Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

'Door de stad op te delen in zones, kunnen we efficiënter reinigen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Linde Kruese, dinsdag 23 april 2019
229 sec


Gemeente Breda zet wendbare werktuigdrager Multicar M29 in bij dagelijkse reinigingswerkzaamheden

Gemeenten die schone straten hoog in het vaandel hebben staan, zullen hun machinepark zo inrichten dat de machines zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden. Maar het bezit van mooie, multi-inzetbare machines is pas de eerste stap. Althans, bij de gemeente Breda. Twee jaar geleden kocht deze gemeente twee Multicar M29-smalspoorvoertuigen. Samen met de al aanwezige kleine veegmachine bracht dit het aantal Hako-machines bij de gemeente op drie. Uiteindelijk moet de stad Breda er dankzij deze machines op en top uitzien.


De mannen bij de gemeente die meer kunnen vertellen over de stadsreiniging, zijn Roland Vermeulen en Patrick Visser. Vermeulen is technisch medewerker reiniging en algemeen gladheidscoördinator voor Breda. Hij werkt in de voorbereidingsfase, voordat de machines de weg op gaan. Dat betekent dat hij zorgt voor de voorbereiding, de werkzaamheden coördineert en deze laat uitvoeren. Visser doet het wagenparkbeheer als procescoördinator. Hij leidt het clubje dat het wagenparkbeheer verzorgt en regelt de contracten voor de aanschaf en het onderhoud van machines. Visser en Vermeulen waren samen betrokken bij de aanschaf van de Multicar M29 van Hako. Dat ging destijds via een aanbesteding. Visser: 'Een onderdeel van die aanbesteding was een demo. Er waren twee bedrijven in de race; Multicar scoorde het beste op rijcomfort, zicht en de plaatsing van de instrumenten. Daarom heeft Hako de aanbesteding gewonnen.'

Hele jaar inzetbaar

De werktuigdrager is door de gemeente aangekocht omdat men drie jaar geleden is begonnen met een nieuwe, efficiëntere manier van werken, waarbij de beleving van de inwoners centraal staat. Volgens Vermeulen wordt de Multicar M29 in de wintermaanden ingezet bij de gladheidbestrijding. 'Officieel is er geen wetgeving voor gladheidbestrijding, maar er is wel een standaardisatiebureau (CROW) dat richtlijnen uitschrijft waar ook de rechter aan toetst. Daarom volgt de gemeente Breda deze richtlijnen. In de gemeente wordt volgens de norm 600 kilometer hoofdweg en 250 kilometer fietspad gestrooid. Bij gladheid strooien we met dertien strooiers de hoofdwegen en met vijftien strooiers doen we de fietspaden. Vooral de fietspaden zijn soms lastig om helemaal sneeuwvrij te krijgen. Daarom hebben we bij Hako twee machines aangeschaft voor de knelpunten. De veegmachine hadden we al; daar is nu de Multicar bij gekomen.' De werktuigdrager is het hele jaar door inzetbaar, niet alleen in de winter. 'In het voorjaar wordt de Multicar gebruikt om vuil en bladeren te verplaatsen door dit weg te spoelen naar de veegwagen. Ook gebruiken we dan de heetwaterunit, tegen onkruid, voor de reiniging van de straten en voor het wassen van afvalbakken.'


De gemeente heeft een manier van werken waarbij aan de hand van het belevingsniveau wordt getoetst hoe schoon de stad is

Belevingsniveau

De gemeente heeft een manier van werken waarbij aan de hand van het belevingsniveau wordt getoetst hoe schoon de stad is. Vermeulen: 'Daarin zijn verschillende niveaus. In de binnenstad wordt op A-niveau microvervuiling zoals kauwgum en grof vuil bestreden. Dat betekent dat er dagelijks grof wordt gereinigd. Bij het station in Breda wil de gemeente nog meer kwaliteit; daar wil men het niveau A+. We zijn drie jaar geleden begonnen met reinigen op belevingsniveau. Door de stad in zulke zones op te delen, kunnen we efficiënter werken. En dat heeft zich uitbetaald: het station van Breda is verkozen tot schoonste station van Nederland, terwijl het toen nog in aanbouw was. Ook is de binnenstad verkozen tot beste binnenstad, al wordt dat natuurlijk door meer factoren bepaald dan alleen hoe schoon het is.' Door deze manier van werken heeft de gemeente 30 procent bespaard aan geld en manuren. Dat geld wordt weer geïnvesteerd in het product.


Duurzame werktuigdragers

De hoofdtaak van de reinigingsmachine van Hako is ook volgens Patrick van der Waag het bestrijden van gladheid. Dertien jaar werkt de productmanager outdoor Benelux nu bij Hako, en sinds het begin is er contact geweest met de gemeente Breda. Van der Waag: 'In 2007 kocht de gemeente een kleine veegmachine en in 2016 hebben wij de aanbesteding van multifunctionele voertuigen van de gemeente Breda gewonnen. Duurzaamheid staat hoog aangeschreven bij de gemeenten en de Multicar voldoet aan de laatste emissiestandaard. Zonder die kwalificatie doe je bij gemeenten eigenlijk al niet meer mee. ' De werktuigdrager loopt op diesel. Voor dit type machines is nog geen alternatief, maar dat zit er wel aan te komen, volgens Van der Waag. 'Bij gemeenten kan het voorkomen dat een machine 24 uur per dag moet rijden, bijvoorbeeld bij veel sneeuwval. Dan kun je het je niet permitteren om een elektrisch voertuig te moeten opladen. Bovendien is het vermogen van elektrische machines is nog niet hoog genoeg. Maar collega's van de afdeling research en development zijn druk bezig met alternatieve aandrijving. We kunnen niet om de ontwikkelingen heen.'


'De Multicar M29 is smal, wendbaar en heeft vierwielbesturing en een groot laadvermogen'

V.l.n.r.: Patrick van der Waag, Roland Vermeulen en Patrick Visser

Onkruid bestrijden

Hako vierde het afgelopen jaar zijn 50-jarig jubileum. In die vijftig jaar is de fabrikant van reinigingsmachines toonaangevend geworden. Van der Waag werkt met machines voor de openbare ruimte. 'We hebben twee productlijnen voor de openbare ruimte: de Citymaster-veegmachines en de Multicar-smalspoorvoertuigen. Sinds 1998 is Multicar onderdeel van het Hako-concern.' De Multicar M29 is als voertuig geschikt voor het gebruik van verschillende werktuigen in de winter en zomer. 'Hij is smal, wendbaar door de vierwielbesturing en heeft een groot laadvermogen. Verschillende werksystemen kunnen tegelijk gebruikt worden, bijvoorbeeld een sneeuwborstel en een zoutstrooier', legt Van der Waag uit. Volgens Vermeulen werkt dat goed: 'Na carnaval zijn we in de stad twee dagen bezig om alles schoon te krijgen. We gebruiken heet water om olieresten en vetvlekken weg te krijgen. Het hete water wordt daarna opgezogen, zodat er geen vuil achterblijft.' De heetwaterunit wordt ook ingezet tegen onkruid. Visser: 'Het hete water van 95 graden Celsius put de wortel van de plant uit. De plant heeft daarna geen kracht meer om uit te komen. Om het juiste resultaat te behalen, moeten de heetwaterunit en de veegmachine achter elkaar aan rijden.'


Steeds meer gemeenten doen zelf de stadsreiniging in plaats van het uit te besteden. Volgens Vermeulen is de Multicar voor die gemeenten interessant. 'Steeds meer gemeenten zetten via de sociale werkplaats mensen aan het werk. Dat zijn de mensen die met de machine werken. De uitdaging zit in de vraag hoe de gemeenten gebruikmaken van het voertuig. Binnen de werkzaamheden moet uitgezocht worden welke disciplines met elkaar gecombineerd kunnen worden. Om die reden is de Multicar voor kleine gemeenten interessant. Voor grote gemeenten is de werktuigdrager belangrijk in de gladheidsbestrijding. Door de brede inzetbaarheid wordt de machine rendabel.'

Technische gegevens Multicar M29 T Multicar M29 C
Motor VM turbo diesel, conform Euro VI -
Inhoud/vermogen 2.970 cm3/80 kW (109 pk) bij 2600 t/min -
Aandrijving Traploze hydrostatische aandrijving, elektronisch gestuurd, met 2 onder last inschakelbare snelheden -
Aandrijvingsopties o.a. Inschakelbare vierwielaandrijving, sperdifferentieel achter, mechanische kruipversnelling -
Totaalgewicht 6 t
Werkhydrauliek Kiphydrauliek voor driezijdige kipper Variant 1: krachtige standaardhydrauliek met 1 of 2 werkcircuits
Heffen, zakken en zwenken voor frontwerktuigen
Variant 2: loadsensing-hydrauliek met 2 werkcircuits
Heffen, zakken en zwenken voor frontwerktuigen



Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER