Internetconsultatie: kabinet wil Euro 6-bestelbussen jaar langer toegang geven tot nul-emissiezones |
|
|
|
|
 |
| 65 sec |
Overgangsregeling verlengd tot eind 2028; extra tijd voor ondernemers met dieselbestelauto's
Groenbedrijven en andere ondernemers krijgen mogelijk een jaar langer de tijd om hun bestelwagens te vervangen door uitstootvrije voertuigen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van de regels voor nul-emissiezones. Daardoor mogen bestelauto's met emissieklasse 6 en een datum eerste toelating van vóór 2025 tot en met 31 december 2028 gebruik blijven maken van de overgangsregeling.
| Beeld ter illustratie, gegenereerd met AI |
De maatregel is opgenomen in een internetconsultatie die loopt tot en met 13 augustus. Volgens het ministerie moet de verlenging ondernemers meer tijd geven om zich voor te bereiden op de overstap naar uitstootvrij vervoer.
|
|
De maatregel is opgenomen in een internetconsultatie die loopt tot en met 13 augustus
| |
|
Belangrijk voor groenbedrijven
Voor hoveniers en groenaannemers kan de wijziging van betekenis zijn. Veel bedrijven maken nog gebruik van relatief jonge Euro 6-bestelbussen voor het vervoer van medewerkers, gereedschap en materialen. Zonder verlenging zou de overgangsregeling eind 2027 aflopen. Het ministerie noemt Euro 6-bestelauto's de grootste en minst vervuilende groep binnen het huidige bestelautopark. De verlenging zorgt ervoor dat deze voertuigen een jaar langer toegang houden tot de steeds groter wordende groep nul-emissiezones.
|
|
Groenonderhoud vindt vaak plaats binnen stedelijke gebieden waar nul-emissiezones zijn of worden ingevoerd
| |
|
Gevolgen voor gemeentelijke opdrachten
Ook voor het beheer van de openbare ruimte kan de maatregel gevolgen hebben. Groenonderhoud vindt vaak plaats binnen stedelijke gebieden waar nul-emissiezones zijn of worden ingevoerd. Voor aannemers die werkzaamheden uitvoeren voor gemeenten betekent de verlenging dat bestaande voertuigen langer inzetbaar blijven. Tegelijk verandert de richting van het beleid niet. Nul-emissiezones zijn bedoeld om stadslogistiek stapsgewijs uitstootvrij te maken. Nieuwe bestel- en vrachtauto's moeten daarom uiteindelijk emissievrij zijn om toegang te krijgen tot deze zones. Gemeenten en aannemers krijgen met de voorgestelde verlenging meer tijd om de overgang naar een volledig uitstootvrij wagenpark voor te bereiden, zonder dat lopende onderhouds- en beheerwerkzaamheden direct onder druk komen te staan.
|
|
Veel bedrijven maken nog gebruik van relatief jonge Euro 6-bestelbussen voor het vervoer van medewerkers, gereedschap en materialen
| |
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|