Whatsapp Facebook LinkedIn Instagram RSS feed

Internetconsultatie: kabinet wil Euro 6-bestelbussen jaar langer toegang geven tot nul-emissiezones

NIEUWS
BELEID & JURIDISCH
Facebook Linkedin Whatsapp
Heleen Kommers, dinsdag 23 juni 2026
65 sec


Overgangsregeling verlengd tot eind 2028; extra tijd voor ondernemers met dieselbestelauto's

Groenbedrijven en andere ondernemers krijgen mogelijk een jaar langer de tijd om hun bestelwagens te vervangen door uitstootvrije voertuigen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van de regels voor nul-emissiezones. Daardoor mogen bestelauto's met emissieklasse 6 en een datum eerste toelating van vóór 2025 tot en met 31 december 2028 gebruik blijven maken van de overgangsregeling.

Beeld ter illustratie, gegenereerd met AI
Beeld ter illustratie, gegenereerd met AI

De maatregel is opgenomen in een internetconsultatie die loopt tot en met 13 augustus. Volgens het ministerie moet de verlenging ondernemers meer tijd geven om zich voor te bereiden op de overstap naar uitstootvrij vervoer.

De maatregel is opgenomen in een internetconsultatie die loopt tot en met 13 augustus

Belangrijk voor groenbedrijven

Voor hoveniers en groenaannemers kan de wijziging van betekenis zijn. Veel bedrijven maken nog gebruik van relatief jonge Euro 6-bestelbussen voor het vervoer van medewerkers, gereedschap en materialen. Zonder verlenging zou de overgangsregeling eind 2027 aflopen.
Het ministerie noemt Euro 6-bestelauto's de grootste en minst vervuilende groep binnen het huidige bestelautopark. De verlenging zorgt ervoor dat deze voertuigen een jaar langer toegang houden tot de steeds groter wordende groep nul-emissiezones.


Groenonderhoud vindt vaak plaats binnen stedelijke gebieden waar nul-emissiezones zijn of worden ingevoerd

Gevolgen voor gemeentelijke opdrachten

Ook voor het beheer van de openbare ruimte kan de maatregel gevolgen hebben. Groenonderhoud vindt vaak plaats binnen stedelijke gebieden waar nul-emissiezones zijn of worden ingevoerd. Voor aannemers die werkzaamheden uitvoeren voor gemeenten betekent de verlenging dat bestaande voertuigen langer inzetbaar blijven.
Tegelijk verandert de richting van het beleid niet. Nul-emissiezones zijn bedoeld om stadslogistiek stapsgewijs uitstootvrij te maken. Nieuwe bestel- en vrachtauto's moeten daarom uiteindelijk emissievrij zijn om toegang te krijgen tot deze zones.
Gemeenten en aannemers krijgen met de voorgestelde verlenging meer tijd om de overgang naar een volledig uitstootvrij wagenpark voor te bereiden, zonder dat lopende onderhouds- en beheerwerkzaamheden direct onder druk komen te staan.


Veel bedrijven maken nog gebruik van relatief jonge Euro 6-bestelbussen voor het vervoer van medewerkers, gereedschap en materialen

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
Plaats een gratis advertentie
AGENDA
GaLaBau 2026: internationale ontmoetingsplek voor stedelijk groen
dinsdag 15 september 2026
t/m vrijdag 18 september 2026
Green Expo: 27 t/m 29 september 2026
zondag 27 september 2026
t/m dinsdag 29 september 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER