Roerdalens liefde voor Bomford slijt niet, net als die voor de Hawk Evo VFA |
|
|
|
|
| 174 sec |
Kwaliteit, stabiliteit, flexibiliteit, comfort. Dat zijn zaken waarin de Bomford Hawk Evo VFA volgens de gemeente Roerdalen uitblinkt. Met deze klepelmaaier, geleverd door GTJ Trading, heeft tractorchauffeur Marcel Wolters een enorme reikwijdte. Samen met Corn Wolfhagen, monteur en loodsbeheerder van de gemeente, geeft hij tekst en uitleg over hun keuze voor de Bomford Hawk Evo VFA.
Marcel Wolters (l.) en Corn Wolfhagen bij de Bomford Hawk Evo VFA |
Wolfhagen is druk bezig met het repareren van een kraanlekkage als we de gemeenteloods in Melick oprijden. Hij is al 22 jaar de vaste monteur van de buitendienst van Roerdalen en heeft het machinepark van de gemeente eigenhandig mee-opgebouwd. Ook collega Wolters is een routinier. Hij is al ruim vijftien jaar tractorchauffeur bij de gemeente Roerdalen. Zij weten dus als geen ander hoe je een matige van een degelijke klepelmaaier kunt onderscheiden. Daar komt nog eens bij dat Wolfhagen een carrière van veertien jaar achter de rug heeft bij Dabekausen. 'In die periode is mijn voorkeur voor de machines van Bomford ontstaan,' vertelt hij. 'Dabekausen was de voormalig importeur van dit merk. De machines van Bomford zijn zeer degelijk en stabiel. Dat geldt ook zeker voor de Hawk Evo VFA.'
Wegenfrees
Maar we wandelen eerst nog even naar een wegenfrees, want de relatie tussen de gemeente Roerdalen en GTJ Trading vindt zijn oorsprong in de investering in deze machine. Met de wegenfrees verzorgt de gemeente Roerdalen het onderhoud van onverharde en halfverharde wegen en paden. 'Toen we deze machine in 2016 aanschaften bij GTJ Trading, kwam ik erachter dat zij ook leverancier zijn van Bomford,' aldus Wolfhagen. 'Dat heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden. Een paar jaar later was onze klepelmaaier aan vervanging toe en viel de keus op de Bomford Hawk Evo VFA. Omdat we niet over één nacht ijs gaan bij de aanschaf van een machine, hebben we meerdere merken getest. Zoals ik wel had verwacht, kwam deze Bomford-klepelmaaier als beste uit de bus.'
| De klepelmaaier en de trekker zijn perfect op elkaar afgestemd (foto: gemeente Roerdalen) |
|
|
Goede koppeling
Wolfhagen kan nog zo'n grote fan zijn van het merk Bomford, één ding staat voor hem als een paal boven water: een klepelmaaier moet altijd een perfect koppel vormen met de chauffeur. Dat Wolters al zesenhalf jaar met grote tevredenheid rondrijdt met de Bomford Hawk Evo VFA, zegt wat dat betreft voldoende. Hij licht de positieve eigenschappen van de klepelmaaier verder toe. 'Net als Corn vind ik dat je kunt merken dat de machine is gebouwd van stevige materialen en dat hij zeer stabiel is. Zo gaan de cilinderbussen van onze Bomford al zesenhalf jaar mee; bij een ander merk waren die allang aan vervanging toe. Daarnaast is de klepelmaaier zeer makkelijk te transporteren. Ik zal laten zien hoe dit komt.'
|
'De maaibak bevindt zich altijd precies in mijn gezichtsveld. Erg handig als er bijvoorbeeld stronken en takken in de berm liggen'
| |
|
De chauffeur wijst op een soort pen waarin de klepelmaaier is vast te klikken. 'Het grote voordeel hiervan is dat er minder druk op de cilinders komt te staan,' legt hij uit. 'Dat betekent dat je als chauffeur geen hinder hebt van drempels op en kuilen in de weg. Op wegen rondom Nationaal Park De Meinweg is dat bijvoorbeeld een must.' De klepelmaaier en de trekker zijn volgens Wolters perfect op elkaar afgestemd. 'Het is een groot voordeel dat ik de machine tot 1,6 meter naar voren kan brengen tijdens het maaien,' vervolgt hij. 'Dus ik heb altijd goed zicht. De maaibak bevindt zich altijd precies in mijn gezichtsveld. Erg handig als er bijvoorbeeld stronken en takken in de berm liggen. Door het goede comfort en de flexibiliteit kan ik ook op smalle weggetjes zeer goed uit de voeten. Daarnaast is het maaien in speciale uithoeken in straten en op kruisingen geen enkel probleem met de Bomford Hawk Evo VFA.'
| Dit gebied werd voorheen meerdere keren per jaar gemaaid door de gemeente Roerdalen. Nu laat men hier drie keer per jaar schapen grazen |
|
|
Weinig onderhoud
De chauffeur is jaarlijks zo'n achthonderd uur aan het werk met de machine, waaraan hij soms ook een bermfrees koppelt. 'Dit aan- en afkoppelen is zeer snel gebeurd,' stelt hij. 'Dat was bij onze vorige machine niet het geval.' Zijn collega voegt nog toe dat de machine na zesenhalf jaar een minimum aan slijtage heeft. 'Je hoeft er ook nauwelijks onderhoud aan uit te voeren,' weet Wolfhagen. 'Je hoeft enkel soms de filters, lagers of de messen te vervangen.' Overigens voert de gemeente Roerdalen het onderhoud aan al haar machines zelf uit. En dat is een groot voordeel, besluit de monteur. 'Hierdoor kunnen wij perfect inspelen op specifieke situaties en zijn we zeer flexibel. Als er slangen stuk springen in machines, hebben we die binnen tien minuten vervangen. Er zijn maar weinig gemeenten in onze regio die dit in hun mars hebben.'
| De arm van de Bomford is snel op en af te bouwen van de trekker (foto: GTJ Trading) |
|
|
Bomford gaat voor veiligheid en comfort
Bomford gaat terug tot eind negentiende eeuw. Vandaag de dag beschikt het merk over een volledig programma maaiarmen van 3 meter tot en met 9 meter, zowel hydraulisch als mechanisch aangedreven. De machines zijn ontwikkeld vanuit het oogpunt van de machinist, waarbij comfort en veiligheid vooropstaan. GTJ Trading is importeur in Nederland van het volledige programma van Bomford. Kenmerken van de Bomford Hawk Evo VFA: • 6,0 meter reikwijdte • Meer dan 1,8 meter traverse op de variabele arm • Gemonteerd op zware en stevige assteun • 125 l/min. onafhankelijk systeem • Trekker blijft flexibel inzetbaar • Snel wisselen van werktuig • Arm is snel op en af te bouwen van de trekker
|
GTJ Green Technology Jans... | |
| |
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|