
|
|
|
|
| 50 sec |
Het kabinet staakt het verzet tegen de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Vanaf januari 2025 worden veertien Nederlandse steden gedeeltelijk uitstootvrij voor vervuilende bestel- en vrachtauto's. Hoewel er uitzonderingen mogelijk zijn, mogen voertuigen op brandstof in deze zones niet meer rijden.
Aanvankelijk wilde het kabinet-Schoof de invoering van deze zones uitstellen om de bereikbaarheid voor ondernemers te waarborgen. Veel bedrijven vrezen hoge kosten voor de overstap naar elektrische voertuigen. Na overleg met de gemeenten heeft staatssecretaris Jansen van Infrastructuur echter besloten om de invoering niet tegen te houden.
Voortzetting beleid vorig kabinet
De betrokken gemeenten houden vast aan hun plannen voor de zero-emissiezones en lieten weten geen wijzigingen aan te brengen, ondanks de eerdere wens van het kabinet. Jansen heeft aangegeven het beleid van het vorige kabinet voort te zetten en geen verdere stappen te ondernemen.
|
'Er is sprake van onbetrouwbaar bestuur als de zones nu uitgesteld zouden worden'
| |
|
Gemeenten beslissen zelf
Hoewel het kabinet de regels voor uitzonderingen voor ondernemers op nationaal niveau wil coördineren, zijn deze al vastgelegd. Gemeenten hebben de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe ze de uitstootvrije zones invoeren. Steden zoals Assen, Gouda, Maastricht en Tilburg zien geen aanleiding om de plannen aan te passen. Wethouder Sargentini van Gouda stelt in dit verband dat de ondernemers de tijd hadden om zich voor te bereiden en noemt het onbetrouwbaar bestuur als de zones nu uitgesteld zouden worden.
|
Het kabinet wil de regels voor uitzonderingen voor ondernemers op nationaal niveau coördineren, maar zijn deze al vastgelegd
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|