Fleet Services zorgt met carbon footprint-calculator voor goede zaken |
|
|
|
Bart Mullink,
woensdag 1 mei 2019 |
|
| 260 sec |
Systeem Husqvarna levert nu ook onderbouwing voor bestijgen CO2-ladder
Met de introductie van de carbon footprint-calculator bouwt Husqvarna zijn Fleet Services-systeem verder uit. De carbon footprint-calculator berekent op basis van de feitelijke machine-inzet de CO2-uitstoot tijdens elk werk en brengt zo ook trends in beeld.
De hele gereedschapsvloot kan efficiënt worden beheerd. |
Groenbedrijven verzetten veel werk in opdracht van overheden en publieke instellingen, zoals scholen, die duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben. 'De mogelijkheden die Husqvarna Fleet Services biedt, leveren ons werk op', noemt Ivo de Groot van Wolterinck als reden waarom deze onderneming jaren geleden al behoorde tot de groep bedrijven die als eerste met Fleet Services aan de slag gingen. 'Omdat je hierdoor wist wat de daadwerkelijke machine-inzet op een project was, kreeg je een beter beeld van de CO2-uitstoot. Met de carbon footprint-calculator krijgen we nu volautomatisch een nog veel preciezer beeld van de uitstoot, en een veel betere onderbouwing erbij.' En dat is precies waarnaar aanbestedende diensten op zoek zijn, zo stelt hij.
De inzetregistratie levert boeiende gegevens op, vertelt De Groot: 'Zo kwamen we erachter dat de motorzagen die we voor de boomverzorging gebruiken, veel minder uren draaiden dan we altijd dachten. Omdat ze wel de hele dag aanstonden, dachten we eerst aan een meetfout, maar dat bleek niet het geval. De meetapparatuur sloeg alleen aan als de ketting daadwerkelijk rondging. Dat waren de momenten waarop een tak moest worden weggezaagd. De rest van de tijd lagen machines stationair draaiend te wachten op de volgende af te zagen tak. Dat waren zo weinig draaiuren per dag, dat we beter konden spreken van draaiminuten.' Het was een van de redenen waarom Wolterinck besloot met elektrische machines te gaan werken.
|
'Laten wij als bedrijfstak tonen dat we netjes groen kunnen werken'
| |
|
| Ivo de groot |
|
|
Klimmen
De berekende CO2-uitstoot van elektrische machines per draaiuur is al fors lager, maar doordat deze machines alleen draaien als ze ook echt worden gebruikt, is de uitstootreductie voor de gehele vloot gemiddeld nog groter: circa 80 procent. Met de overschakeling op groene stroom elimineerde Wolterinck ook nog eens de laatste 20 procent. Dat is natuurlijk lekker klimmen op de CO2-prestatieladder.
Fleet Services kan zo extra werk opleveren. Minstens zo belangrijk is dat het binnen een bedrijf zorgt voor kostenbesparingen. Een efficiëntere inzet van machines door registratie van het werkelijke gebruik was vijf jaar geleden de eerste stap die met behulp van het systeem kon worden gemaakt. Er volgt een waarschuwing wanneer een machine op basis van gebruiksgeschiedenis of vaste planning toe is aan onderhoud. Bedrijven met een flinke hoeveelheid gemotoriseerd handgereedschap, zoals kettingzagen, bosmaaiers, bladblazers en stokzagen, hebben dit vaak slecht in beeld. Dat was voor Husqvarna aanleiding voor de ontwikkeling van Fleet Services. Tijdig onderhoud van machines voorkomt uitval tijdens het werk, was de gedachte, en daarmee een belangrijke faalkostenpost. Wolterinck weet zich intussen bij aanbestedingen te onderscheiden met een zogeheten CO2-prestatieladder 5-certificering. Daarmee gaat het bedrijf voorop in een ontwikkeling waarin uiteindelijk de hele groensector mee zal moeten, is De Groots overtuiging. Deze boodschap past bij nog een andere binnengehaalde certificering, die wat hem betreft illustreert waar de bedrijfstak naartoe moet: de mvo-prestatieladder niveau 4. Dat is nu een predicaat voor koplopers. Er zit de verplichting aan vast om kennis te delen op brancheoverstijgend niveau. Zijn boodschap aan de 'concullega's' is om met maatschappelijk verantwoord ondernemen niet volgend, maar leidend te zijn. 'Daarbij komt van mijn kant zeker ook vaak bedrijfsinformatie ter sprake. Dat vind ik niet erg. Laten wij samen maar tonen dat we netjes groen kunnen werken. Andere sectoren zullen daar nog van kunnen leren, denk ik.'
|
'Het eerste doel was: betere inzet van machines en minder faalkosten'
| |
|
Misverstand
Volgens Wolterinck is het een misverstand dat bedrijven die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen of zelfs CO2-neutraal willen worden per se duurder uit zijn. 'Dat valt mee. Elektrische machines zijn in aanschaf wat duurder, maar in het gebruik goedkoper. Per saldo scheelt het weinig. Wat ik vooral graag laat zien, is dat de omzet van Wolterinck stijgt terwijl tegelijk de CO2-uitstoot daalt en we er qua kosten relatief gunstig uitspringen.' En dat terwijl het CO2-bewustzijn bij aanbestedende diensten nog pril lijkt. In de praktijk blijkt het bij aanbestedingen nog steeds hoofzakelijk te draaien om de laagste prijs, zo weet hij. 'We zouden de intenties van gemeenten op het gebied van duurzaamheid graag meer terugzien in hun marktvisie. Op dit moment worden bedrijven er financieel nog nauwelijks voor beloond.'
|
'Dat een forse CO2-reductie hogere kosten oplevert, is een misverstand'
| |
|
| De machine maakt via de smartphone van de gebruiker contact met het systeem. |
|
|
Goodwill bij opdrachtgevers en de motivatie die de eigen medewerkers aan de ontwikkeling van het bedrijf ontlenen, blijken minder goed meetbare factoren te zijn, die het bedrijf niettemin eveneens goed doen, weet hij. 'Uiteindelijk komt het zo toch naar je toe.' De carbon footprint-calculator maakt standaard deel uit van het Fleet Services-systeem van Husqvarna en wordt er bij bestaande gebruikers via een update automatisch aan toegevoegd. Alle machines in de vloot zijn uitgerust met een sensor, die door middel van bluetooth via de smartphone of tablet van de gebruiker is verbonden met het systeem, dat zo realtime inzicht biedt in zowel de plaats als de inzet van alle machines. Hoewel de calculator in eerste instantie ontwikkeld is voor Husqvarna-machines, kunnen ook machines van andere merken erin worden opgenomen. Arian Essenstam van Husqvarna vertelt dat is overwogen om de productie en recycling van de machines in de calculator op te nemen, maar dit bleek te ingewikkeld. 'De meeste uitstoot vindt toch plaats tijdens het gebruik. Bovendien staat vast dat die aanzienlijk valt te beperken door over te schakelen op elektrische apparaten. Een tweede voordeel daarvan is dat die veel minder geluid maken.'
|
'Je moet met één of twee muisklikken het gewenste inzicht krijgen'
| |
|
| Arian Essenstam |
|
|
Prestaties
Het elektriciteitsverbruik en de brandstofinkoop geven weliswaar een beeld van de CO2-uitstoot van een bedrijf op jaarbasis, maar nauwelijks op projectniveau, weet Essenstam. Daarom is de CO2-calculator volgens hem ideaal voor aanbestedingen met CO2-eisen. 'We zien die in toenemende mate bij overheden, maar niet alleen daar. Ook bedrijven hechten er waarde aan. In hun jaarverslagen maken veel bedrijven graag melding van de geleverde prestaties op dit gebied.' Een belangrijk aandachtspunt bij de doorontwikkeling van het systeem na de introductie in 2014 was de gebruiksvriendelijkheid. 'Je moet met één of twee muisklikken het gewenste inzicht krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen, is de afgelopen jaren hard gewerkt.' Het nieuwe webportal heeft een dashboard waarmee op basis van alle verzamelde data sneller conclusies zijn te trekken. Aantrekkelijk is dat er ook trends uit kunnen worden gedestilleerd, die mogelijk aanleiding bieden voor een verdere optimalisatie van bedrijfsprocessen. Al het geplande periodieke onderhoud van de machines komt helder in beeld, van standaardzaken zoals onderhoudsbeurten en keuringen tot speciale wensen, bijvoorbeeld een frequentere controle van de messen van een heggenschaar, een maaier of een robotmaaier (automower). Essenstam: 'De monteur of fleetmanager kan er allerlei extra notities aan toevoegen, bijvoorbeeld de kosten van onderhoud en reparatie.'
App
De eenvoud in het gebruik, weet De Groot uit ervaring, is een belangrijke voorwaarde om de medewerkers mee te krijgen. Het blijkt te werken. De mensen die de machines bedienen, hoeven alleen maar een app op hun telefoon te openen en hebben er daarna geen omkijken meer naar. De fleetmanager wil snel overzicht. Die kan op een laptop of tablet ontwikkelingen volgen, zonder te verdrinken in details.
Essenstam: 'We noemen de nieuwe generatie, die het afgelopen jaar al prima heeft gefunctioneerd, wel Fleet Services 2.0. Mensen zien dat het werkt, waardoor het nu eindelijk snel begint te gaan. Er komen veel verschillende soorten klanten op af. Groenbedrijven, sociale werkplaatsen, gemeenten: ze gebruiken het allemaal. We zien ook dat de belangstelling vooral komt van bedrijven en organisaties met een vloot vanaf circa dertig machines. Of het echt de moeite waard is, mag iedereen vrijblijvend uitproberen. Met Fleet Trial bieden we de mogelijkheid om het systeem zes maanden gratis uit te testen. Als het niet bevalt, geef je het daarna gewoon terug.'
| De sensor die op de machine wordt aangebracht, lijkt qua model op een flink horloge |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|