Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Dieselprijs schiet per 1 januari 2027 flink omhoog

ARTIKEL
ONDERNEMEN
Facebook Linkedin Whatsapp
Frank van de Ven, woensdag 10 september 2025
106 sec


Koninklijke VHG adviseert scherp te zijn op brandstofverbruik

De dieselprijs stijgt per 1 januari 2027 fors, meldt brancheorganisatie Cumela. De tariefverhoging wordt veroorzaakt door de invoering van het Europese emissiehandelssysteem Emission Trading System (ETS-2), waarmee brandstofleveranciers CO2-rechten moeten kopen. Koninklijke VHG raadt ondernemers aan om hun verbruik goed onder de loep te nemen: 'Wij adviseren ondernemers vooral om goed inzichtelijk te maken hoe groot hun brandstofcomponent is en waar zij invloed kunnen uitoefenen.'


De extra kosten waarmee brandstofleveranciers te maken krijgen, worden doorberekend aan de eindgebruiker. Op basis van recente berekeningen schiet de dieselprijs in 2027 met ongeveer €0,11 tot €0,15 per liter omhoog. Deze raming is gebaseerd op een CO2-prijs tussen de 35 en 50 euro per ton en een emissiefactor van 2,67 kilo CO2 per liter diesel. De prijs van de CO2-emissierechten laat zien wat voor stijging er nog meer in het vat zit, op basis van vraag en aanbod. Een aantal analyses geeft volgens Cumela aan dat er tegen 2030 zelfs een prijsstijging van €0,45 tot €0,52 per liter mogelijk is als gevolg van ETS-2.

'Door grip te krijgen op het verbruik kunnen de effecten van de prijsstijging enigszins beperkt worden'

Geen heffing

De accijnskorting die de overheid invoerde als gevolg van oplopende energieprijzen na de inval in Oekraïne, loopt nog tot en met 2025. Deze korting van ruim 11 eurocent per liter diesel kan zomaar verdwijnen in 2026. Een rekensom toont aan dat wanneer in 2027 de ETS-2 wordt toegepast en de accijnskorting wegvalt, diesel 22 tot 25 eurocent duurder wordt. Voor HVO-brandstof hoeft geen heffing betaald te worden, omdat het geen fossiele brandstof is. Dit betekent dat het prijsverschil tussen diesel en HVO fors kleiner wordt. De vraag is wat dat gaat doen met de vraag hiernaar en in het verlengde met de prijs.


Direct effect

De branche staat voor een grote uitdaging, stelt strategisch adviseur markt & ondernemerschap Marc Derksen van Koninklijke VHG: 'De stijging van de dieselprijzen raakt ondernemers in het groen stevig. Brandstof is in een doorsnee hoveniersbedrijf goed voor zo'n drie tot zeven procent van de kostprijs, en bij bedrijven met een groot machinepark kan dit aandeel nog aanzienlijk hoger liggen. Een stijging van de dieselprijs heeft daarmee direct effect op de marge.' Het advies van Derksen aan ondernemers is om inzichtelijk te maken hoe groot de brandstofcomponent is en waar zij invloed kunnen uitoefenen: 'Vaak liggen er praktische mogelijkheden in het slimmer plannen van ritten, het bundelen van transport, het zuiniger inzetten van machines en het vergroten van bewustwording bij medewerkers. Door grip te krijgen op het verbruik kunnen de effecten van de prijsstijging enigszins worden beperkt.'


'Overstap naar volledig elektrisch wagenpark is in de huidige praktijk geen eenvoudige oplossing'

Gefaseerde transitie

De overstap naar een volledig elektrisch wagen- en machinepark kan op termijn bijdragen aan lagere brandstofkosten én aan verduurzaming. 'Toch is dit in de huidige praktijk geen eenvoudige of afdoende oplossing,' verduidelijkt Derksen. 'Bedrijven lopen tegen hoge investeringskosten aan, en daarnaast spelen de beperkte netcapaciteit en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur een grote rol. Bovendien worden stimuleringsregelingen de komende jaren afgebouwd. Het is daarom realistischer om te spreken van een gefaseerde transitie. Dat kan door stapsgewijs in te zetten op elektrificatie, hybride toepassingen of alternatieve brandstoffen.'


LEES OOK

Koninklijke VHG
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025
De Groene Sector Vakbeurs 2026
dinsdag 13 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
Leve de Tuin Festival in Den Bosch
vrijdag 27 februari 2026
t/m zondag 1 maart 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER