Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Het succes van de Goupil G4 onder de loep

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, zondag 21 april 2019
284 sec


Met een breedte van 1,20 m heeft de smalle elektrische Goupil G4 een korte draaicirkel, waarmee manoeuvreren in stadscentra en gesloten locaties soepel verloopt. Hij is wendbaar, stil en emissievrij. Met de innovatieve Goupil G4 komt de Green Deal Zero Emission weer een stap dichterbij.


De Goupil G4 werd in januari 2017 in Nederland geïntroduceerd en groeide in korte tijd uit tot een toonaangevende speler in de branche van de elektrische transportwagens. Zo rijden er inmiddels een groot aantal Goupil G4 Picnic-wagens in Nederland. De exclusieve importeur van het merk Goupil in Nederland is Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV uit Moordrecht, die zich inmiddels dé leverancier van stille, zuinige en schone elektrische voertuigen mag noemen. Nieuwsgierig naar de kenmerkende prestaties van deze koploper in duurzame mobiliteit en naar de bedrijfsfilosofie van zijn importeur, ging Stad + Groen in gesprek met de commercieel manager van Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, Martijn Beekwilder.

Sinds 2005 is Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit dé specialist in maatwerkoplossingen voor duurzame mobiliteitswensen. Met een achtergrond in de tuin- en parkmachinesector is dit bedrijf een ideale partner voor groene transportoplossingen in de groene sector.

Bij aanbestedingen van groenbestekken blijken elektrische voertuigen steeds meer een eis dan een wens

Missie: geen emissie

'Vanuit ons bedrijf Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines zijn we ooit begonnen met het importeren van elektrische voertuigen. In 2005 haalden we deze activiteiten uit het moederbedrijf en brachten we ze onder in de nieuwe bv Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. Wij willen graag beantwoorden aan de stijgende vraag naar emissievrije mobiliteit, mede vanuit onze bedrijfsfilosofie waarin duurzaamheid een kerngedachte is. Onze missie is: geen emissie', aldus Martijn Beekwilder.


Bij aanbestedingen van groenbestekken blijkt de vraag naar elektrische voertuigen steeds meer een eis dan een wens te zijn, niet alleen in het segment 'stad en groen' (en 'stad en grijs' - denk aan veegvuilinzameling), maar ook in andere segmenten. Zo levert de Moordrechtse importeur elektrische voertuigen aan onder andere vakantieparken, dierentuinen, ziekenhuizen, groothandels en aan last mile delivery shops zoals Picnic. De zes sectoren die Van Blitterswijk bedient, zijn:
• gemeenten en groenaannemers (onderhoud stad en groen/grijs)
• recreatieparken (van De Efteling tot vakantieparken)
• facilitair vastgoedonderhoud
• de zorgsector (ziekenhuizen en zorginstellingen)
• de industrie (hangars op Schiphol, fabrieksterreinen, raffinaderijen e.d.)
• stadslogistiek (bevoorrading bewoners en bedrijven in de stad)


Kenmerken Goupil G4

Het laadvermogen van de wendbare Goupil G4 bedraagt maximaal 1200 kilo en is daarmee uniek in zijn soort. De G4 rust op een modulair chassis en kan daardoor veelzijdig aangepast worden voor logistieke en facilitaire toepassingen. Het weggedrag is verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers, wat zich uit in een betere stabiliteit en grotere trekkracht. Met een volle accu bereikt de Goupil een maximale afstand van 120 km. De Goupil G4 is uit te rusten met twee soorten accu's. Traditioneel is dat met het loodzuuraccupakket, maar sinds 2017 is de G4 ook met een lithiumaccupakket verkrijgbaar. Een lithiumaccupakket heeft een lager gewicht dan zijn loodzuurtegenhanger, waardoor meer laadvermogen ontstaat. Ook is de actieradius met een lithiumaccu hoger en verder zijn lithiumaccupakketten onderhoudsvriendelijker. In tegenstelling tot bij de loodzuuraccu is bij lithium geen gedemineraliseerd water nodig. Een lithiumaccu hoeft niet volledig leeg te zijn bij het opladen, zodat je tussentijds kunt 'stekkeren'. Volledig opladen van een lege accu duurt vier tot zes uur.


Tekst loopt verder onder de afbeelding

Martijn Beekwilder

Extra power

De Goupil G4 heeft extra power dankzij zijn regeneratief remsysteem: wanneer het 'gaspedaal' wordt losgelaten, regenereert het voertuig de remenergie naar de accu. Deze functionaliteit is ideaal bij stop and go-toepassingen, zoals het bezorgen van bestellingen of het ledigen van prullenbakken, kortom bij korte afstanden met veel tussenstops. Veel stops betekent: veel geregenereerde stroom.
Martijn Beekwilder legt Stad + Groen uit dat de standaardversie van de Goupil G4 niet voorzien is van een zonnepaneel, omdat daar geen plaats voor is. 'Voor een zeevisgroothandel hebben we een versie ontworpen met een gesloten opbouw die wel voorzien is van een zonnepaneel. De energie die hierdoor wordt opgewekt voldoet niet om de accu op te laden, maar wordt gebruikt om de koelunit te voeden.'


Potentiële kopers kunnen een beroep doen op twee soorten subsidie

Aanschafsubsidie

Er zijn twee soorten subsidie waarop potentiële kopers een beroep kunnen doen. Allereerst is er de fiscale aftrek via de MIA/VAMIL-regeling van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Deze regeling geldt alleen voor bedrijfsmiddelen die op de positieve lijst van de RVO staan, wat bij de Goupil G4 het geval is.
Daarnaast bestaat er een kans op gemeentesubsidie, maar die varieert per gemeente. Martijn Beekwilder hierover: 'In Amsterdam geeft de gemeente een subsidie van zo'n 5000 euro, maar die subsidiepotjes zijn op een gegeven moment leeg. Wij hebben een consultant in dienst die geïnteresseerde bedrijven en (overheids)instellingen uitgebreid adviseert over het subsidievraagstuk.'


Dealership

In iedere Nederlandse provincie zit nu een dealer van Goupil. Dit netwerk dankt zijn oorsprong aan de connecties die Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit heeft met hun moederbedrijven. De importeur/dealer heeft gekozen voor een provinciaal vertakt dealernetwerk om advies en aftersales dicht bij de klant te kunnen houden. Voor onderhoud, reparatie en service is er nu altijd een dealer in de buurt. In de provincie Zuid-Holland kunnen afnemers bij Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit zelf terecht. Eén van die afnemers is het groenaannemersbedrijf VDBH West, dat zijn ervaring met de Goupil G4 met ons deelde.


VDBH West is een groenaannemersbedrijf uit Stolwijk bij Gouda. Het is een samenwerkingsverband tussen Wilco Boender in Stolwijk en Van de Bijl en Heierman in Opheusden. Hun corebusiness bestaat uit het adviseren bij en het ontwerpen, realiseren, creëren en onderhouden van buitenruimten van gemeenten, woningbouwverenigingen, zorg- en onderwijsinstellingen, bedrijvenparken en semioverheden.

Betrouwbaarheid en service

'Wij hebben voor de Goupil G4 gekozen vanwege zijn betrouwbaarheid, die ik al had leren kennen in een eerdere betrekking in de groensector', aldus Wilco Boender, directeur en medeoprichter van VDBH West. 'Ook de snelle en goede service van Van Blitterswijk speelde mee bij de aanschaf, waarbij gebruik is gemaakt van de MIA/VAMIL-regeling. De dealer zit vlakbij, waarbij opgemerkt mag worden dat het onderhoud vrijwel nihil is. De G4 heeft weinig concurrentie binnen zijn marktsegment, maar over de handvol concurrenten die er zijn, hoor ik vaak klachten. Als een servicegerichte organisatie als Picnic honderden Goupils aanschaft, zou ik, mede gezien mijn eigen prima ervaring met de G4, wel gek zijn als ik voor een andere wagen zou kiezen.'


Tekst loopt verder onder de afbeelding

Wilco Boender

Praktijkvoorbeelden

'Wij zetten de Goupil G4 vooral in op projecten waarbij onderhoudsactiviteiten worden gedaan over een beheersbare korte afstand. We houden ons bijvoorbeeld bezig met onkruidbestrijding op verhardingen in Gouda, Bodegraven en Reeuwijk. Daarvoor hebben we op twee wagens heetwaterunits gebouwd. De onkruidbestrijdingsunit die erop staat is gasgestookt, dus je hebt minimale uitstoot van CO2. Verder doen we onder andere het groenonderhoud van twee wijken in Nieuwegein, samen met onze samenwerkingspartner TOMIN-groep, volledig met elektrisch vervoer. Vanaf volgende maand gaan we vanuit onze locatie in Opheusden het terrein van de Radboud Universiteit in Nijmegen verzorgen. Daar gaan we aan de slag met twee Goupils, die daar in een depot gestationeerd zullen worden.'


'Bij een participatieproject in Gouda waren wij aanwezig met een elektrisch voertuig; iedereen vond het prachtig'

Conclusie

Wilco deelt zijn conclusie over het werken met de G4 graag met ons. 'Voor groenonderhoud in de openbare ruimte is de smalle en compacte G4 ideaal. Je hebt bijvoorbeeld geen paalsleutel nodig om een park in te gaan. Je kunt hem ook snel ergens parkeren. Het wagentje kan 1200 kilo gewicht aan, dus je levert qua laadcapaciteit niet in ten opzichte van de traditionele bedrijfsbus. Het feit dat je kunt opladen als de accu halfleeg is, spreekt ook in zijn voordeel.' Is er dan niks aan te merken? 'Jawel. De actieradius vormt een beperking. Binnen je eigen gemeente niet, maar als je er pakweg 40 km verderop mee moet werken, heb je een probleem. Of je moet hem daar stationeren. Je kunt er ook niet op alle wegen mee rijden. Dat zijn punten van aandacht waarbij stilgestaan moet worden. Binnen de bebouwde kom en op gesloten locaties is de Goupil G4 de beste optie in het aanbod aan elektrische transportwagens; ook de omgeving reageert altijd positief. Bij een participatieproject in Gouda vond iedereen het prachtig dat wij in het centrum aanwezig waren met een elektrisch voertuig. In stedelijk gebied kennen de meeste mensen deze wagens van Picnic.'


Goupil G2, coming soon!

In de vorige Stad + Groen schreven we dat Martijn Beekwilder binnenkort belangrijk nieuws voor ons had. Inmiddels mogen we melden dat Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit BV binnenkort de nieuwe Goupil G2 in Nederland introduceert, een volledig nieuw, state of the art elektrisch voertuig, een maatje compacter dan de G4. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden zich aanmelden op de website.


Voor meer informatie:
www.eco-mobiliteit.nl
www.eco-mobiliteit.nl/site/goupil-g2
www.rvo.nl/subsidies-regelingen/positieve-lijsten-miavamil
www.vdbhwest.nl


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER