Theo de Jong van Frisian Motors ,
maandag 11 februari 2019 |
|
| 69 sec |
De gebeurtenissen rondom het noodlottige ongeluk met de stint, afgelopen september in Oss, vormen een drama voor alle betrokkenen; daar zal iedereen het over eens zijn. Dit vooropgesteld heeft het ongeval ook heel wat in beweging gebracht met de vraag of we er wat van kunnen leren.
Aanvankelijk kon het niet mooier: een specifiek vervoersprobleem dat werd opgelost met een mooie en puur Hollandse innovatie. De stint werd zeven jaar geleden met de nodige bravoure geïntroduceerd en gaandeweg nog een beetje doorontwikkeld. De afgelopen twee jaar beperkte het gebruik van het vervoermiddel zich niet eens meer tot het groepsvervoer. Ik zag de stint ook als intern transportmiddel op fabrieksterreinen of in de binnenstad voor de handige hovenier of groenvoorziener. Een mooie laadbak, waarmee je je gemakkelijk over de stoep kunt bewegen en waarvoor een parkeerkaartje niet nodig is. Voor een paar tientjes per maand aan verzekering en laadstroom ben je helemaal klaar.
|
'De wereld stond op zijn kop; niets deugde er meer aan de stint en onder druk van de media werd er gezocht naar een zondebok'
| |
|
Tot 20 september 2018, de dag van die vreselijke tragedie. De wereld stond op zijn kop; niets deugde er meer aan de stint en onder druk van de media werd er gezocht naar een zondebok. De echte oorzaak van het ongeluk zal naar alle waarschijnlijkheid nooit kunnen worden vastgesteld. Daarnaast kunnen de media blijkbaar niet begrijpen dat er ook gewoon sprake kan zijn van een foutmarge. Dat er iets niet goed kan gaan; noem het maar het lot.
Of het nu de techniek in de stint was, de straling van de spoorwegovergang dan wel een bestuurdersfout, het drama wordt er geen moment minder erg door.
Wat kunnen we er dan van leren? Zwaardere eisen aan dit soort voertuigen? Rijbewijsplicht voor dit soort transportmiddelen? Alle elektrische vervoermiddelen in de ban?
Ik vraag me af: als hetzelfde ongeluk zou zijn gebeurd in een traditioneel bestelbusje met alle inzittenden keurig in de gordel, hadden we dan op dezelfde manier tegen de fabrikant van het bestelbusje aangekeken?
Elektrisch rijden en werken: we moeten er blijkbaar nog aan wennen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|