Kelly Kuenen,
donderdag 6 september 2018 |
|
| 175 sec |
In Nederland relatief onbekend, maar bij de oosterburen volop verkocht Het Duitse Schell zal niet bij iedereen direct een lampje doen branden. Toch bestaat het merk, afkomstig van de fabrikant uit Aachen, al geruime tijd. Tijd dus om het merk eens uit te lichten. Waar het voor staat? 'Duitse degelijkheid, met veel maaiuren en weinig onderhoud.'
Aan het woord is Jan Hofstede van het bedrijf Hofstede Timmerman uit Staphorst. Samen met G.A. van der Waal uit Ridderkerk nam hij jaren geleden het importeurschap van Schell op zich; G.A. van der Waal voor Zuid-Nederland, Hofstede Timmerman neemt het midden en noorden voor zijn rekening.
Schell begon ooit met maaidekken voor John Deere of Roberine-basis, maar ging op termijn ook eigen basismachines maken, vertelt Hofstede. 'In de fabriek in Duitsland worden zo'n vijftig machines per jaar geproduceerd. In Nederland is het merk nog relatief onbekend, maar in Duitsland rijden er al volop Schell-machines. Het eerste jaar dat wij het merk importeerden, zo'n twaalf jaar geleden, verkochten we een paar exemplaren in de directe omgeving. Dat pakte goed uit. Onze ervaring is dat de machines weinig storing hebben en een hoge rijsnelheid kunnen bereiken. Voor het verplaatsen kan een snelheid tot 40 km/uur behaald worden; voor zover ik weet kan geen enkele andere machine dat.'
De Schell-basismachine is verkrijgbaar in vier varianten: van de kleine SG40 tot de modellen SG60, SG110 en SG120. Aan deze basismachines kunnen verschillende aanbouwdelen worden gekoppeld. Te denken valt aan maaidekken, maar ook onkruidborstels, stobbenfrezen, maaiarmen, bladblazers, veegmachines en elementen voor de winterdienst horen onder de mogelijkheden. Daardoor kan de basismachine jaarrond worden ingezet. Er zijn elf maaidekken en aanbouwdelen beschikbaar, de maaidekken variërend van 150 tot 350 centimeter breed. De maaidekken zijn voorzien van hydromotoren, elk mes met zijn eigen hydromotor. De maaimessen zijn in drie varianten verkrijgbaar: standaard, mulch of speciaal zwaar uitgevoerd. De werksnelheid is afhankelijk van het type en loopt op tot 20 km/u voor model SG120.
Tekst loopt door onder de afbeelding
| Jan Hofstede voor de Schell-basismachine |
|
|
Draaiuren en onderhoud
De machines van Schell zijn iets duurder dan gemiddeld, weet ook Hofstede, maar dat zie je volgens hem terug in de multifunctionaliteit en de levensduur. De maaiers wegzetten als duur is daarom te kort door de bocht. 'We zien klanten die een rendementsberekening doen en daarin meenemen hoe lang een machine meegaat, hoeveel diesel hij gebruikt en wat de onderhoudskosten zijn. Het streven is dat de machines zeker 10.000 uren meegaan - een stuk langer dan de standaardmaaiers van veel andere merken. Dat is ook een van de redenen dat mensen voor deze machine kiezen. Ruim tien jaar ervaring met het merk toont dat deze beloftes ook gerealiseerd worden.'
Verder behoeft de machine weinig onderhoud, en áls er onderhoud moet worden uitgevoerd, kan dat eenvoudig. De cabine van alle types kan met een handpomp hydraulisch worden gekanteld, waardoor de hydraulische componenten goed bereikbaar zijn. De motorkap is kantelbaar, zodat de motor en koelelementen bereikbaar zijn zonder de machine direct op een brug te hoeven rijden. Verder is de cabine ruim en heeft deze met 75 dB een laag geluidsniveau, waardoor de bestuurder geen aparte gehoorbescherming hoeft te dragen. Het aantal pk's van model SG100 werd in de loop der jaren omlaaggebracht naar 75. Hofstede: 'Die 100 pk heb je eigenlijk niet nodig. Door dit aantal naar beneden te brengen, hebben we een brandstofbesparing van zo'n 20 procent gerealiseerd.'
Van kooimaaier naar Schell
Concern voor Werk, de sociale werkvoorziening van de gemeenten Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, schafte twee Schell100-machines met maaidek aan. Een daarvan is nu ongeveer drie jaar in gebruik en wordt ingezet op de grotere stukken gras in het openbaar groen. De andere is vier à vijf jaar in gebruik en rijdt puur op de sportvelden in de gemeente. Vóór deze aanschaf werkte het bedrijf met kooimaaiers. Die vergelijking is ook een van de eerste dingen die Hilbert Weijs, uitvoerder groenvoorziening bij Concern voor Werk, noemt, als hij gevraagd wordt naar zijn ervaring. 'De maaiers geven een ontzettend mooi maaibeeld. We zijn erg tevreden met de messen (speciaal zwaar uitgevoerde messen, red.). Vóór deze maaiers hebben we altijd kooimaaiers gehad. Toen de vorige maaier een jaar of zes, zeven oud was, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe. Via navragen en verzoeken kwamen we bij Hofstede Timmerman terecht, waarmee we nu een vruchtbare samenwerking hebben.'
'Voor een sportveldman - ik ben er zelf ook een - gaat er niks boven een kooimaaier. Dat niveau is bijna niet te evenaren. Maar als je ziet wat we daaraan kwijt waren op jaarbasis ... Vooral de snijdelen van de kooimaaiers waren altijd een grote kostenpost. Die moesten we wekelijks slijpen. Als er dan iets in de maaier komt, bijvoorbeeld iets wat op het veld is blijven liggen, staat de hele kooi op stelten, en als je pech hebt de motor en aandrijving ook. Dan draai je ook nog eens extra arbeidsuren.'
Tekst loopt door onder de afbeelding
| Voor onderhoud kan de cabine hydraulisch gekanteld worden en de motorkap handmatig geopend worden |
|
|
|
'Vooral de snijdelen van de kooimaaiers waren altijd een grote kostenpost'
| |
|
Die kosten zijn nu gedaald, stelt Weijs. 'De messen onderhouden we nu eens per week en dan zijn we klaar. Bij het groot onderhoud messen vervangen moet sowieso.' Daar komt bij dat je relatief sneller met deze machine maait, zo sluit hij af. 'En tijd is nu eenmaal geld.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|